MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Razem możemy zmienić komunikację miejską w Lublinie. Zaproszenie do dyskusji

mario92
mario92
mario92
Codziennie tysiące mieszkańców naszego miasta i okolic korzystają z komunikacji miejskiej.

Dziś znajdujemy się tuż przed komunikacyjną rewolucją, której zamierza dokonać Zarząd Transportu Miejskiego już w przyszłym roku. Czy zastanawialiście się poważnie nad tymi zmianami?

Z całą pewnością zmiany są konieczne, gdyż obecna siatka połączeń pochodzi jeszcze z lat 70-tych i 80-tych, a jej główne korekty z lat 90-tych. Wtedy jednak mieliśmy do czynienia z zupełnie innymi priorytetami komunikacyjnymi, tymi były przede wszystkim duże zakłady przemysłowe na czele z nieistniejącymi już dzisiaj Fabryką Samochodów Ciężarowych i Zakładami Mechanicznymi „Ursus”. Dziś przed zbiorową komunikacją miejską stają inne priorytety i nowa siatka pomoże z pewnością je zaspokoić. Opracowuje ją na zlecenie ZTM-u firma TRAKO z podwykonawcami oraz we współpracy z Radami Dzielnic i organizacjami zrzeszającymi tzw. miłośników komunikacji czyli LTEK-iem i FRL-em.

Jednak głos w tej debacie powinni zabrać też zwykli ludzie, a debata przenieść się również do lokalnych mediów. Ten artykuł ma ją zapoczątkować. Kolejny będzie dotyczył potrzeb rozwoju linii podmiejskich i odbudowania ich znaczenia we współpracy z gminami ościennymi.
Oczywiście wiele pomysłów TRAKO jest słusznych, ale ZTM będzie miał możliwość skorygowania tego projektu, więc warto podpowiedzieć kilka dobrych propozycji. Na pewno jednym z głównych zadań jest uproszczenie układu sieci połączeń, jednak pamiętajmy że błędnym myśleniem jest tu ślepe zmniejszanie ilości linii (choć w kilku przypadkach jak najbardziej zasadne), bowiem dla zwykłych ludzi bardziej komplikują sytuację tzw. warianty niż większa ilość linii i to je należy przede wszystkim likwidować.

Drugi problem to kursy, które są wykonywane (co nie wszyscy wiedzą) aby dodatkowe pieniądze trafiły z miasta do MPK (obecnie jest to tylko jeden z kilku przewoźników, choć jest firmą należącą w całości do miasta). Kursy tzw. zjazdówek (obecnie są to linie nr 909, 918, 929, 934, 941 i 951) mają pokryć koszty dojazdu i zjazdu pojazdów MPK z linii co jest rzeczą bardzo złą w sytuacji, gdy pieniędzy brakuje na zapewnienie innych ważniejszych kursów. Drugi przykład dziwnego wspierania MPK to tzw. kursy socjalne, są to kursy linii 1, 14 i 36 późnym wieczorem (kiedy kursuje już komunikacja nocna) w celu rozwiezienia kierowców z zajezdni na koszt ZTM-u, czyli de facto nas wszystkich. Do tego mimo, że z zajezdni odjeżdżają linie 11 i 50 to wybranymi kursami (oczywiście głównie dla pracowników MPK) zajeżdżają tam linie 14 i 55, które z Witosa muszą zajechać przez Grygowej pod bramę zajezdni i dopiero jechać dalej, jest to oczywiście w ogóle nie po drodze i jedynie wydłuża przejazd normalnym ludziom, ale znowu oczywiście MPK ponad wszystko i… nie na swój koszt.

Trochę mniej ważną rzeczą, ale również wymagającą zmiany jest nadanie kilku liniom wysokich numerów „z kosmosu” (zupełnie niezwiązane z normalną numeracją) – chodzi o linie nr 74, 78, 79 i przede wszystkim 85. Jest to proste tym bardziej, że wolne są numery z normalnego zakresu z tymi samymi końcówkami (tak aby stali pasażerowie kojarzyli linię po zmianie numeru).

- linie 1, 10 i 35*:
linia 1: przedłużenie linii wszystkimi kursami do pętli Mełgiewska Chłodnia przez ulicę Mełgiewską,

linia 10: skrócenie wszystkich kursów do pętli Mełgiewska FS

linia 38: nowa linia, kursująca jednie w godzinach szczytu, obsługująca rejon końcowego Zadębie oraz uzupełniająca dla linii nr 1 na odcinku od końcowego Mełgiewska Chłodnia po trasie: Zadębie – Mełgiewska – Kalinowszczyzna – plac Singera – al. Tysiąclecia – Wodopojna – Świętoduska – Bajkowskiego – Lubartowska – al. Tysiąclecia – plac Singera – Kalinowszczyzna – Mełgiewska – Zadębie

Uzasadnienie propozycji:

Na linii nr 10 jeżdżą pojazdy wielkopojemne (przegubowce i neoplany), które są zupełnie zbędne na przedłużeniu do końcowego pod chłodnią. Dodatkowo linia ta jeździ zbyt często (co 15 minut). Linia nr 1 (w szczycie co 20 minut, poza co 30; obsługiwana autobusami 12 metrowymi) byłaby idealna to występującego tam zapotrzebowania, dodatkowo poprawiłoby to wykorzystanie „jedynki”. Natomiast dzięki wprowadzeniu linii nr 35 likwidujemy tutaj tzw. warianty, dodatkowo jej kursy zostałyby dopasowane do potrzeb pasażerów udających się na Zadębie, przejazd pod Dworcem Gł. PKS gwarantuje możliwość przesiadki do linii jadących w każdym kierunku miasta a bilet miesięczny czy czasowy (np. popularny 30 minutowy) gwarantuje, że za przesiadkę nie zapłacimy więcej jak za przejazd bezpośredni. Zaś podjazd pod Bramę Krakowską rozwiąże problem osób chcących dostać się z Zadębia do ścisłego centrum.

- linie 2, 7, 15, 18, 40**, 52* i 55**
linia 2: wyłączenie z linii nr 2 linii nr 52 i połączenie „dwójki” z linią nr 55 oraz wydłużenie do końcowego Sławinkowska; „2” jeździłaby więc po trasie: Sławinkowska – Willowa – Ducha – al. Sikorskiego – Popiełuszki – al. Długosza – Al. Racławickie – Krakowskie Przedmieście – Kapucyńska – plac Wolności – Bernardyńska – Zamojska – Fabryczna – Droga Męczenników Majdanka – Krańcowa – al. Witosa – Doświadczalna – Felin z wybranymi kursami wydłużonymi do SSE (pętla Felin Europark),

linia 7: wydłużenie do pętli Chodźki Szpital i częściowa zmiana trasy:
Felin – Doświadczalna – al. Witosa – Grygowej – Pancerniaków – Grenadierów – Rataja – Chemiczna – Krańcowa – Droga Męczenników Majdanka – Wolska – plac Bychawski – Lubelskiego Lipca ’80 – Zamojska – Bernardyńska – plac Wolności – Hempla – Kołłątaja – 3 Maja – Dolna 3 Maja – Prusa – Północna – Szeligowskiego – al. Smorawińskiego – Chodźki – Chodźki Szpital

linia 15: zwiększenie częstotliwości do 10 minut w szczycie i 15 poza szczytem,

linia 18: skierowanie wszystkich lub co drugiego kursu w szczycie przez ulice: … - Związkowa – Ceramiczną – Rapackiego – Bursaki – Związkowa - … w obu kierunkach, oraz skierowanie w obie strony przez ulice Podzamcze i Unicką,

linia 40: LIKWIDACJA (zastąpiona linią nr 7 na odcinku rejon ulicy Organowej, czyli przystanki na Szeligowskiego – centrum oraz podwojona linia nr 15 na odcinku centrum – Os. Nałkowskich)

linia 52: linia wydzielona z dotychczasowej linii nr 2 po trasie: Turka Os. Borek – Turystyczna – Kalinowszczyzna – plac Singera – al. Tysiąclecia – al. Solidarności – Dolna 3 Maja – 3 Maja – Krakowskie Przedmieście – Kapucyńska – Narutowicza – Hempla; powrót: Hempla – Kołłątaja – 3 Maja - …

linia 55: LIKWIDACJA (połączona z linią nr 2 na odcinku centrum – Felin, a na odcinku Czechów – centrum zastąpiona podwojoną linią nr 15)

Uzasadnienie propozycji:

