MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Dlaczego Lublin nie zamierza aplikować o pieniądze z programu "Gazela"?

mario92
mario92
Archiwum MM Lublin
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w ramach konkursu „Gazela” – niskoemisyjny transport miejski. Dlaczego Lublin nie zamierza wnioskować o środki z tego programu?
Ten materiał bierze udział w konkursie dla Dziennikarzy Obywatelskich MM Lublin!

Władze naszego miasta często podkreślają jak bardzo zależy im na pozyskiwaniu dodatkowych środków zewnętrznych na miejskie inwestycje. Z programu System Zielonych Inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) „Gazela” można uzyskać nawet 8 milionów złotych.

Na stronie internetowej Funduszu dowiadujemy się, że uzyskane pieniądze można przeznaczyć m.in. na modernizację lub budowę stacji obsługi tankowania pojazdów transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG, tras rowerowych, bus pasów, parkingów „Parkuj i Jedź” czy też wdrożenie systemu roweru miejskiego lub systemów zarządzania transportem miejskim.

W wielu tych dziedzinach w Lublinie pozostało jeszcze dużo do zrobienia. Warto tu nadmienić, że bus pasów praktycznie nie ma, a dróg dla rowerów jest zdecydowanie zbyt mało, a przede wszystkim nie tworzą one połączonej ze sobą sieci.

Dlaczego Zarząd Dróg i Mostów nie zamierza próbować pozyskać tych, bezzwrotnych przecież środków?

– Regulamin programu stawia wymóg, który mówi, iż „Inwestycje infrastrukturalne będą dopuszczone tylko w połączeniu z zakupem taboru”, dlatego Zarząd Dróg i Mostów nie jest jednostką właściwą, by podejmować czynności zmierzające do przystąpienia do programu „Gazela”. Właściwym adresatem pytania jest Zarząd Transportu Miejskiego – informuje Karol Kieliszek z Biura Prasowego Urzędu Miasta.

Dlaczego ZTM nie zamierza wnioskować o te pieniądze? – Zarząd otrzymał informacje o programie „Gazela”. Oczywiście zapoznaliśmy się z warunkami udziału oraz regulaminem programu. Po przeanalizowaniu wszystkich argumentów za i przeciw oraz kosztów, stoimy na stanowisku, że nie będziemy składać aplikacji. Zasadniczy problem w upowszechnianiu CNG polega na kosztownym osprzęcie. Doprowadzenie gazu CNG, niezbędna infrastruktura to bardzo kosztowne składniki tego rozwiązania. W dodatku cały system musi spełniać wyjątkowo rygorystyczne warunki bezpieczeństwa – informuje Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM w Lublinie.

– Obecnie miasto realizuje projekt Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego, w ramach którego kupowany jest nowy tabor autobusowy i trolejbusowy w ilości odpowiednio 100 autobusów oraz 70 trolejbusów. Stawiamy zatem na rozwój ekologicznej komunikacji trolejbusowej. Zakupowi taboru trolejbusowego towarzyszy również rozwój trakcji poprzez budowę jej nowych odcinków – dodaje Góźdź.

Co ciekawe, infrastruktura do obsługi pojazdów napędzanych gazem CNG w mieście już istnieje. Zbudowała ją kilka lat temu firma PGNiG. Kilka lat temu lubelskie MPK użytkowało nawet z powodzeniem trzy autobusy zasilane tym paliwem. Jednak z powodu dużej awaryjności wycofano z obsługi liniowej dwa wiekowe mercedesy, a przegubowy solaris sprzedano do Radomia, gdyż użytkowanie tylko jednego pojazdu o takim napędzie nie było opłacalne.

Pozostaje pytanie – czy Lublin stać na odrzucanie lekką ręką 8 milionów ? Na Wasze opinie w tej sprawie czekam w ko-mentarzach pod artykułem.

Jako że termin składania wniosków to okres między 1 marca, a 2 kwietnia, ciągle jest teoretycznie możliwa aplikacja Lublina do programu „Gazela”.

od 7 lat
Wideo

Zlot Cadillaców Inowrocław 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto