Już w kwietniu do zajezdni przy Alei Kraśnickiej dotrze pierwsze pięć z trzydziestu zakupionych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne trolejbusów Solaris Trollino 12. To duży krok dla Lublina, gdzie wciąż dominującym typem elektrycznych autobusów są kilkudziesięcioletnie Jelcze PR110.
- MPK kupuje w tym roku w sumie 15 sztuk trolejbusów Solaris Trollino 12. Nowe pojazdy będą wyjeżdżać w partiach po pięć sztuk - w kwietniu, maju i czerwcu. Pierwsza, kwietniowa partia, zostanie dostarczona najpóźniej do 20 kwietnia – mówi Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK Lublin.
Nowe trolejbusy będą w pełni niskopodłogowe. Ich zaletą będą duże, przesuwane okna, jednak nie będzie klimatyzacji. Wszystkie będą pomalowane w barwy miejskie. We wszystkich będą znajdować się automaty do sprzedaży biletów.
Trolejbusy będę przychodzić partiami aż do 2013 roku.
Natomiast już w lipcu do zajezdni MPK przy Grygowej trafią nowe autobusy zakupione przez Zarząd Transportu Miejskiego: Autosany SanCity 12LF i Mercedesy Citaro G. ZTM wszystkie nowe pojazdy przekazał największemu miejskiemu przewoźnikowi.
- W tym roku przyjedzie do Lublina 20 autobusów klasy maxi (Autosan – red.) i 20 klasy mega (Mercedes – red.) – informuje Justyna Góźdź, podinspektor d.s. marketingu i kontaktów z mediami ZTM.
Pierwsza partia siedmiu Autosanów według umowy przyjedzie do 15 lipca, natomiast pierwsze siedem Mercedesów zawita w Lublinie do 10 lipca.
To będzie debiut Autosanów SanCity 12LF na rynku komunikacyjnym w Polsce. Jak na razie, polska fabryka z Sanoka wyprodukowała jeden egzemplarz tego typu pojazdu. Jak sprawdzą się w Lublinie pojazdy spod znaku bociana? Przekonamy się już niebawem. Z kolei Mercedes w Polsce ma już dosyć mocną pozycję. Tego typu pojazdów (Citaro G) w naszym kraju jest 136, najwięcej we Wrocławiu i w Krakowie.
12-metrowych Autosanów będzie 53 szt., a 18-metrowych (przegubowych) Mercedesów – 27 szt. Wszystkie autobusy mają być w pełni niskopodłogowe i klimatyzowane. Mają też mieć automaty do sprzedaży biletów. Wszystkie będą w barwach miejskich.
Dostawy przegubowców zakończą się w następnym roku, a krótkie pojazdy dostarczane będą do 2013 roku.
Jeszcze tym roku rozpocznie się także przebudowa ulicy Antoniny Grygowej. Wraz z nową nawierzchnią, powstanie tam trakcja trolejbusowa, która zostanie przedłużona z Drogi Męczenników Majdanka. Po zakończeniu prac wszystkie trolejbusy mają stacjonować w dotychczasowej zajezdni autobusowej przy Grygowej, natomiast siedziba MPK na Helenowie ma zostać zlikwidowana. W ramach projektu „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie” do 2015 roku sieć trakcyjna zawisnąć ma także nad dzielnicami Czuby i LSM, na Kalinowszczyźnie, Felinie i Krochmalnej.
Z Regionalnego Programu Operacyjnego, oprócz zakupu nowych trolejbusów, MPK zmodernizuje też podstacje przy ulicach Garbarskiej, Szczerbowskiego i al. Kraśnickiej. Przewidziana jest też budowa Centralnej Dyspozytorni Mocy przy ul. Szczerbowskiego (obok Bursy Szkół Artystycznych), gdzie prace rozpoczną się w lipcu i zakończą jeszcze w tym roku. Modernizacje podstacji przy ul. Garbarskiej i al. Kraśnickiej rozpoczną się w następnym roku, a zakończą około sierpnia 2012 roku.
Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, w ramach „ZSMTP” ma zostać zakupionych także 70 nowych trolejbusów. Na dzień dzisiejszy nie ma jednak konkretnych informacji co do terminu ogłoszenia przetargu w tej sprawie.
A jak Wy oceniacie rozwój komunikacji miejskiej w Lublinie? Piszcie.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?