Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lublinianie kupują coraz mniej kwiatów

Ewa Pajuro, Aleksandra Dunajska
Jacek Babicz
Nowe zwyczaje ślubne, nie tak huczne jak dawniej imieniny u Krystyny, mało romantyczni mężczyźni, wyższy VAT - to niektóre z powodów, dla których kupujemy mniej kwiatów. Sprzedawcy szacują, że różnice - w porównaniu z sytuacją sprzed kilku lat - sięgają kilkudziesięciu proc.

- Spadek sprzedaży zauważam od kilku lat. Na śluby ludzie kupują np. zabawki i przybory szkolne, wino albo kupony Lotto. Panowie rzadziej obdarowują kobiety kwiatami. Nie organizuje się też już tak wystawnych jak niegdyś imienin - wylicza Edyta Chojnacka, właścicielka Kwiaciarni w Podcieniach.

- Do tego doszła tegoroczna podwyżka VAT na kwiaty - z 3 do 8 procent. Jej efektem są wyższe ceny. Poza tym zmniejszono zasiłki pogrzebowe, co powoduje, że także przy okazji pogrzebów ludzie kupują mniejsze wiązanki - tłumaczy Anna Smolińska - Wieczorkiewicz prowadząca Pracownię Florystyczną PassjaFlora, wiceszefowa Lubelskiego Klubu Florystycznego.

Z danych portalu Forsal.pl wynika, że statystyczny Polak kupuje 10 kwiatów rocznie. To dwa razy mniej niż przed 20 - 30 laty. Oddalamy się tym samym od krajów jak np. Norwegia z liczbą ponad 100 kwiatów na osobę.

Po śmierci abp. Józefa Życińskiego, bp Mieczysław Cisło zaapelował do wiernych, aby nie przynosili na uroczystości pogrzebowe kwiatów, a zamiast tego wspierali fundusz stypendialny archidiecezji. To przelało czarę goryczy kwiaciarzy. Też wystąpili z odezwą: "Nie rezygnujcie z kwiatów!".

Anna Smolińska - Wieczorkiewicz podkreśla, że o ile sprzedaż kwiatów spada, to rośnie zainteresowanie innymi usługami florystycznymi - np. profesjonalnym dekorowaniem sal na uroczystości. - W tym sensie zaczynamy doceniać kwiaty. Ludzie zauważają, że kiedy jest ładna sala, piękna panna młoda to kwiaty będą idealnym dopełnieniem całości - wyjaśnia.

Okazuje się też, że kiedy tradycyjne kwiaciarnie tracą klientów, rosnącą popularnością cieszy się pachnący handel w Internecie. Jan Szykier z portalu e-kwiaty.pl do słowa "sukces" podchodzi jednak ostrożnie: - To w Polsce wciąż raczkujący biznes. Zobaczymy, co będzie za jakiś czas. Ale zainteresowanie jest rzeczywiście coraz większe. Obsługujemy m.in. firmy, które wysyłają kwiaty do swoich kontrahentów.

A Wy uważacie, że obdarowywanie kogoś kwiatami to staroświecki gest?


Nasze serwisy:
Wakacyjny przewodnik po regionie
Luźny serwis - Z przymrużeniem oka
Lubelski informator miejski: taksówki, banki, szkoły, kościoły
Matura i co dalej? Poradnik dla tegorocznych maturzystów

Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto