Warszawa pomiary prowadzi regularnie, rok do roku, a po raz pierwszy opublikowała je w 2014. Warto uwzględnić, że w 2022 roku kamery pomiarowe zostały ustawione w 52 lokalizacjach w maju i czerwcu. To miesiące szczytu rowerowego. Miesiące bardzo ciepłe, przed wakacjami, a w maju trwa kampania "Rowerowy Maj". Do tego pomiary przeprowadzane są w dwóch szczytach transportowych: porannym (7:00 - 9:00) oraz popołudniowym (16:00 - 19:00).
W 2022 roku zarejestrowano o ponad 37% więcej rowerzystów niż w 2021 i o ponad 58% niż w 2020 roku. Wyniki z 2022 roku można wyjaśnić powrotem do pracy stacjonarnej, czy przyzwyczajeń sprzed pandemii, ale nie tylko. W porównaniu z czasem sprzed wybuchu pandemii, czyli w 2019 roku, obserwujemy ponad 30-procentowy wzrost liczby jednośladów - czytamy w opracowaniu miasta do raportu.
Rowerzystów więcej niż przed pandemią. Rekordy w 2020
Niewykluczone, że do zmiany środka transportu na rower przekonały wielu także rekordowe ceny paliwa. Zwracają także na to uwagę przedstawiciele miasta. O popularności roweru jako środka codziennego transportu na trasie praca-dom świadczą także wyniki z punktów automatycznych. Okazuje się bowiem, że najmniejsze natężenie ruchu rowerowego w analizowanych punktach pomiarowych notuje się w soboty i niedziele, a najpopularniejszym rowerowo dniem jest wtorek.
Co ciekawe, w stosunku do danych sprzed pandemii jest prawie o 20% więcej rowerzystów w popołudniowym szczycie, ale wciąż o 10% mniej niż w rekordowym roku 2020. Prawdopodobnie wówczas lockdowny sprawiły, że rower uznawano za najbezpieczniejszy i tak chętnie go wybierano. Jak widać wielu przy tym wyborze zostało. Nie bez znaczenia jest przy tym pracodawca. Wielu uwzględniło i uwzględnia rowerzystów w swoich planach. W nowoczesnych biurowcach pojawiają się szatnie i parkingi na rowery. Jeśli gdzieś jednak brakuje takiej infrastruktury to może się nie zdecydować na taki wybór.
Najchętniej do centrum i przez mosty
Dzięki pomiarom udało się oszacować ilu rowerzystów przemieszcza się do i z centrum. Sumarycznie jest to niemalże 87 tysięcy osób w ciągu doby. Z kolei Wisła przekraczana jest ponad 27 tysięcy razy na dzień. Najpopularniejszymi okazały się mosty Świętokrzyski i Łazienkowski. Według nas to kolejny kamyczek do ogródka w kwestii kładki przez Wisłę. Skoro Most Świętokrzyski jest dobrze przystosowany do przejazdu rowerzystów i tak chętnie wybierany czy nie lepiej było ponad 100 milionów złotych zainwestować w infrastrukturę rowerową w całym mieście?
Biorąc pod uwagę wszystkie punkty pomiarowe najwięcej rowerzystów w godzinach szczytu porannego przejechało drogą rowerową na ul. Towarowej przy Al. Jerozolimskich, gdzie w ciągu godziny między 7:45 a 8:45 zanotowano aż 852 pojazdów. Jedną z najpopularniejszych tras jest także przez Pole Mokotowskie. W popołudniowym szczycie najpopularniejszy były drogi rowerowe w al. Szucha i Al. Ujazdowskich przecinające Pl. Na Rozdrożu - 879 przejazdów.
Miasto chce budować dalej, ale ZDM nie wypełnił starego planu
Do pełnej, spójnej sieci brakuje jeszcze trochę kilometrów tras i zlikwidowanych tzw. rowerowych teleportów, nad czym sukcesywnie pracujemy - czytamy. My przypominamy jednak, że ZDM nie posiada aktualnie obowiązującego planu rozwoju sieci dróg rowerowych. Zakończyło się obowiązywanie poprzedniego dokumentu ważnego właśnie do 2020 roku. Ponieważ jednak Program Rozwoju Tras Rowerowych do 2020 nie został w pełni zrealizowany to przyjęto, że póki co należy kierować się właśnie zapisami tego dokumentu.
Dlaczego pszczoły są ważne?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?