W Lublinie zatankujesz nie na stacji, a w gniazdku! Miasto przyjęło plan rozwoju e-mobilności

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
W ciągu 5 lat liczba aut elektrycznych w Lublinie ma się zwiększyć 20-krotnie - według szacunków Ratusza
W ciągu 5 lat liczba aut elektrycznych w Lublinie ma się zwiększyć 20-krotnie - według szacunków Ratusza pixabay.com
Po ulicach Lublina mają jeździć 3 tysiące pojazdów elektrycznych za niespełna pięć lat. Tak zakłada miejska strategia rozwoju elektromobilności. Obecnie „elektryków” jest 20 razy mniej.

122 samochody osobowe oraz 13 ciężarowe – to elektryczne auta zarejestrowane w Lublinie na koniec 2020 r. Miasto prognozuje, że te liczby będą się szybko zmieniać. Za kilka lat w Lublinie mają być tysiące zdobywających rosnącą popularność „elektryków”.

– Trzy tysiące w 2025 r., sześć tysięcy pojazdów w 2030 r. i dziesięć tysięcy w 2036 r. – tak zakłada ratusz w „Strategii rozwoju elektromobilności”. Dokument radni przyjęli na lutowej sesji. Określa działania i zmiany jakie mają zajść w ciągu najbliższych 16 lat, czyli do 2036 roku.

– Rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych jest dużą szansą dla zrównoważonego rozwoju miasta. Lublin wdraża elektromobilność już od wielu lat. W 2023 roku przypada 70. rocznica wyjazdu pierwszych trolejbusów na ulice miasta – przypomina Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina.

– Priorytetami są ochrona środowiska, poprawa jakości podróżowania, bezpieczeństwo elektroenergetyczne miasta oraz szeroka współpraca międzysektorowa w zakresie elektromobilności – podkreśla Monika Głazik z biura prasowego ratusza.

Ratusz chce inwestować głównie w komunikację miejską. Ma być oparta na pojazdach napędzanych prądem oraz paliwami alternatywnymi. Miasto już chwali się, że spełnia limit udziału pojazdów zeroemisyjnych w transporcie zbiorowym, który będzie wymagany dopiero od 2028 r. – W taborze lubelskiej komunikacji publicznej ponad 30 procent pojazdów spełnia definicję autobusu zeroemisyjnego – wylicza Głazik.

Lublin zawdzięcza to głównie temu, że obok autobusów transport na terenie miasta jest oparty na trolejbusach. Od tego roku na trasach regularne kursy zaczną wykonywać elektryczne autobusy. Pierwsze zostaną dostarczone we wrześniu. Chodzi o 20 pojazdów Solaris Urbino 12 electric. Za ich kupno ZTM zapłaci ponad 62 mln zł. Elektrobusy zostaną skierowane do obsługi linii 13, 23 i 29.

– Na lata 2020-2023 zaplanowane zostały dostawy 15 trolejbusów o długości 18 m i 39 autobusów elektrycznych o długości 12 m (32 szt.) oraz o długości 18 m (7 szt.) – wylicza Głazik.

Ładowarki dla autobusów pojawią się na węzłach przesiadkowych na obrzeżach Lublina, m.in. ul. Choiny, ul. Żeglarska, al. Kraśnicka oraz na terenie zajezdni przy Grygowej.

Na terenie Lublina ma być wybudowanych 192 ogólnodostępnych punktów ładowania dla samochodów prywatnych (na koniec 2020 było ich 20, m.in. przy obiektach sportowych czy w galeriach handlowych). – Istniejący system elektroenergetyczny pokrywa bieżące zapotrzebowanie Lublina na moc i energię elektryczną oraz będzie w stanie obsłużyć ładowanie 10 tysięcy pojazdów elektrycznych, nawet w szczycie obciążenia – zapewnia Głazik.

Drogówka zabiera auta piratom drogowym

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie