Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Felieton "Odkrywamy tajemnice komunikacji miejskiej" - część III

Marcin W.
Marcin W.
Dzięki niemu wiemy, o której przyjedzie nasz autobus lub trolejbus, jaką trasą jedzie i do jakiego pojazdu wsiąść. Ogólnie rzecz biorąc – system informacji pasażerskiej.

PRZYSTANKI I ROZKŁADY

W naszym mieście przystanki komunikacji miejskiej są wyposażone w słupki lub wiaty. Każdy przystanek posiada gablotę z rozkładami jazdy, gdzie bez problemu możemy odczytać, o której przyjedzie autobus lub trolejbus danej linii. Na rozkładzie możemy odczytać godzinę przyjazdu pojazdu na dany przystanek, kierunek jazdy, kolejne przystanki, czasy przejazdu pomiędzy przystankami, a coraz częściej także to, czy planowany autobus lub trolejbus będzie niskopodłogowy. Podobnie wygląda to w internetowym wydaniu rozkładów, umieszczonych na stronie największego miejskiego przewoźnika – MPK Lublin.

Większość przystanków jest oznakowana. Na słupku lub wiacie widnieje nazwa przystanku wraz z jego numerem. Z reguły, numery przystanków są tak przyporządkowane, że jadąc w stronę centrum miasta, mijamy przystanki z numerem 02 (np. Dożynkowa 02), a wracając z centrum, mamy przystanki oznaczone numerem 01 (np. Walecznych 01). Wyjątek stanowią zespoły przystanków, gdzie występuje więcej niż dwa przystanki o danej nazwie. Wówczas zawsze numery parzyste są w stronę centrum, a z powrotem mamy numery nieparzyste. Należy tu podać przykład zespołu przystankowego „Dworzec główny PKS”, gdzie występują trzy pojedyncze przystanki. Jeśli na danej ulicy jest kilka zespołów przystankowych, są one nazwane najczęściej od bocznych ulic (np. Mościckiego) lub charakterystycznych obiektów (np. Hala MOSiR).

Z reguły, na słupkach i wiatach przystankowych są także naklejki z numerami linii, które na danym przystanku się zatrzymują.

Za utrzymanie w należytym stanie przystanków i rozkładów na przystankach odpowiada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego.

WYŚWIETLACZE ZEWNĘTRZNE

Coraz więcej pojazdów komunikacji miejskiej w Lublinie jest wyposażonych w wyświetlacze. Wyświetlacze zewnętrzne możemy podzielić na diodowe (np. w autobusach Solaris Urbino 12) i mozaikowe (np. w autobusach Jelcz M121M). Za treść napisu na wyświetlaczu (numer linii i kierunek lub tylko numer linii) odpowiada sterownik, umieszczony w kabinie, sterowany ręcznie przez kierowcę.

Na wyświetlaczach przednich znajduje się zawsze numer linii i kierunek, podobnie, jak na wyświetlaczach bocznych. Wyjątek stanowią trolejbusy z diodowymi wyświetlaczami bocznymi, gdzie przewija się także trasa przejazdu.

W Lublinie większość pojazdów posiada wyświetlacze zewnętrzne z przodu, na prawym boku i z tyłu.

WYŚWIETLACZE WEWNĘTRZNE
Spora liczba pojazdów posiada wewnętrzne wyświetlacze. W pojazdach typu Jelcz M121M i Neoplanach są to wyświetlacze mozaikowe, prezentujące numer linii i kierunek. Za to w nowszych pojazdach (np. Solarisy Urbino 12, Mercedesy Conecto) są to wyświetlacze diodowe. Pokazują one datę, godzinę, dzień tygodnia, numer i kierunek linii, trasę przejazdu oraz następny przystanek na trasie.

TABLICE LINIOWE PRZEDNIE I BOCZNE
W starszych autobusach, w których nie ma wyświetlaczy (np. Ikarusy, Jelcze M11) stosuje się tablice kierunkowe z dykty: zewnętrzne (umieszczone za szybą przednią), wewnętrzne (umieszczone z reguły za kabiną kierowcy), a także tablice z kierunkiem linii z tyłu pojazdu.

Natomiast we wszystkich pojazdach, bez względu na fakt posiadania wyświetlacza lub nie, stosuje się tablice boczne, gdzie możemy odczytać trasę przejazdu (po stronie zewnętrznej) oraz kolejne przystanki (po stronie wewnętrznej).

Wyjątek stanowią tutaj trolejbusy bez wyświetlaczy. Posiadają one przewijane ręcznie rolki (tzw. filmy). Z przodu przewijany jest numer linii i kierunek, z boku trasa przejazdu, a z tyłu wyłącznie numer linii.

SYSTEM ZAPOWIEDZI GŁOSOWEJ PRZYSTANKÓW
W autobusach i trolejbusach, które posiadają system informacji pasażerskiej bydgoskiej firmy PIXEL, oprócz nowoczesnych wyświetlaczy jest także system zapowiedzi głosowej przystanków. Nagrane zapowiedzi uruchamiają się automatycznie. Kilkanaście metrów przed przystankiem system głosowo informuje nas, że do niego dojeżdżamy, wypowiadając jego nazwę. Z kolei, chwilę po odjeździe z przystanku słyszymy zapowiedź kolejnego. Wówczas emitowany jest sygnał "Następny przystanek" i nazwa kolejnego przystanku. System działa poprawnie jedynie wtedy, gdy kierowca pojazdu poprawnie zaprogramuje go dokładnie na przystanku początkowym. Jeśli tego nie zrobi lub wykona to niepoprawnie albo nieodpowiednim miejscu, głosowe zapowiedzi (a zarazem informacje o przystankach na wyświetlaczu wewnętrznym) będą działały niepoprawnie. Dzieje się tak dlatego, że są one zaprogramowane według odległości między przystankami, a nie żadnych systemów satelitarnych. Często kierowcy wyciszają zapowiedzi całkowicie lub częściowo. Wiemy już, że w nowych autobusach (których pierwsza partia przyjedzie jeszcze w tym miesiącu) nie będą mogli tego robić.

EKRANY LCD
Ekrany LCD, pokazujące oprócz numeru linii i kierunku także trasę, kolejne przystanki i możliwości przesiadki to nowość w lubelskiej komunikacji. Zostały zamontowane na razie tylko i wyłącznie w kilkunastu trolejbusach MPK, między innymi w nowych Solarisach Trollino 12.

TABLICZKI BRYGADOWE

Czasem ktoś pyta mnie, „do czego służy ta mała karteczka z rzymską cyfrą, umieszczona za szybą przednią”. Odpowiadam – jest to tabliczka brygadowa, tzw. brygadówka, czyli kartka z numerem rozkładu, który realizuje dany pojazd. Przykładowo, linię 9 w dzień powszedni obsługuje 11 autobusów. Każdy z nich za szybą posiada numer swojego rozkładu, zapisany cyfrą rzymską.

KOMUNIKATY DLA PASAŻERÓW
Wszelkie komunikaty dla pasażerów i informacje o zmianach w rozkładach i objazdach pojazdów komunikacji miejskiej publikowane są w internecie na stronach ZTM i MPK oraz są wywieszane w gablotach przystankowych.

Już za tydzień (26 czerwca) część IV – linie komunikacyjne w Lublinie.
Zauważyłeś błąd w materiale? Masz pytanie dotyczące tego artykułu lub innych zagadnień dotyczących komunikacji miejskiej? Napisz wiadomość prywatną lub komentarz! Postaram się odpowiedzieć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto