Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trolejbusy pojadą bez drutów. Nowość w Lublinie (wideo)

redakcja
redakcja
Jacek Świerczyński
Dzięki alternatywnemu zasilaniu z agregatu prądotwórczego trolejbusy będą zdolne do jazdy ulicami, nad którymi nie ma sieci trakcyjnej. Zarząd Transportu Miejskiego zamówił 20 takich wozów, przetarg na ich dostawę wygrała firma Solaris Bus&Coach.

8 pojazdów miała dostarczyć w tym roku, a 12 w przyszłym. Ale wszystkie dostaniemy w tym roku. – Osiem sztuk teraz, resztę w grudniu – zapowiada Krzysztof Musiał z Solaris Bus&Coach.

We wtorek w Lublinie oficjalnie zaprezentowano pierwszy pojazd z dostawy.

Po raz pierwszy pokazany został też testowany od kilku dni trolejbus złożony w lubelskiej fabryce Ursus na bazie ukraińskiego trolejbusu marki Bogdan.

Przetarg na dostawę 38 takich pojazdów wygrało polsko-ukraińskie konsorcjum. Dzięki akumulatorom pojazdy będą zdolne przejechać z pasażerami 5 km bez zasilania z sieci, choć producent mówi, że trolejbus bez problemu pokonałby dłuższy dystans.

– Po przejechaniu tych 5 km bez specjalnej szkody dla akumulatora można przejechać drugie tyle – mówi Marek Zmarz, zastępca dyrektora lubelskiej fabryki Ursusa.

Ukraińsko-polski trolejbus musi jeszcze przejść homologację. Testowany na ulicach egzemplarz nie zostanie jednak sprzedany ZTM.

– W najbliższych tygodniach powinniśmy rozpocząć montaż pierwszych pięciu trolejbusów – zapowiada Adam Dobieliński, prezes Ursusa.

Pięć wozów mamy dostać we wrześniu, 12 w przyszłym, a 21 sztuk w 2015 roku. Fabryka zapowiada wzrost zatrudnienia. – W najbliższym czasie powinno wzrosnąć o kilkadziesiąt, albo sto kilkadziesiąt osób – stwierdza prezes.

Zarówno Ursus/Bogdan, jak i nowy trolejbus Solarisa są pojazdami klimatyzowanymi, wyposażonymi w automat biletowy i monitoring.

Jedną z zauważalnych nowości jest to, że zewnętrzne przyciski do otwierania drzwi są po obu stronach wejścia, a nie tylko z jednej. Opuszczając odcinek zasilany z sieci trolejbus sam opuści odbieraki po naciśnięciu przez kierowcę przycisku w kabinie. Przycisk sprawi też, że wjeżdżając pod sieć trolejbus sam się do niej podłączy, ale do tego konieczne będzie jeszcze zamocowanie na przewodach specjalnych „daszków”.

Gdzie trafią nowe wozy zdolne do jazdy bez zasilania z sieci?

– W pierwszej kolejności chcielibyśmy je skierować do obsługi linii 758 – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. Linia 758 zacznie kursować od września, ma być wydłużoną do Felina, autobusową wersją trolejbusowej linii 158. ZTM nie ma jeszcze sprecyzowanych planów co do wykorzystania pozostałych pojazdów tego typu.

Wczoraj władze miasta podpisały też z Solarisem umowę na dostawę 12 przegubowych trolejbusów z możliwością zasilania z baterii. Dostawa planowana jest na przyszły rok.

Dominik Smaga

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto