Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wypoczynek z asekuracją

Milena KOCHANOWSKA
Przed nami wakacje. Niektórzy z nas skorzystają zapewne wcześniej z ofert biur podróży. O czym musimy wiedzieć, zanim to zrobimy? Przede wszystkim, sprawdźmy, czy biuro działa legalnie – czy zostało wpisane do ...

Przed nami wakacje. Niektórzy z nas skorzystają zapewne wcześniej z ofert biur podróży. O czym musimy wiedzieć, zanim to zrobimy?

Przede wszystkim, sprawdźmy, czy biuro działa legalnie – czy zostało wpisane do rejestru. Ustalmy też, czy jest ono organizatorem, pośrednikiem czy agentem. Dowiedzmy się również jak długo biuro działa na rynku i jaką cieszy się renomą.
– Nie wstydźmy się pytać – radzi Elżbieta Połczyńska z poznańskiej Federacji Konsumentów. – To jest najlepszy moment na uzyskanie pełnej informacji i wyjaśnienie wszelkich wątpliwości. Gdy umowę podpiszemy i wpłacimy pieniądze, będzie już na nie za późno.

Jakie dokumenty?

Od biura podróży powinniśmy dostać egzemplarz umowy o świadczeniu usług turystycznych. W dniu jej zawarcia, musimy poznać warunki uczestnictwa, regulamin i program imprezy. Jeśli wpłacamy należność za imprezę lub zaliczkę przekraczającą 10 proc. tej sumy, powinniśmy też dostać pisemne potwierdzenie posiadania przez organizatora gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia na rzecz klientów. Z takiego zabezpieczenia finansowego można w razie bankructwa firmy opłacić np. powrót do kraju.
Poprośmy również o polisę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Może to być kopia, bo zwykle ubezpiecza się zbiorowo wszystkich uczestników imprezy – ale ważne jest, byśmy znali treść i numer polisy.
Warto też zawrzeć umowę ubezpieczenia kosztów odwołania uczestnictwa w zagranicznej imprezie turystycznej albo wcześniejszego z niej powrotu. Zawieramy ją indywidualnie z zakładem ubezpieczeń bądź za pośrednictwem biura podróży. Pamiętajmy jednak, że tylko przyczyny losowe wymienione w ogólnych warunkach ubezpieczenia dają nam podstawę do ubiegania się o zwrot kosztów.

Zmiana umowy

Jeżeli organizator z przyczyn od siebie niezależnych musi zmienić istotne warunki umowy, powinien nas o tym jak najszybciej zawiadomić. Wtedy my z kolei informujemy go, czy zgadzamy się na zmianę umowy, czy też odstępujemy od niej, rezygnujemy z wyjazdu i chcemy z powrotem swoje pieniądze.
Tylko w wyjątkowych przypadkach organizator może podwyższyć cenę. 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, bez względu na okoliczności. Biura nie mogą podnosić cen usługi, gdy z własnej winy nie dokonały prawidłowej kalkulacji.

Kiedy zgłosić reklamację?

Tak szybko, jak tylko mamy do czegoś zastrzeżenia. Jeśli nie załatwi jej pilot wycieczki, musi przekazać zażalenie organizatorowi turystyki. Ten powinien pisemnie odpowiedzieć na naszą skargę w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej lub – gdy składamy reklamację po przyjeździe – w czasie 30 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi oznacza, że reklamacja została uznana.
– Gdy jednak biuro turystyczne zaczyna z nami korespondować i nie zajmuje merytorycznego stanowiska, wyślijmy pismo z powołaniem się na art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o usługach turystycznych i wynikające z niego konsekwencje – radzi Marian Jacczak, radca prawny. – Jeśli to nie pomoże, pozostanie nam droga sądowa. Treść reklamacji złożonej przez nas i brak odpowiedzi ze strony firmy turystycznej stanowić będą podstawę do dochodzenia odszkodowania, w oparciu o art. 471 Kodeksu cywilnego.
Możemy także złożyć skargę do wojewody. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, jeżeli biuro nie wywiązuje się z zawartych umów, wojewoda może odebrać firmie zezwolenie na przeprowadzanie i pośredniczenie w organizowaniu imprez turystycznych.

Na ostatnią chwilę?

Określenia ,,last minute” i ,,first minute” oznaczają to, że z dużym wyprzedzeniem lub na ostatnią chwilę możemy zapłacić za wyjazd mniej, niż wynosi jego cena katalogowa. Mimo to, jest to pełnowartościowa oferta turystyczna i zawsze możemy złożyć zażalenie, jeśli jakość usług jest niezgodna z umową.

Gdzie sprawdzić biuro?

- w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych – w internecie, pod adresem: http: //turystyka.mg.gov.pl
- w Polskiej Izbie Turystyki lub regionalnych izbach turystyki
- u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy – oddział turystyki UW (organizator turystyki i pośrednik turystyczny mogą działać tylko na podstawie zezwolenia wojewody)

Co powinna zawierać umowa?

- nazwę organizatora turystyki i numer jego zezwolenia oraz imię i nazwisko osoby, która w jego imieniu umowę podpisała
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki, czas trwania i program
- rodzaj i kategorię środka transportu, datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu; położenie i kategorię obiektu hotelarskiego, liczbę i rodzaj posiłków itp.
- cenę imprezy turystycznej (jeśli podana jest w obcej walucie, musimy dowiedzieć się, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia), sposób jej zapłaty oraz okoliczności, które mogą spowodować jej podwyższenie
- rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela
- termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu usługi turystycznej
- termin, w jakim klient musi powiadomić biuro o ewentualnym przeniesieniu swych uprawnień na inną osobę spełniającą warunki udziału w tej imprezie
- sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora
- podstawy prawne umowy i konsekwencje z niej wynikające.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto