Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Za przejazdy po Lublinie zapłacimy więcej. Od lipca nowe ceny biletów komunikacji miejskiej

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Małgorzata Genca/archiwum
Z 88 na 96 zł ma wzrosnąć cena biletu okresowego 30-dniowego na wszystkie linie dla osoby płacącej podatki „dla Lublina”. Dla pozostałych pasażerów cena takiego biletu zmieni się – w obu strefach – ze 172 zł na 188 zł. Od lipca w Lublinie mają obowiązywać nowe, wyższe o 10-11 proc. stawki opłat za przejazdy komunikacją miejską. – Inflacja, koszty energii elektrycznej i paliw – argumentuje ZTM i MPK.

– Otaczająca nas rzeczywistość nie pozostawia złudzeń – twierdzi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. Organizator komunikacji miejskiej zapowiada podwyżkę cen biletów. Ma wejść w życie od lipca. Propozycją nowych stawek jeszcze w maju zajmą się miejscy radni.

- Nasza propozycja to podwyżka do 10 - 11 procent, czyli o wskaźnik inflacji – mówi Malec.

Co to oznacza dla portfeli pasażerów? Bilet jednoprzejazdowy ma zdrożeć z 4,20 na 4,60 zł. Bilet 15-minutowy z 2,80 na 3 zł; a 40-minutowy ma kosztować 4 zł – obecnie jest to 3,60 zł. Proponowana nowa cena biletu 90-minutowego to 4,80 zł (jest 4,40 zł), a dobowego 13,20 zł (przy obecnej 12 zł). - Nowością będzie bilet sześciogodzinny w cenie 8,20 zł – dodaje Malec.

Zmieni się także cennik taryfy przystankowej dostępnej w systemie Lubika. Korzystający z niej płacą obecnie za przejazd np. z dworca PKS przy al. Tysiąclecia pod KUL na Al. Racławickich 2,20 zł. Od wakacji ma to być 2,34 zł.

Podwyżka obejmie też bilety okresowe. I to zarówno dla posiadaczy Lubelskiej Karty Miejskiej, jak i tych, którzy nie płacą podatków „dla Lublina”.

Najpopularniejszym biletem okresowym jest ten na 30 dni, na wszystkie linie. Dla posiadacza LKM ma zdrożeć z 88 na 96 zł (ważny w obu strefach). Podobny bilet (też na 30 dni i również na obie strefy) dla osoby bez LKM ma kosztować 188 zł, czyli o 16 zł więcej niż obecnie.

ZTM tłumaczy podwyżki kilkoma powodami. Na liście jest m.in. pandemia koronawirusa, która spowodowała olbrzymi spadek dochodów ze sprzedaży biletów. Obecnie doszły do niej kolejne elementy. – Drastyczna, szalejące inflacja – wskazuje Malec. Z danych GUS wynika, że od marca 2021 r. do marca 2022 r. inflacja sięgnęła 10,9 proc. – Jeśli z tego samego źródła zaczerpniemy dane o energii elektrycznej to wzrost ceny wynosi 24 proc., wzrost paliw to 33 proc. - wylicza Malec.

- Wzrost kosztów funkcjonowania w 2022 r, w porównaniu z rokiem 202, szacujemy na ok. 30 mln zł – informuje Tomasz Fulara, prezes MPK.

Skąd taka kwota? Komunalna spółka wylicza, że np. jej wydatki na energię elektryczną wzrosną o 218 proc. MPK planowało wydać na prąd (lipiec 2022 – czerwiec 2023) 14,4 mln zł. Najtańszy z trzech oferentów, którzy przystąpili do przetargu, chcą za to dostać 21,5 mln zł.

- Smary zdrożały o 140 procent, olej silnikowy o 109 proc., olej napędowy o 120 proc. – wylicza Fulara.

- Nie bez znaczenia jest fakt wykluczenia komunikacji miejskiej z pomocowych tarcz rządowych chociażby w kwestii przeciwdziałania skutkom pandemii – uzupełnia Katarzyna Duma, rzeczniczka prezydenta Lublina. I dodaje: - Te obiektywne czynniki rzutują na konieczność szukania dodatkowych wpływów w celu zbilansowania i utrzymania na dotychczasowym poziomie systemu komunikacji miejskiej (bez ograniczania częstotliwości i redukcji linii).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Za przejazdy po Lublinie zapłacimy więcej. Od lipca nowe ceny biletów komunikacji miejskiej - Kurier Lubelski

Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto