MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Wrócą do nas pociągi? Żnińskie projekty w drugim etapie programu "Kolej Plus"

Szymon Cieślak
Szymon Cieślak
Nieczynne torowisko i budynki kolejowe w Żninie.
Nieczynne torowisko i budynki kolejowe w Żninie. Szymon Cieślak
W województwie kujawsko - pomorskim cztery projekty przeszły do drugiego etapu programu "Kolej Plus". Dwa z nich znajdują się na terenie powiatu żnińskiego i dotyczą gmin Żnin oraz Barcin.

Jak informują Polskie Koleje Państwowe, wszystkie województwa chcą wziąć udział w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej "Kolej Plus" (taka jest pełna nazwa programu).

Wnioski (w całym kraju było ich prawie sto), złożyły zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin, a także stowarzyszenia.

Program Kolej Plus w całym kraju. Ile linii kolejowych chcą rewitalizować poszczególne województwa?

  • śląskie (19),
  • podkarpackie (11),
  • małopolskie (9),
  • mazowieckie (9),
  • lubuskie (8),
  • warmińsko- mazurskie (6),
  • kujawsko-pomorskie (6),
  • dolnośląskie (5),
  • lubelskie (5),
  • wielkopolskie (5),
  • zachodniopomorskie (4),
  • łódzkie (2),
  • podlaskie (2),
  • świętokrzyskie (2),
  • pomorskie (2),
  • opolskie (1).

Według wstępnych wyliczeń projekty będą kosztowały około 25 mld zł.

- To czterokrotnie więcej niż obecnie przewiduje Program Kolej Plus o wartości 5,6 mld zł. Wnioski dotyczą linii kolejowych o długości ok. 2 tys. km. Propozycje złożono na nowe trasy, niewykorzystywane od lat lub tylko o ruchu towarowym - informuje PKP.

Teraz PKP Polskie Linie Kolejowej S.A. będą szczegółowo analizować wszystkie wnioski (do 26 listopada bieżącego roku). Odbędą się także rozmowy z wnioskodawcami. Wszystko po to, aby do wspomnianego programu weszły te propozycje, które spełniają podstawowe kryteria.

- Liczba blisko 100 wniosków, które zgłoszono do Programu Kolej Plus pokazuje, że program jest potrzebny i jest duże zainteresowanie rozwojem transportu kolejowego i zwiększeniem dostępności kolei w gminach i powiatach. Nadesłane zgłoszenia czterokrotnie przekraczają wartość środków planowanych na realizację Kolei Plus. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają szczegółową analizę wniosków, by w listopadzie przejść do kolejnego etapu - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Program Kolej Plus w kujawsko - pomorskiem

Głównym celem programu Kolej Plus jest przywrócenie połączeń kolejowych do miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców. To nie tylko sposób na połączenia z miastem wojewódzkim, ale także jedna z najbardziej ekologicznych form transportu.

Inwestycje będą mogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. ze środków pochodzących z samorządów. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

W województwie kujawsko - pomorskim do programu zgłoszono sześć propozycji:

:

  • Chełmno: Połączenie kolejowe miasta Chełmna z Bydgoszczą poprzez reaktywację linii kolejowej nr 246 na
    odcinku Chełmno-Unisław Pomorski,
  • Grudziądz: Budowa przystanku kolejowego w obrębie skrzyżowania ul. Południowej w Grudziądzu z linią
    kolejową nr 207 Toruń Wschodni-Malbork w km 53,0006,
  • Gmina Grudziądz: Budowa przystanku osobowego w ciągu linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni – Malbork w
    miejscowości Biały Bór,
  • Gmina Koronowo: Utworzenie nowego połączenia kolejowego Bydgoszcz -Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice,
  • Gmina Żnin: Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Żnin - Bydgoszcz (linia nr 392/356),
  • Gmina Żnin: Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Żnin - Inowrocław (linia nr 206).

Pod koniec sierpnia internet w województwie obiegła informacja, że do programu Kolej Plus w regionie zgłoszono 4 projekty. Tymczasem w czwartek (02.09.2020) PKP opublikowało pełną listę, uwzględniając te projekty, które dotarły tradycyjną pocztą. Dlatego w kujawsko - pomorskiem jest sześć projektów.

W programie nie znalazła się linia nr 281 Chojnice - Gniezno przez m.in. Kcynię, Damasławek i Janowiec Wielkopolski. Niedawno w tej sprawie pismo do marszałka Piotra Całbeckiego wysłał Leszek Grzeczka, burmistrz Janowca Wielkopolskiego.

- Realizacja tego zadania nawet przy tylko 15% udziale własnym w kosztach kwalifikowalnych przedsięwzięć, przekracza możliwości finansowe budżetów gminnych i powiatowych - pisał do marszałka włodarz Janowca Wielkopolskiego.

Jak potoczą się dalej losy dwóch wniosków złożonych w ramach tego programu? Czy ostatecznie połączenie kolejowe z Bydgoszczą wróci do Żnina? O tym się przekonamy zapewne, gdy zakończy się drugi etap programu "Kolej Plus".

Torowisko w wąwozie na trasie Żnin - Inowrocław (wyjazd ze Żnina), a w dalszej części galerii zdjęcia z dworca PKP w Żninie oraz jego okolic.

Zdjęcia ze żnińskiego odcinka linii nr 206 Żnin - Inowrocław

od 7 lat
Wideo

Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na znin.naszemiasto.pl Nasze Miasto