Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybowiec „wylądował” przed lubelskim Ratuszem (zdjęcia)

Paweł P.
Paweł P.
No może nie dosłownie wylądował, tylko przyjechał na lawecie, lecz przez kilka godzin, stojący w centrum miasta szybowiec wzbudzał niezwykłe zainteresowanie przechodniów. Była to część obchodów 85-lecia Aeroklubu Lubelskiego.
Materiał Dziennikarza Obywatelskiego

W obchodach bierze udział kilkadziesiąt osób, członków i pracowników oraz zaproszeni goście. Wśród nich m.in. przedstawiciel władz miasta i województwa, Wójt Gminy Konopnica, na której to terenie znajduje się lotnisko aeroklubu oraz lubelscy parlamentarzyści. Główne uroczystości odbywają się w Trybunale Koronnym na Starym Mieście.

Aeroklub Lubelski powstał 15 sierpnia 1927 roku, kiedy to grupa pracowników z Zakładów Mechanicznych Emila Plagego i Teofila Laśkiewicza, która to znajdowała się w okolicach dzisiejszej ulicy Wrońskiej, założyła Koło Miłośników Lotnictwa. Przez pierwszy rok nie dysponowali żadnym sprzętem, na którym można było latać. Dlatego też postanowili sami go zbudować.

W październiku 1928 roku w niebo wzbił się DUS-3, samodzielnie zbudowany samolot, nazwany tak, od pierwszych liter nazwisk konstruktorów: Dąbrowskiego i Uszackiego. Na wiosnę 1929 roku koło zaczęło się rozwijać, powołano sekcję kontrukcyjną i lotniczo-treningową, a nazwę zmieniono na Lubelski Klub Lotniczy. Następne lata to kolejne sekcje m.in. modelarska, szybowcowa oraz spadochronowa, dla której to zbudowano wieżę treningową w rejonie obecnego skrzyżowania al. Racławickich z ulicą Spadochroniarzy.

Rok 1931 był przełomowy, zorganizowano bowiem w Lublinie pierwsze na świecie Zimowe Zawody Lotnicze, które z resztą odbywają się po dziś dzień. Po zlikwidowaniu fabryki samolotów w 1938 roku aeroklub przeniósł się do Świdnika gdzie działał do 1953 roku, z przerwą na czas wojny. W 1953 roku na nowe miejsce na lotnisko wybrano podlubelski Radawiec, gdzie lotnicy stacjonują do dzisiaj.

Przez Aeroklub Lubelski przewinęło się wiele sławnych osób z dziedziny lotnictwa. Są to m.in. Wojciech Kołaczkowski - wybitny pilot myśliwski II Wojny Światowej, jeden z dowódców legendarnego Dywizjonu 303; inż. Jerzy Rudlicki, znany konstruktor samolotów wojskowych; Wacław Makowski dyrektor Polskich Linii Lotniczych "LOT" Pelagia Majewska najwybitniejsza polska pilotka szybowcowa, czy też ostatni dowódca Dywizjonu 303 Witold Łokuciewski.

Natomiast piloci wyszkoleni w aeroklubie byli mistrzami Polski i nie raz ustanawiali i ustanawiają do tej pory rekordy we wszystkich dyscyplinach lotnictwa sportowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto