Dla lubelskiego MPK, które ma wielomilionowe długi, reklama w swoich pojazdach jest jednym z głównych źródeł dochodów. - Towarzyszy komunikacji publicznej od jej początków – tłumaczy rzecznik prasowy spółki Stanisław Wojnarowicz. – Badania pokazują, że jest ona skuteczna i lokuje się na trzecim miejscu po reklamie prasowej i telewizyjnej.
Gdzie wysiąść?
Problem w tym, że w niektórych lubelskich autobusach, wszystkie szyby po lewej stronie są zaklejone od zewnątrz. I choć te od strony przystanku są zwykle puste, pasażerowie gubią się, bo nie wiedzą gdzie wysiąść.
- Przez te zasłonięte okna prawie nic nie widać. A już po zmroku to jest tragedia – mówi Paweł Małkiński, który od października studiuje w Lublinie. - Nie raz zdarzyło mi się przegapić przystanek, na którym miałem wysiąść.
Kraków, Gdynia: U nas nie tego nie ma, ważne jest dobro pasażerów.
Sprawdziliśmy, czy w innych miastach w Polsce reklamy zasłaniają całe pojazdy.
– Mieliśmy w tej sprawie mnóstwo ofert ze strony reklamodawców, ale nie zgodziliśmy się ze względu na dobro pasażerów – tłumaczy rzecznik prasowy MPK w Krakowie Marek Gancarczyk.
Podobnie jest w Gdyni. – Nie oklejamy szyb. Takie było zarządzenie dyrekcji. Umieszczamy plakaty reklamowe w specjalnych kasetonach, ale staramy się, żeby nie zasłaniały one okien – wyjaśnia Justyna Staszak z sekcji marketingu Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Z badań marketingowych, jakie przeprowadzamy co dwa lata wynika, że pasażerowie sobie tego nie życzą.
Rzeszów: Reklama? Tak, ale tylko z lewej strony
Tak zwana reklama totalna, czyli zaklejanie całych ścian bocznych autobusów, jest praktykowana w Rzeszowie. – Od niedawna obklejamy tylko lewą stronę pojazdów - tłumaczy prezes rzeszowskiego MPK Wiesław Pomianek. - Kiedyś reklamy pojawiały się także z prawej strony, ale zrezygnowaliśmy z tego po interwencjach mieszkańców.
Lublin: Będzie lepiej?
Sytuacja wygląda więc tam podobnie jak w Lublinie. Ale jak zapewnia rzecznik lubelskiego MPK pasażerowie mogą spodziewać się poprawy. – Od jakiegoś czasu porządkujemy ekspozycję reklamową w naszych autobusach – mówi Wojnarowicz. – Czekamy jeszcze kilka miesięcy do wygaśnięcia aktualnych umów z reklamodawcami i w przyszłości okna od strony jezdni będą zasłonięte tylko do połowy.
TM
Seria pożarów Premier reaguje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?