Ten materiał bierze udział w konkursie dla Dziennikarzy Obywatelskich MM Lublin! |
Władze naszego miasta często podkreślają jak bardzo zależy im na pozyskiwaniu dodatkowych środków zewnętrznych na miejskie inwestycje. Z programu System Zielonych Inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) „Gazela” można uzyskać nawet 8 milionów złotych.
Na stronie internetowej Funduszu dowiadujemy się, że uzyskane pieniądze można przeznaczyć m.in. na modernizację lub budowę stacji obsługi tankowania pojazdów transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG, tras rowerowych, bus pasów, parkingów „Parkuj i Jedź” czy też wdrożenie systemu roweru miejskiego lub systemów zarządzania transportem miejskim.
W wielu tych dziedzinach w Lublinie pozostało jeszcze dużo do zrobienia. Warto tu nadmienić, że bus pasów praktycznie nie ma, a dróg dla rowerów jest zdecydowanie zbyt mało, a przede wszystkim nie tworzą one połączonej ze sobą sieci.
Dlaczego Zarząd Dróg i Mostów nie zamierza próbować pozyskać tych, bezzwrotnych przecież środków?
– Regulamin programu stawia wymóg, który mówi, iż „Inwestycje infrastrukturalne będą dopuszczone tylko w połączeniu z zakupem taboru”, dlatego Zarząd Dróg i Mostów nie jest jednostką właściwą, by podejmować czynności zmierzające do przystąpienia do programu „Gazela”. Właściwym adresatem pytania jest Zarząd Transportu Miejskiego – informuje Karol Kieliszek z Biura Prasowego Urzędu Miasta.
Dlaczego ZTM nie zamierza wnioskować o te pieniądze? – Zarząd otrzymał informacje o programie „Gazela”. Oczywiście zapoznaliśmy się z warunkami udziału oraz regulaminem programu. Po przeanalizowaniu wszystkich argumentów za i przeciw oraz kosztów, stoimy na stanowisku, że nie będziemy składać aplikacji. Zasadniczy problem w upowszechnianiu CNG polega na kosztownym osprzęcie. Doprowadzenie gazu CNG, niezbędna infrastruktura to bardzo kosztowne składniki tego rozwiązania. W dodatku cały system musi spełniać wyjątkowo rygorystyczne warunki bezpieczeństwa – informuje Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM w Lublinie.
– Obecnie miasto realizuje projekt Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego, w ramach którego kupowany jest nowy tabor autobusowy i trolejbusowy w ilości odpowiednio 100 autobusów oraz 70 trolejbusów. Stawiamy zatem na rozwój ekologicznej komunikacji trolejbusowej. Zakupowi taboru trolejbusowego towarzyszy również rozwój trakcji poprzez budowę jej nowych odcinków – dodaje Góźdź.
Co ciekawe, infrastruktura do obsługi pojazdów napędzanych gazem CNG w mieście już istnieje. Zbudowała ją kilka lat temu firma PGNiG. Kilka lat temu lubelskie MPK użytkowało nawet z powodzeniem trzy autobusy zasilane tym paliwem. Jednak z powodu dużej awaryjności wycofano z obsługi liniowej dwa wiekowe mercedesy, a przegubowy solaris sprzedano do Radomia, gdyż użytkowanie tylko jednego pojazdu o takim napędzie nie było opłacalne.
Pozostaje pytanie – czy Lublin stać na odrzucanie lekką ręką 8 milionów ? Na Wasze opinie w tej sprawie czekam w ko-mentarzach pod artykułem.
Jako że termin składania wniosków to okres między 1 marca, a 2 kwietnia, ciągle jest teoretycznie możliwa aplikacja Lublina do programu „Gazela”.
Zlot Cadillaców Inowrocław 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?