Park&Ride, czyli Parkuj i Jedź to powszechnie stosowany w krajach Europy Zachodniej. Jego zadniem jest odciążenie centrów miast z dużej ilości samochodów. Polega na stworzeniu centrum przesiadkowego, czyli parkingu na którym mozna pozostawić samochód by przesiąść się do komunikacji miejskiej. W Polsce stosowany jest w Warszawie. Do jego wprowadzenia przygotowują się Katowice. Tym większe zaskoczenie przeżyli mieszkańcy, gdy znak Parkuj i Jedź zobaczyli w Czeladzi.
- O systemie czytałem w Internecie i muszę szczerze przyznać, że nie spodziewałem się go zobaczyć w moim mieście. To świetny pomysł, ale zastawia mnie czy na wzór zachodnich sąsiadów Polacy potrafili by korzystać z autobusów i tramwai. Teraz w czeladzi będzie okazja by to sprawdzić - mówi MM Silesii Andrzej Zacny, student z Czeladzi.
Faktycznie przy zbiegu ulic Bytomskiej i Szpitalnej przy głównym przystanku autobusowym - Czeladź Stare Miasto, stanął znak Parkuj i Jedź. Okazuje się, że nie jest to zwiastun innowacynejgo w realiach polskich projektu.
- Tabliczka o której mowa powstała w związku z przebudowa układu drogowego ulic 1go Maja - Bytomska - Szpitalna i związana jest z aplikacją o środki UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. We wniosku aplikacyjnym określono potrzebę stworzenia małego punktu przesiadkowego, jaki własnie powstał. Jest to mały parking na około 8-10 aut tuż za głównym przystankiem autobudsowym. Jednak dotyczy to tylko tego miejsca i nie należy tego utożsamiać z całym miastem, ani tym bardziej z punktem Parkuj i Jedź w rejonie Czeladź - wyjaśnia MM Silesii Wojciech Maćkowski, rzecznik UM Czeladź.
W praktyce oznacza to, że punkt przesiadkowy tnie zwiastuje wprowadzenia przez miasto syteu Parkuj i Jedź. Jednak urzędnicy przyznają, że rozważana jest taka koncepcja. Jednak na razie to odległa przyszłość.
- Taki system jest planowany w związku z 2 punktem Strategii Miasta Czeladź do 2015 roku. Jednak wprowadzenie systemu Parkuj i Jedź w mieście uzależnione jest od decydentów na szczeblu województwa. Czyli ewentualnej lokalizacji szybkiej kolei Pyrzowice - Katowice na terenie pogranicza Czeladzi i Siemianowic Śląskich - dodaje Maćkowski.
Katowice, Czeladź i inne miasta aglomeracji planują, natomiast w Warszawie funkcjonuje już pięć parkingiów P&R, a planowana jest budowa łącznie ok. 27-30 obiektów tego typu. Pierwszy otwarto 10 kwietnia 2007 roku.
- Z naszej strony jest to strzał w "10". System doskonale się sprawdza, parkingi już wybudowane mają spore obłożenie, dzięki nim do centrum wjeżdża kilkaset samochodów dziennie mniej - mówi MM Silesii Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Zobacz również: Park&Ride: Warszawa buduje, Katowice planują |
Warto więc rozważyć szybsze wprowadzenie systemu. Bo gdy miasta aglomeracji zostaną całokowicie zakorkowane będzie już za późno.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?