Połączenie linii 2 i 52 w przeciwieństwie do 3 i 51 nie sprawdziło się zupełnie, nietrzymanie się rozkładu jest tego najlepszym dowodem. Ludzie mieszkający na Os. Borek generują jednak taki ruch, że konieczny jest bezpośredni dojazd do centrum, stąd odtworzenie linii 52 nieco zmienionej w samym centrum, z kolei skrócenie linii nr 18 do pętli Zbożowa i jednoczesne wydłużenie „dwójki” do pętli Sławinkowska wynika z tego, iż na linii nr 18 docelowo mają jeździć jedynie pojazdy klasy MEGA (czyli przegubowce) do tego jeżdżące co 15 minut, na pętli przy Sławinkowskiej wystarczą w zupełności pojazdy klasy MAXI (12 metrowe) w częstotliwości co 20 min w szczycie i co 30 min poza szczytem w zupełności tam wystarczą (a to zapewni właśnie linia nr 2). W związku z utratą linii nr 55 przez Czechów zwiększona dwukrotnie zostałaby częstotliwość linii nr 15, to z kolei wymusza likwidację linii nr 40, którą na ulicy Szeligowskiego i przy szpitalach zastąpiłaby wydłużona linia nr 7. Dodatkowo wszystkie kursy linii nr 7 pojechałyby przez ulicę Wolską co rozdziela jej trasę na tym fragmencie z nową linią nr 2 (zastępującą obecną 55) i stwarza nowe możliwości mieszkańcom Bronowic, Kośminka i Felina, o które zresztą proszą od dłuższego czasu. Ponadto „siódemka” jechałaby przez ulice Grenadierów i Pancerniaków, co przy utworzeniu przystanków na obu tych ulicach pozwoliłoby łatwiej dotrzeć do pracy pracownikom tamtejszych przedsiębiorstw, którzy obecnie są zmuszeni na spacer z ulicy Rataja. Linia nr 2 przejęłaby również po obecnym 55 kursy do Specjalnej Strefy Ekonomicznej przy ul. Krępieckiej, tak aby ludzie tam pracujący nie zostali poszkodowani. Natomiast skierowanie wszystkich lub co drugiego kursu linii nr 18 w godzinach szczytu przez rejon Bursaków wiąże się z planowanym połączeniem linii 26 i 31 i koniecznością zapewnienia tam połączenia z centrum, przy okazji osoby jadące np. na Os. Paderewskiego czy Sławinek nie byłyby już zmuszone do pieszej podróży na ulicę Związkową w celu dojazdu do domu. Natomiast dzięki skierowaniu „18” w obu stronach przez Podzamcze upraszczamy schemat komunikacyjny.

- linie 3 i 54***:

linia 3: połączenie z linią nr 54, a co za tym idzie częściowa zmiana trasy: Dąbrowica – Szerokie – Nałęczowska – Morwowa – Wojciechowska – Zana – Wileńska – Głęboka – Sowińskiego – Al. Racławickie – …; podwyższenie częstotliwości do co 15 minut w czasie szczytu, poza szczytem jak obecnie co 30 minut,

linia 54: LIKWIDACJA (połączona z linią nr 3, która przejmuje jej zadania)

Uzasadnienie propozycji:

Linia 54 niestety nawet mimo występujących w jej obronie zaklinaczy rzeczywistości (np. przez radną dzielnicy z Szerokiego) wozi głównie powietrze i nielicznych pasażerów, bardziej przydadzą się dodatkowe kursy na obleganej linii nr 3, którą wtedy mogła by kursować co 15 minut w okresie szczytu. Natomiast dzięki zmianie trasy możliwy jest również dojazd do szkoły co jest głównym zdaniem linii nr 54.

- linie 4 i 24*:

linia 4: podział linii, nowa „4” po trasie: Poligonowa – Ducha – al. Sikorskiego – Popiełuszki – al. Długosza – Al. Racławickie (KUL) – Poniatowskiego – Popiełuszki – al. Sikorskiego – Ducha – Poligonowa

linia 24: nowa linia powstała z podziału obecnej linii nr 4 po trasie:
[Elizówka –] Elizówka Giełda – al. Spółdzielczości Pracy – Unicka – Podzamcze – al. Tysiąclecia – Wodopojna – Świętoduska – Bajkowskiego – Lubartowska – al. Tysiąclecia – Podzamcze – Unicka – al. Spółdzielczości Pracy – Elizówka Giełda [– Elizówka]

Uzasadnienie propozycji:
Połączenie linii 4 i 24 również nie okazało się dobrym pomysłem, głównie przez bardzo nieregularne potoki pasażerskie z Poligonowej i Elizówki. Konieczny jest więc ponowny podział linii, a w proponowany wariant to najlepsze rozwiązanie, mieszkańcy Poligonowej mogą dojechać do zespołu przystankowego KUL, skąd można dojechać praktycznie wszędzie, a przy bilecie 30 minutowym przesiadka nie jest już niczym strasznym, natomiast podobnie rzecz się ma z mieszkańcami Elizówki, dla nich jest to zespół przystankowy Dworzec Gł. PKS.

Linie 5 i 32:

linia 5: wprowadzenie kursowania linii również w niedzielę z częstotliwością co godzinę lub taką jak mają np. linie 23 czy 47,

linia 32: wprowadzenie kursowania przez cały tydzień jednakową trasę, czyli w dzień świąteczny po trasie z dnia powszedniego i soboty,

Uzasadnienie propozycji:

Uproszczenie schematu komunikacji.

Linia 13:

skrócenie linii do końcowego Os. Szymanowskiego i skierowanie jej tam ulicami: … – Kosmowskiej – Koncertowa,

Uzasadnienie propozycji:

Z al. Kompozytorów Polskich do centrum będzie można dojechać mocną 15 (co 10 min w szczycie), a ponadto dalej liniami nr 12, 44 i 74 (po przemianowaniu 54), natomiast na Dworzec Główny PKP linią nr 34. Z kolei z ul. Szeligowskiego i Choiny do centrum można będzie dojechać mocnymi liniami nr 18 i 26, a praktycznie pod sam dworzec kolejowy (dodatkowo planuje się powstanie tunelu pod ulicą Pocztową do ul. Kunickiego połączony z podziemnym przejściem między peronami) mocną linią nr 17, tak więc linia nr 13 jest tam zbędna.

Linia 16:

skrócenie linii do końcowego Park Bronowice, ulicami: … - Fabryczna – Park Bronowice i powrót: Park Bronowice – Fabryczna – Rondo Lubelskiego Lipca ’80 – Fabryczna - …

Uzasadnienie propozycji:

Na trasie Park Bronowice – Kalinowszczyzna pustkami świecą nawet małe Kapeny co oznacza brak konieczności dalszego kursowania tam „szesnastki”, dodatkowo zainteresowani pasażerowie pokonają praktycznie całą tą trasę autobusami linii nr 29.

Linie 17, 19, 29, 36, 50, 53*:

linia 17: skierowanie wszystkich lub co drugiego kursu w godzinach szczytu ulicami: … – Związkowa – Ceramiczna – Rapackiego – Bursaki – Związkowa – … w obie strony, skierowanie linii w obie strony ulicami: … - Kunickiego – Wolska – Fabryczna – Zamojska - …

linia 19: skrócenie wszystkich kursów do końcowego Kruczkowskiego, utworzenie z „19” linii całodziennej kursującej raz na godzinę, a w godzinach szczytu 2 razy na godzinę,

linia 29: skrócenie wszystkich kursów do końcowego Kruczkowskiego, skierowanie linii w obie strony ulicami: … – Kunickiego – plac Bychawski – Lubelskiego Lipca ’80 – al. Unii Lubelskiej – …,

linia 36: zmiana trasy oraz jej skrócenie i skierowanie linii ulicami: Os. Szymanowskiego – Koncertowa – al. Kompozytorów Polskich – al. Smorawińskiego – Szeligowskiego – Związkowa – Węglarza – Walecznych – al. Andersa – Mełgiewska – Grygowej – Rataja – Grenadierów, zwiększenie częstotliwości do 2 kursów na godzinę w okresie szczytu,

linia 50: zmiana trasy i skierowanie linii ulicami: … – Chemiczna – Herc – Pancerniaków – Grygowej MPK, zwiększenie częstotliwości do 2 razy na godzinę w okresie szczytu, likwidacja kursów sobotnich,

linia 53: nowa linia po trasie: Inżynierska – Smoluchowskiego – Kruczkowskiego – Wolska – Fabryczna – al. Unii Lubelskiej – al. Tysiąclecia (Dw. Gł. PKS) – Lubartowska – Ruska – al. Unii Lubelskiej – Fabryczna – Wolska – Kruczkowskiego – Smoluchowskiego - Inżynierska

Uzasadnienie propozycji:

Skierowanie części kursów linii nr 17 przez rejon Bursaków daje bezpośredni dojazd tam mieszkańcom Czubów (bez konieczności dojścia pieszego na ul. Związkową), po zabraniu linii 31 nie mieliby go bowiem wcale. Puszczenie linii 17 i 29 w obu kierunkach tak samo upraszcza schemat komunikacji, owszem całkiem możliwe że w niektórych kierunkach pojazdy spędzą chwilę w korku, jednak to także rozgranicza i oddziela obie linie od siebie 29 jedzie na Czechów przez LL’80, a 17 przez Wolską co zwiększa możliwości pasażerów. Likwidacja kursów wariantowych na liniach 19 i 29 jest związana ze zlikwidowaniem tzw. wariantów oraz tym że na 19 korzystają z nich naprawdę sporadyczne osoby, a te z 29 obsłuży linia 53, która dojedzie do dwóch węzłów przesiadkowych Parku Bronowice i Dworca Gł. PKS, a że istnieje u nas obecnie bilet 30 minutowy tak więc taka przesiadka nie będzie niosła ze sobą większych kosztów. Zmiana trasy linii 36 i 50 pozwala razem ze zmianą na linii nr 7 całkowicie skomunikować rejon zakładów i firm tam położonych co znacznie ułatwi do nich dojazd pracownikom. Ponadto linia 36 obsłuży w godzinach szczytu (a więc wtedy kiedy jest największa potrzeba) mieszkańców nowych bloków w rejonie ul. Węglarza (przedłużenie Związkowej) oraz skomunikuje Ponikwodę z Czechowem, jednocześnie łącząc Os. Wieniawskiego, Os. Karłowicza, Os. Szymanowskiego z rejonem przemysłowym przy Związkowej. Linia skorzystałaby z nieużywanej od długiego czasu, ale będącej w dobrym stanie (i obecnie służącej za dziki parking) pętli przy ul. Grenadierów. Z kolei z Felina z linii tej korzysta niewielu pasażerów i obsłużą ich linie 7 i 47.

Linia 45:

wydłużenie weekendowych kursów do pętli Mełgiewska FS

Uzasadnienie propozycji:

Takie wydłużenie jest potrzebne bowiem na linii Czuby – Tatary w weekendy przemieszcza się dość dużo osób, co w czerwcu br. udowodnił Kurier Lubelski.

Linie 56** i 153:

Linia 56: LIKWIDACJA (jej zadania przejmie linia 153),

Linia 153: przedłużenie z Majdanka przez ulicę Droga Męczenników Majdanka i Grygowej do końcowego Grygowej MPK

Uzasadnienie propozycji:

Przedłużenie linii nr 153 pod zajezdnie MPK przez DMM i ulicę Grygowej (w tym nowo budowany jej fragment) spowoduje że trolejbus będzie jechał nieopodal akademików na Dobrzańskiego, po ustawieniu tam przystanku (na nowym odcinku ul. Grygowej) studenci UP będą mogli dojechać linią nr 56 na ulicę Głęboką do budynków UP, stąd jest już także niedaleko do budynków UP na miasteczku, ponadto dzięki biletom 30 minutowym każdy bez dopłaty może przesiąść się na przystanku Park Bronowice. Obecnie w linii 56 wiele kursów jest bardzo słabo obłożonych, a wybrane są z kolei przeciążone. Natomiast linia nr 153 kursuje dużo częściej co zapobiegnie także przeładowaniu pojazdów.

Linie 0, 909, 918, 929, 934, 941, 951:

LIKWIDACJA

Uzasadnienie propozycji:

Linie te generują bardzo małą ilość pasażerów, a koszty na nie przeznaczane można przeznaczyć na inne znacznie bardziej potrzebne kursy.

PODSUMOWANIE:

*) linie nowo utworzone – 24, 38, 52, 53
**) linie zlikwidowane – 0, 40, 55, 56, 909, 918, 929, 934, 941, 951
***) linia 54 – zlikwidowana na obecnej trasie poprzez połączenie z linią nr 3, numer po niej przejęłaby obecna linia nr 74
****) dodatkowo przemianowanie linii, których numery obecnie nie pasują do ogółu numeracji:

obecna linia nr 73 – po zmianie jako linia nr 43
obecna linia nr 74 – po zmianie jako linia nr 54
obecna linia nr 78 – po zmianie jako linia nr 48
obecna linia nr 79 – po zmianie jako linia nr 49
obecna linia nr 85 – po zmianie jako linia nr 35

Na koniec pragnę zachęcić wszystkich czytelników do komentowania propozycji tu zawartych i wpisywanie jednocześnie swoich w komentarzach pod artykułem.

Ciąg dalszy nastąpi niebawem, Artykuł "Lubelskie linie podmiejskie - przeszłość, teraźniejszość i rozwój w przyszłości" już za tydzień!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto