Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Historia o Antonim Cierplikowskim, czyli „Antoine” w Lublinie [Relacja za akredytację]

B-artek
B-artek
Mat. pras (www.antoine.pl)
Patrząc na postać Antoina, ma się wrażenie, że amerykańskie powiedzenie „od pucybuta do milionera” naprawdę może stać się faktem.

Recenzja powstała w ramach akcji "Relacja za akredytację". Dziękujemy!


Syn biednego szewca, dzięki niesamowitemu talentowi, dostał się na paryskie salony, gościł nawet w Białym Domu, aby przeprowadzić w nim „fryzjerską” rewolucję. Tak w skrócie można by przedstawić sylwetkę Antoniego Cierplikowskiego, głównego bohatera sztuki Jakuba Przebindowskiego. Warto jednak postawić pytanie, czy rzeczywiście głównego?

Widz, oglądając spektakl, ma bowiem wrażenie, że prawdziwymi bohaterami są przewodniczący partii w Sieradzu i jego niezbyt błyskotliwa sekretarka. Postać Antoina i jego życiowe perypetie, wydają się być tłem dla tejże dwójki, która bawi, śmieszy i wzbudza największy aplauz wśród publiczności. Przewodniczący i jego współpracownica nie mają sobie równych. „Król fryzjerów” na ich tle wypada blado i mgliście.

Akcja sztuki rozgrywa się w dwóch, całkowicie odmiennych od siebie światach. Pierwszy z nich to salony Paryża, Waszyngtonu, czyli miejsca, gdzie Antoine dochodził do szczytu sławy. Drugi to zadymione i przesiąknięte zapachem alkoholu biuro przewodniczącego, który jest głównym organizatorem wizyt Antoniego w jego rodzinnym mieście.

Z jednej strony widzimy więc przepych, luksus, z drugiej zaś szarą komunistyczną rzeczywistość, w której dzieci „nie znają smaku pomarańcza”. Każda z wizyt Antoine’a to nie tylko spotkanie się z genialnym mistrzem, ale poczucie tego smaku, przywiezionego z Francji.

Uwagę przykuwa gra dwójki aktorów Bartka Kasprzykowskiego oraz Tamary Arciuch. On, grając rolę przewodniczącego, zdominował scenę dowcipem i umiejętnościami gry aktorskiej, ona, znakomicie potrafiła się wcielić w rolę charyzmatycznej aktorki, dociekliwej dziennikarki oraz prezydentowej Roosvelt. Nie zachwyca z kolei Aleksandra Szwed, grająca Josephine Baker. Jej krótkie taneczne show było raczej banalne i pozbawione wyrazu.

Ogólnie sztukę jednak należy ocenić na plus. Powodów jest kilka. Przede wszystkim przybliża postać genialnego polskiego fryzjera, który odniósł światowy sukces i zapoczątkował nowy styl w sztuce strzyżenia. Po drugie, nie co dzień na deskach teatru możemy oglądać tak wiele polskich gwiazd w jednej sztuce.


OBSADA:

  • LESŁAW ŻUREK – ANTOINE
  • TAMARA ARCIUCH - EVA LAVALLIERE, ELEONOR ROOSVELT,
  • DZIENNIKARKA, SIMONE
  • BARTOSZ OPANIA – XAWERY DUNIKOWSKI
  • ALEKSANDRA SZWED – JOSEPHINE BAKER, FRANCIS, IVETT
  • ANNA GUZIK – TERESKA (SEKRETARKA PRZEWODNICZĄCEGO), BERNADETTE
  • MICHAŁ MILOWICZ – MISTRZ DECOUX, ARMAND, HENIEK, ZAZDROSNY MĄŻ
  • MARTYNA KLISZEWSKA – MARIE (ŻONA ANTOINE'A), NELA, DANUSIA
  • BARTEK KASPRZYKOWSKI / PIOTR NOWAK – WIESŁAW STARDZIAK (PRZEWODNICZĄCY POWIATOWEJ RADY GMINY W SIERADZU)

Kostiumy: Tomasz Ossoliński
Choreografia: Maria Foryś – Egurrola Dance Studio
Scenografia: Agnieszka Jałowiec
Muzyka i opracowania muzyczne: Jakub Przebindowski
Aranżacja: Igor Przebindowski
Światło: Daniel Jaskóła
Producent: Magdalena Radomska
Stylizacja fryzur: Maria Korzeniowska - mistrzyni świata we fryzjerstwie


Premiera spektaklu miała miejsce 23 lipca 2010 roku w Teatrze Miejskim w Sieradzu w ramach II Open Hair Festival organizowanego na cześć Antoniego Cierplikowskiego.

W Lublinie sztukę można było zobaczyć 30 listopada.


od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto