Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lublin. Dworzec metropolitalny z siedmiomiesięcznym poślizgiem. Nowa data zakończenia największej z trwających miejskich inwestycji

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
O siedem miesięcy przesunął się termin zakończenia budowy dworca metropolitalnego. To największa z realizowanych obecnie miejskich inwestycji, jej koszt przekracza 230 mln zł. Obiekt ma być gotowy najpóźniej do 28 lutego 2023 r.

Miał być gotowy w połowie wakacji 2022 r., będzie – pod koniec zimy 2023. Ratusz powiedział „tak” przesunięciu terminu zakończenie budowy dworca metropolitalnego przy ul. Dworcowej oraz przebudowy sąsiadujących z nim ulic. – Podpisany aneks do umowy z wykonawcą przedłuża realizację prac na zadaniach 1, 3 i 4 do 28 lutego 2023 r. – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

To siedem miesięcy później niż data określona w umowie z firmą Budimex, która wykonuje prace. Zgodnie z kontraktem roboty miały być sfinalizowane do 29 lipca 2022 r.

Wykonawca chciał od miasta zgody na wydłużenie prac o 11 miesięcy (do końca czerwca 2023 r.). Ratusz na tak długi czas się nie zgodził. Decydującą rolę w określeniu nowej daty, czyli 28 lutego 2023 r. odegrały... pieniądze. Chodzi o dofinansowanie z funduszy unijnych. Łącznie jest to kwota 178,5 mln zł.

– Data ta wynika z konieczności zakończenia i rozliczenia całego zakresu projektu pod nazwą „ Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego” w terminie uzgodnionym z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego, czyli do końca maja 2023 r. – mówi Góźdź. I tłumaczy: – Trzy miesiące pomiędzy zakończeniem robót budowlanych przez wykonawcę, a zakończeniem całego projektu, to czas niezbędny w szczególności na przeprowadzenie odbiorów wykonanych robót, rozliczenia finansowe oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

Budynek dworca będzie miał 51 metrów długości i 25 szerokości. Nad ziemią będą dwie kondygnacje (8 metrów wysokości), trzecia została zlokalizowana pod ziemią. To parking dla samochodów osobowych. Pomieści 174 auta.

Poślizg bo…

Budimex wskazuje, że musiał wykonać dodatkowe prace, nieprzewidziane w kontrakcie. M.in. dotyczyły one usunięcia zbiorników podziemnych zawierających substancje ropopochodne. Zbiorników nie było na żadnych mapach. Zostały odkryte w trakcie prac ziemnych, po rozpoczęciu inwestycji. Ich usuwanie zajęło cztery miesiące.

Wykonawca poinformował też, że miał więcej pracy – i tym samym poświęcił na nie więcej czasu – przy usuwaniu kolizji z istniejącymi sieciami PKP. Firma wskazuje, że te sieci znajdowały się na innej wysokości niż na mapach geodezyjnych.

Są prace, są utrudnienia

– Budowa dworca przez firmę Budimex i tymczasowe przejście przez Plac Dworcowy to jedno wielkie bagno! – alarmuje nasz Czytelnik, pan Paweł. To kolejny sygnał związany z utrudnieniami dla pieszych i pasażerów PKP w sąsiedztwie trwającej budowy. Podobne uwagi mieli mieszkańcy prawie dwa miesiące temu, gdy rozpoczęła się kolejna faza inwestycji.

Przedłużenie prac przy dworcu oznacza, że dłużej potrwają utrudnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej. Chodzi o korzystających z linii 1, 13, 45 oraz 161. Pojazdy – jadące w kierunku: Pancerniaków Felicity, Paderewskiego, Metalurgicznej oraz Felina – korzystają z objazdu. Omijają przystanek „Rondo Sportowców NŻ 02”, znajdujący się przy ul. Stadionowej. Wszystko przez przebudowę Ronda Sportowców, czyli skrzyżowanie ulic Krochmalnej, Stadionowej i Młyńskiej (pierwotnie utrudnienia miały trwać do 30 marca 2022 r.).

Obecnie dojazd do dworca PKP Lublin Główny jest możliwy tylko przez ul. Pocztową, a Wyjazd przez ul. Młyńską.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto