Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Włącz wycieraczki, jedź bezpiecznie

Jakub Markiewicz
Jakub Markiewicz
Kierowcy często nie zdają sobie sprawy, że wielu sytuacji awaryjnych można uniknąć, zapewniając sobie dobrą widoczność, za którą odpowiadają przede wycieraczki. Bo cóż z tego, że mamy samochód wyposażony w nowoczesne reflektory, jeśli przez źle oczyszczoną szybę widzimy tylko część drogi.

Sprawnie działająca wycieraczka ma wpływ na dwa podstawowe czynniki, odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy: widoczność oraz zmęczenie kierowcy. Obydwa przekładają się bezpośrednio na czas reakcji prowadzącego pojazd.

Do wymiany co pół roku.

Trwałość wycieraczki to około pół roku przeciętnej eksploatacji (ok. 125 tys. cykli). Po tym czasie jej sprawność działania znacznie się obniża. Największą trudnością w ocenie stanu wycieraczek jest fakt, iż nie przekonamy się o skali ich zużycia, dopóki nie wymienimy ich na nowe. Nasz wzrok stopniowo przyzwyczaja się bowiem do coraz gorszej widoczności i dopóki wycieraczka nie będzie pozostawiała wyraźnych smug, uważamy że wszystko jest w porządku.

Warto pamiętać, że krawędź wycieraczki stopniowo się wyciera, aż wreszcie – w ostatniej fazie eksploatacji – mamy do czynienia z „pływaniem” wycieraczki po szybie (tzw. „efekt pędzla”), a nie wycieraniem. Dodatkowo dochodzą jeszcze procesy starzenia, wywoływane przez ozon i promieniowanie UV oraz uszkodzenia eksploatacyjne.

Ostrożnie na mrozie.

Zimą podczas minusowych temperatur absolutnie nie wolno odrywać wycieraczki od szyby. Takie postępowanie powoduje odkształcenia wewnętrznej szyny, przenoszącej nacisk na gumę wycieraczki z ramienia, w skrajnych przypadkach może też grozić rozerwaniem tej gumy.

Odkształcenie sprężystej szyny jest przyczyną pozostawiania smug na szybie, wynikających z braku dostatecznego docisku gumy wycieraczki lub powstawania wspomnianego wyżej „efektu pędzla”.

Unikamy pracy „na sucho”.

Zanieczyszczenia na szybie działają jak papier ścierny. Oprócz zużycia krawędzi, dodatkowo powstają rysy na gumie i szybie. Współczynnik tarcia gumy o szybę przy pracy na sucho jest nawet 25-krotnie wyższy niż podczas pracy na wilgotnej szybie. Dlatego nie bójmy się używać płynu do spryskiwania szyb.

Uwaga! Płyny nieatestowane często powodują barwne zacieki na lakierze samochodu oraz niszczą gumę wycieraczki. Również z tego powodu kupujmy odpowiednio wcześniej tzw. płyn zimowy.

Paweł Puzio

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto