Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MATURA 2012 JĘZYK POLSKI. Odpowiedzi, arkusze - podstawowy

redakcja
redakcja
Matura 2012 - język polski poziom podstawowy już za nami. ...
Matura 2012 - język polski poziom podstawowy już za nami. ... Maciej Kaczanowski
Matura 2012 - język polski poziom podstawowy już za nami. Wkrótce na naszej stronie znajdziecie ARKUSZE i sugerowane odpowiedzi.

Szukasz arkuszy do Matury 2012 z j. polskiego? Znajdziesz je tutaj. Arkusz opublikujemy ok. godz. 13.
Matura 2012: Język polski - ODPOWIEDZI - poziom podstawowy

Zadanie 1

Na podstawie akapitów 1. i 3. odpowiedz na pytanie, dlaczego tworzenie encyklopedii powszechnej jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem. Wymień trzy powody.

Tworzenie encyklopedii powszechnej jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem, ponieważ:

1. Wymaga tego, żeby przestrzegać stylu naukowego,
2. Wymaga zaangażowania wielu autorów,
3. Potrzebne są duże nakłady finansowe

Zadanie 2

Podaj dwa powody uzasadniające celowość użycia liczb w akapicie 5.

Celem użycia liczb w akapicie 5. jest:

- chęć uniknięcia niepotrzebnego wydłużenia akapitu w porównaniu do innych
- łatwiejsze przyswojenie informacji z tekstu

Zadanie 3

Wymień trzy różnice między Wikipedią a tradycyjną encyklopedią.

Wikipedia
1. Każdy ma możliwość tworzenia haseł
2. Język haseł nie musi być naukowy
2. Za pracę nad hasłami autor nie otrzymuje pieniędzy

Encyklopedia
1. Hasła mają ogranicznoą długość
2. Praca nad hasłami jest płatna, ale nie każdy może mieć wpływ na ich powstanie
3. Hasła muszą być pisane odpowiednim językiem - muszą mieć formę naukową

Zadanie 4

Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełni akapit 6.?

Dzięki akapitowi 6 możemy przejść od informacji teoretycznych do rozważań na temat wad i zalet haseł Wikipedii.

Zadanie 5

Wymień dwa powody uzasadniające uznanie przez autora sposobu tworzenia Wikipedii za anarchiczny.

Według autora sposób tworzenia Wikipedii jest anarchiczny, ponieważ:
- dostęp do Wikipedii jest powszechny i bezpłatny
- nie ma stylu naukowego - hasła są pisane dowolnym językiem

Zadanie 6

Jakie środki językowe w akapitach 5. i 7. nadają tekstowi zabarwienie emocjonalne? Określ dwa i podaj przykład każdego z nich.

Dla nadania tekstowi w akapitach 5. i 7. zabarwienia emocjonalnego użyto m.in.:

- personifikacja, np. ofiarą aktów wandalizmu
- hiperboli, np. Jimmy Wales nazwał swoje dzieło "próbą stworzenia...

Zadanie 7

W akapitach 7.-9. zostały wyliczone zarzuty formułowane pod adresem Wikipedii. Wymień dwa, z którymi autor artykułu się zgadza.

Autor artykułu zgadza się z następującymi zarzutami sformułowanymi odnośnie Wikipedii w akapitach 7.-9.:

- łatwy dostęp do tworzenia haseł powoduje, że są one pisane przez pseudoautorów. Przez to są czasami małowartościowe
- zdarza się, że artykuły są nierzetelne. Ich ostateczna wersja nierzadko jest wynikiem kompromisów zawartych przez autorów, którzy je pisali

Zadanie 8

W akapicie 8. autor posłużył się przykładem. Wyjaśnij, jakie zjawisko nim zobrazował.

Autor artykułu zilustrował sytuację, w której Wikipedia może stać się narzędziem rozgrywek politycznych.

Zadanie 9

Wyjaśnij, jak autor ocenia Wikipedię jako źródło informacji (akapit 10).

Według autora Wikipedia jest użytecza jeśli potrzebny jest nam szybki dostęp do informacji, które mają być na poziomie podstawowym.

"Internetowa encyklopedia" jest przydatna, ponieważ zawiera zbiór odsyłaczy do innych stron i haseł, dzięki czemu można w większym stopniu zgłębić interesujący nas temat. Tu autor pozytywnie ocenia to źródło informacji.

Zadanie 10

Czym na tle całego tekstu wyróżnia się sposób formułowania opinii o Wikipedii w akapicie 10.?

Akapit 10 znacznie różni się od pozostałych w tekście, ponieważ autor opisuje swoje doświadczenia. Autor udziela wskazówek dotyczących korzystania z Wikipedii.

Zadanie 11
Wyjaśnij, jakie funkcje w tekście pełni zacytowana w akapicie 11. metafora, którą posłużył się Newton. Wymień dwie.

Ta metafora:
- pokazuje zależności między osiągnięciami poszczególnych epok, rozwój wiedzy, kontinuum jej tworzenia.
- pełni funkcję przykładu. POkazuje, że Wikipedia istnieje dzięki wcześniejszym encyklopediom

Zadanie 12

1. Informacje dotyczące tradycyjnej encyklopedii - 1,2,3
2. Historia Wikipedii - 4
3. Niebywały sukces internetowej encyklopedii - 5
4. Zalety i wady nowego źródła informacji - 6,7,8,9
5. Subiektywne odczucia autora - 10
6. Podsumowanie rozważań - 11

Zadanie 13

1. Encyklopedie to wielotomowe dzieła obejmujące całość wiedzy z najróżniejszych dziedzin jest przykładem - DEFINIOWANIA
2. Ten anarchiczny sposób tworzenia encyklopedii oraz jej darmowy charakter wzbudzały wielkie emocje, oskarżenia, próby dyskredytacji z jednej strony, a deklaracje o prawdziwie wolnościowym i demokratycznym sposobie dystrybucji i upowszechniania wiedzy z drugiej jest przykładem PRZECIWSTAWIANIA
3. Biorąc pod uwagę popularność Wikipedii, można powiedzieć, […] że "jeszcze nigdy tak wielu czytelników nie zawdzięczało tak wiele tak licznym autorom” jest przykładem WNIOSKOWANIA

Zadanie 14

Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiedniej rubryce literę "I", jeśli zdanie zawiera informację, lub literę "O", jeśli w zdaniu jest wyrażona opinia.

1. Pierwsze encyklopedie, książki pod takim tytułem, zaczęły się pojawiać w XVI wieku. I
2. Tworzenie encyklopedii to wielkie przedsięwzięcie organizacyjne, finansowe i edytorskie. I
3. [ ] jest to źródło informacji niezwykle użyteczne, ale wymagające dużej ostrożności. O
4. Świetne rezultaty przynosi porównanie treści tego samego hasła w kilku wersjach językowych. O

Matura 2012: Polski - tematy wypracowań:
1. Omówienie funkcje prawej i lewej strony w "Dziadach" w scenie z Nowosilcowem. Należało m.in. zwrócić uwagę na postać Nowosilcowa na podstawie tego, jak mówili o nim inni.

2. Porównanie postawy życiowych Izabeli Łęckiej i Joanny Podborskiej. Należało napisać m.in., w jaki sposób wychowanie obu kobiet miało wpływ na ich postawy.

Czekamy na Wasze komentarze - jak Wam poszło, jak odpowiadaliście? Egzamin z j. polskiego trwał 170 minut. Tego samego dnia po południu maturzyści będą mogli przystąpić do egzaminu z wiedzy o tańcu (godz. 14, czas trwania 120 minut).




Więcej informacji o maturze 2012: Matura 2012: Język polski podstawowy (odpowiedzi, arkusze, przecieki)
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto