Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rodzaje bieżnika i ich wpływ na zachowanie samochodu

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Na rynku dostępne są trzy zasadnicze rodzaje bieżników opon. Teoretycznie można je stosować do wszystkich typów samochodów, ale są pewne zasady, którymi warto się kierować.

Rodzaje bieżników dzielimy na symetryczne i asymetryczne. Typem bieżnika symetrycznego jest ogumienie kierunkowe. Różnią się od siebie rodzajem, wielkością i układem gumowych kostek oraz nacięć. Ze względu na odmienną budowę, każdego z nich dotyczą inne zasady montażu. Inaczej zachowują się także na drodze, w różnych warunkach, przeciążeniach i prędkościach, dlatego przed zakupem warto się zastanowić, które będą najlepiej odpowiadały naszemu stylowi jazdy i osiągom samochodu.

Opony symetryczne
To najprostszy rodzaj, będący jednocześnie najtańszym i najłatwiejszym w produkcji. W tego typu oponach nie stosuje sie wyszukanych rozwiązań technologicznych. Ułożenie klocków i rzeźba bieżnika jest taka sama po obu stronach, dzięki czemu co sezon można je dowolnie przekładać między osiami. Dzięki temu łatwiej zadbać o równomierne zużycie kompletu opon.

– Niestety prostota przekłada się na osiągi i bezpieczeństwo, które są w tym przypadku na najniższym poziomie. Dlatego takie ogumienie poleca się przede wszystkim właścicielom niewielkich samochodów segmentu miejskiego. Oni robią najmniejsze przebiegi, jeżdżą powoli i głównie po zatłoczonych ulicach – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Bieżnik kierunkowy
To drugi rodzaj opon. Nacięcia są tu ułożone w kształt litery „V” ale rzeźba bieżnika jest symetryczna, a na boku jest informacja o kierunku montażu (strzałka z napisem „rotation”, czyli kierunek toczenia). Takie ogumienie można zamieniać z tyłu na przód oraz z lewej na prawą stronę, ale tylko zachowując ten kierunek.

– Opony kierunkowe najlepiej odprowadzają wodę, a w wersji zimowej najsprawniej radzą sobie z pozbywaniem się śniegu i błota. Dzięki temu w trudnych warunkach zapewniają najlepszą przyczepność – mówi ekspert Oponeo.pl.

Poleca się je na zimę wszystkim kierowcom, ale w szczególności właścicielom szybszych samochodów, pokonujących dalsze trasy.

Opony asymetryczne
Trzeci rodzaj bieżnika to ogumienie asymetryczne. Charakteryzuje je inne rozmieszczenie klocków po obu stronach opony. Ogranicza to możliwości montażu ogumienia, na bocznej ściance jest informacja mówiąca o tym, którą stroną należy założyć je do zewnątrz samochodu (napis „outside”).

- Wewnętrzna część takiej opony jest pokryta drobniejszym bieżnikiem odpowiadającym za sprawne odprowadzenie wody. Na zewnątrz jest on nieco bardziej masywny. Zadaniem tej powierzchni jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności, szczególnie podczas pokonywania zakrętów – mówi Filip Fischer.

Opony asymetryczne polecane są do samochodów kompaktowych i klasy średniej, głównie tych, które nie jeżdżą w bardzo dalekie trasy i nie rozwijają dużych prędkości.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto