Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Serwis rowerowy MM: Wyposażenie roweru w świetle przepisów

freelancer
freelancer
Rowerzysta i prawo, czyli kilka słów o obowiązkowym wyposażeniu naszego jednośladu.

Wraz z coraz cieplejszymi i dłuższymi dniami na naszych ulicach pojawia się coraz większa liczba rowerzystów. Dla jednych z jest to tylko i wyłącznie środek rekreacji służący do wycieczek nad zalew Zemborzycki, dla innych to alternatywa dla samochodu lub komunikacji miejskiej. Warto przypomnieć o sprawach związanych z wyposażeniem naszego jednośladu.

Wyposażenie obowiązkowe, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r (paragraf 53, punkt 1 i paragraf 56, punkt 1 i 2)

Oświetlenie bierne, czyli odblaski

Zgodnie z obowiązującymi na terenie Polski przepisami, rower powinien posiadać jedno światło odblaskowe z tyłu, koloru czerwonego, kształtu innego niż trójkąt. Oczywiście nie wyklucza to stosowania innych świateł odblaskowych, ale ważne jest, aby czerwone nie były widoczne z przodu, a białe z tyłu. Dopuszczone jest stosowanie świateł barwy żółtej samochodowej, w szczególności na bocznych płaszczyznach kół.

W praktyce wygląda to tak, że im więcej mamy odblasków, tym lepiej nas widać po zmroku w świetle reflektorów innych użytkowników dróg. Dlatego dobrze jest mieć więcej niż ten wymagany przepisami czerwony odblask z tyłu.

Oświetlenie czynne

Przepisy wymagają, aby na rowerze było zamontowane:
- z tyłu jedno światło czerwone, które może być migające
- z przodu jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej.

Światło czerwone nie może być oczywiście widoczne z przodu, a białe z tyłu.
Teoretycznie prawo nie dopuszcza stosowania świateł pulsujących, które mają tą przewagę nad świecącymi światłem stałym, że jest znacznie lepiej widoczne, także na tle reflektorów innych pojazdów. Nie dopuszcza też świateł innych niż wspomnianej barwy białej lub żółtej selektywnej, teoretycznie nie ma też mowy o stosowaniu większej niż ilości świateł niż jedno z przodu i jedno z tyłu.

W praktyce jednak nie są znane przypadki wypisania rowerzyście mandatu za nadmiar świateł, czy niewłaściwą ich barwę, o ile to nie jest oczywiście światło czerwone z przodu. Rower z nadmiarem świateł lub nietypowym oświetleniem może i wygląda dziwnie, ale jest to dobry sposób na poprawienie swojej widzialności na drodze po zmroku lub w warunkach ograniczonej widoczności (mgła, silne zachmurzenie, ulewny deszcz, opady śniegu, jazda w tunelu).

Jednym z podstawowych grzechów rowerzystów jest brak wymaganego przepisami oświetlenia. Co ciekawe i wbrew pozorom nie jest to grzech tylko co młodszych członków rowerowej braci. Oczywiście w świetle dnia przydatność typowych świateł rowerowych jest mocno dyskusyjna i może być tak, że rowerzysta po prostu ma je schowane w plecaku lub w sakwie, ale dla jazdy po zmroku bez oświetlenia - bez względu na ilość posiadanych odblasków - nie ma wytłumaczenia.

Nawet najlepszy kierowca może w porę nie dostrzec nieoświetlonego rowerzysty. Ponadto taki nieodpowiedzialny cyklista stwarza zagrożenie nie tylko dla siebie, ale także dla pieszych i innych rowerzystów.

O ile w warunkach normalnego ruchu drogowego kierowca samochodu, motocykla czy motoroweru ma szansę dostrzec pozbawiony świateł jednoślad dzięki własnym reflektorom, o tyle w wypadku innego rowerzysty, nawet posiadającego stosunkowo silne własne światła, istnieje spore ryzyko, że tego typu zagrożenie zostanie zauważone zbyt późno. Podobnie rzecz ma się z pieszym. O nieszczęśliwy wypadek w takiej sytuacji naprawdę nietrudno. Dlatego pamiętajmy o światłach w naszym rowerze, poruszając się po zmroku, w tunelu lub w trudnych warunkach atmosferycznych.

Dzwonek

Przepisy wymagają, aby był to sygnał o nieprzerażajacym dźwięku. Użycie sygnału dźwiękowego typu airzound (rodzaj klaksonu dla roweru na sprężone powietrze), grozi na terenie Polski mandatem.

Niestety, typowy dzwonek zbyt często nie spełnia swej roli. Nie jest zazwyczaj na tyle mocny, aby skutecznie przebić się przez odgłosy ruchu miejskiego i dotrzeć do uszu kierowcy, w sytuacji gdy potrzebujemy w ten sposób poinformować o swej obecności.

Natomiast w odniesieniu do pieszych użycie tego sygnału potrafi wręcz sprowokować nieprzewidziane reakcje (np. zamiast zejścia pieszego z pasa dla rowerów, wejście w jego głąb). W chwili użycia dzwonka należy o tym pamiętać.

Hamulce

Przepisy wymagają od nas posiadania co najmniej jednego sprawnego hamulca w rowerze. Starajmy się zwracać uwagę na stan hamulców. W skrajnym przypadku ich zachowanie może zadecydować nawet o życiu i śmierci. W tej kwestii ważne jest wszystko - od ustawienia klocków hamulcowych (jeśli nie są to hamulce typu torpedo), przez stan linek i pancerzy, po zachowanie się klamek w momencie ich wciskania.

Choć do poruszania się rowerem po ukończeniu 18 roku życia nie są wymagane żadne uprawnienia (od młodszych rowerzystów wymagana jest karta rowerowa), każdy rowerzysta ma obowiązek znać przepisy ruchu drogowego.

Ich nieprzestrzeganie, bądź nieznajomość – tak jak w wypadku wszystkich innych użytkowników ulic – może zakończyć nie tylko mandatem, ale i tragicznym w skutkach wypadkiem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto