Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK Lublin stawia na… zabytki. Przegubowy ikarus w remoncie

mario92
mario92
Sławomir Kołodziej
Czy jest szansa, że w końcu i w naszym mieście pojawią się zabytki komunikacji miejskiej, jakie od dawna ma już kilka polskich miast? Wygląda na to, że tak.
Ten materiał bierze udział w konkursie dla Dziennikarzy Obywatelskich MM Lublin!

Będzie to możliwe za sprawą Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Swoje plany MPK ujawniło już kilka miesięcy temu, przy okazji wycofania z ruchu ostatniego autobusu marki Ikarus 280.26.

Ikarusy mocno wryły się w pejzaż Lublina. Łącznie kursowało ich po naszym mieście 126. Pierwsze węgierskie przegubowce trafiły do Lublina w 1982 roku, ostatnie 9 lat później. Ich głównym zadaniem była obsługa komunikacyjna licznych zakładów przemysłowych, zlokalizowanych głównie na Zadębiu. Przed ich wprowadzeniem, wielu pasażerów korzystających z najbardziej zatłoczonych linii takich jak 1, 9, 10 czy 11, zostawało na przystanku - nie wszyscy mogli zmieścić się w zatłoczonych pojazdach.

Ze względu na ich rolę i ogromną sympatię, jaką obdarzyli je pasażerowie, nie wszystkie ikarusy zostały skasowane lub sprzedane. Ostatni „długi ikarus”, który został w lubelskim MPK, oznaczony był numerem bocznym #1976. To właśnie ten autobus można było zobaczyć podczas oficjalnych imprez kończących eksploatację ikarusów w Lublinie.

Jak informuje Weronika Opasiak, rzeczniczka MPK Lublin, pojazd właśnie przechodzi gruntowny remont w warsztatach miejskiego przewoźnika. Nie wiadomo jeszcze kiedy remont się zakończy. To zależy od ilości pieniędzy, jakie uda się wygospodarować na ten cel w napiętym budżecie MPK.

Wiadomo jednak do czego miałby służyć po odrestaurowaniu. Jego głównym zadaniem ma być wożenie lublinian i turystów na planowanej do uruchomienia linii turystycznej autobusowej.

Taka linia ma być stworzona na wzór obecnej trolejbusowej, która funkcjonuje w miesiącach wakacyjnych. W ostatecznym utworzeniu linii, jej trasie czy rozkładzie decydujący głos będzie należał jednak do Zarządu Transportu Miejskiego.

Poza tym, wyremontowany ikarus będzie mógł być wykorzystywany przy okazji różnych imprez kulturalnych, takich jak np. Noc Kultury. Każdy zainteresowany, oczywiście za odpowiednią opłatą, będzie mógł także wynająć pojazd na okolicznościowe wycieczki. Tu w przeciwieństwie do trolejbusu „ZIU-tek”, jego zasięgu nie ograniczy trakcja trolejbusowa.

MPK chce pozyskać kolejne zabytkowe pojazdy. Niewykluczone, iż kilka dziś użytkowanych pojazdów, jak np. któryś z ostatnich jelczy M11j spotka podobny los co ikarusa #1976 i autobus pozostanie w Lublinie, ale już w roli pojazdu zabytkowego.

Dziś najgłośniej MPK mówi o pozyskaniu i odrestaurowaniu zabytkowego i kultowego autobusu PRL- u, tzw. „ogórka”.

Jednak jak zastrzega Weronika Opasiak, te sprawy będą mogły być rozstrzygane dopiero po ukończeniu renowacji ikarusa 280.26, a to dlatego że pozyskanie i przede wszystkim remont takich pojazdów jest sprawą bardzo kosztowną.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto