Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozpoczyna się kolejny etap programu Kolej Plus. Przeszły do niego projekty z powiatu żnińskiego

Szymon Cieślak
Szymon Cieślak
Tory kolejowe w Żninie, a w zasadzie pozostałości po linii biegnącej w kierunku Bydgoszczy oraz dworzec PKP Żnin.
Tory kolejowe w Żninie, a w zasadzie pozostałości po linii biegnącej w kierunku Bydgoszczy oraz dworzec PKP Żnin. Szymon Cieślak
We wtorek, 24 listopada w przeddzień Dnia Kolejarza, PKP poinformowało o tym, które projekty przeszły do drugiego etapu programu Kolej Plus. Na liście są dwa połączenia do i ze Żnina.

W PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyła się ocena formalna wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku. W całej Polsce kryteria i cele programu spełnia 79 propozycji. Właśnie one zostały zakwalifikowane do kolejnego etapu. Teraz, jak informuje PKP, piłeczka jest po stronie samorządów, które będą musiały opracować wstępne studia planistyczno - prognostyczne projektów zwiększających dostępność kolei.

Z powiatu żnińskiego do drugiego etapu programu Kolej Plus dostały się dwie linie:

  • Żnin - Bydgoszcz,
  • Żnin - Inowrocław.

Oprócz nich w kujawsko - pomorskiem di porgramu przeszły projekty z Chełmna, Grudziądza i Koronowa (w sumie sześć).

Przypomnijmy, celem programu Kolej Plus jest przywrócenie połączeń szynowych miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi.

- Wszystko to pokazuje, że działając wspólnie możemy zwalczyć wykluczenie komunikacyjne w polskich regionach. - mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Na początku do programu złożone były wnioski dotyczące 96 połączeń. Do drugiego etapu przeszło 79 czyli ponad 80 procent.

- Projekty te spełniają cel Programu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji - dodaje PKP.

Teraz samorządy będą miały dwanaście miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Wnioskodawcy pozyskają także niezbędne dokumenty, opinie i wnioski z konsultacji społecznych. Samorządy będą musiały także przedłożyć dokumenty potwierdzające zabezpieczenie finansowania minimum 15 procent wartości inwestycji, a także deklarację organizatora przewozów dotyczące uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

Kiedy zakończy się ten etap projekty zostaną poddane ocenie, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.

Kolej Plus będzie realizowany do 2028 roku. Jego wartość to 6,6 miliarda złotych (miliard z tej kwoty będą stanowiły pieniądze samorządów, resztę zapewni Budżet Państwa).

Tyle wody powinniśmy pić jesienią:

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na znin.naszemiasto.pl Nasze Miasto