Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ścieżek rowerowych w Lublinie jak na lekarstwo. Rowerzyści chcą zmian

redakcja
redakcja
Jacek Świerczyński
Lubelscy cykliści opracowali raport o stanie lubelskich tras rowerowych i dostępności śródmieścia dla jednośladów. W tym tygodniu dokument trafi do władz miasta. Cykliści proponują w nim m.in. wytyczenie sześciu głównych tras z dużych dzielnic do centrum.

1 Sytuacja nie jest dobra – przyznaje Michał Wolny z Porozumienia Rowerowego, które pracowało nad raportem.

Ścisłe centrum to rowerowa plaża, gdzie jest tylko 300 metrów ścieżki wzdłuż ul. Poniatowskiego.

Oraz 60-metrowy skrót przez Kozią, gdzie pod zakazem ruchu jest tabliczka „nie dotyczy rowerów”, ale tylko od strony Bernardyńskiej. W drugą jeździć nie wolno.

– Prosiliśmy miasto o zmianę, ale nam odmówiło, tłumacząc to względami bezpieczeństwa. A przecież ruch samochodów jest tu prawie żaden – mówi Wolny.

Dla rowerów nadal niedostępny jest deptak w Lublinie.

Ominąć go można dwa razy dłuższą i stromą trasą. Rowery nie mają też wstępu na Stare Miasto, choć stoi tu jedna czwarta miejskich stojaków dla tych jednośladów.

Nie lepiej jest poza centrum. Dwie trzecie tras to ścieżki rekreacyjne wzdłuż rzeki i zalewu, mało przydatne do codziennych dojazdów do miejsc pracy lub nauki.

– Chętnie jeździłbym rowerem do pracy – mówi Paweł Maciąg z Abramowic. – Moja firma jest w centrum. Musiałbym jechać cały czas ulicą. Nie jest to najlepsze rozwiązanie.

Wykonanie ścieżek też nie podoba się autorom raportu.

Część tras kończy się znienacka, nie ma przejazdów na drugą stronę jezdni, a typowa trasa to wyłożony czerwoną kostką pas biegnący przy chodniku. Piesi na kolor kostki nie patrzą, schodzą na ścieżki rowerowe, korzystają z nich też matki z wózkami dziecięcymi, bo czerwona kostka ma inną budowę i powoduje mniejsze wibracje wózka.

– Wystarczyłoby rozdzielać ciągi piesze i rowerowe – mówi Wolny. – W Puławach na tzw. miasteczku holenderskim chodnik oddzielony jest od ścieżki wysokim krawężnikiem – dodaje.

Raport ma trafić na biurko prezydenta, jego zastępcy odpowiedzialnego za infrastrukturę oraz dyrektora Zarządu Dróg i Mostów.

– Wnikliwie przyjrzymy się tym materiałom – zapewnia Beata Krzyżanowska z Kancelarii Prezydenta. – Przeanalizujemy ten raport i zawarte w nim propozycje i sprawdzimy, które są możliwe do realizacji. Zależy nam, by kwestia dostępności miasta dla rowerów była rozwiązana w możliwie najkrótszym czasie.


Trasy marzeń w Lublinie:

Cykliści proponują też utworzenie sześciu głównych tras łączących największe dzielnice ze śródmieściem

1: skrzyżowanie ulic Choiny/Pienińska, Choiny, Szeligowskiego, Smorawińskiego, Poniatowskiego
2: Spółdzielczości Pracy/Dożynkowa, Spółdzielczości Pracy, Lubartowska, Świętoduska, Bajkowskiego
3: Witosa/Herc, Wylotowa, Krańcowa, Droga Męczenników Majdanka, Fabryczna, Zamojska, Bernardyńska, pl. Wolności
4: Granitowa, Jana Pawła II, Filaretów, Głęboka, Poniatowskiego, Radziszewskiego
5: Nałęczowska/Morelowa, Nałęczowska, Głęboka do Filaretów
6: Ciepłownicza/Budowlana, droga wzdłuż torów, Diamentowa, Krochmalna, Narutowicza, pl. Wolności.


Czytaj także:

Ścieżki rowerowe w Lublinie i na Lubelszczyźnie: Gdzie można pojeździć na rowerze
Rowerzyści walczą o ułatwienia w jeździe po Lublinie
Serwis rowerowy: Rowerem po Lublinie i okolicach
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto