Za uczniami już pierwszy egzamin. - Moim zdaniem próbny test był gorszy. Ten wypadł w porządku, ale za to jutro może być gorzej - komentuje Asia, uczennica Gimnazjum nr 18 w Lublinie.
Gimnazjaliści zasiedli do pisania o 9 rano. W środę zmierzyli się z testem humanistycznym. Gra toczy się o wysoką stawkę, bo od wyników sprawdzianu zależy, czy uczniowie dostaną się do wymarzonego liceum.
- Egzamin nie był najtrudniejszy, ale potknęliśmy się w kilku miejscach – mówi gimnazjalista Paweł. – Wiele osób nie odpowiedziało na pytanie o datę powstania listopadowego. Łatwe za to było napisanie rozprawki i podania do dyrektora. Bardziej boimy się przed jutrem, bo matematyka to bolączka uczniów.
- Uczniowie wychodzili zadowoleni- komentuje Marek Krukowski, dyrektor gimnazjum nr 18. - Doświadczenie pokazuje, że trudniej jest drugiego dnia na części matematyczno-przyrodniczej. To będzie prawdziwy test tego, jak uczniowie przygotowali się do egzaminu.
W czwartek gimnazjalistów czeka batalia z częścią matematyczno-przyrodniczą egzaminu, a w piątek sprawdzą swoje umiejętności z języka obcego. Ten ostatni to nowość, bo organizowany jest po raz pierwszy. Egzamin jest obowiązkowy, ale przez trzy najbliższe lata nie będzie liczyć się przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.
Oficjalny zestaw pytań:
Zestaw pytań gimnazjalnych 2009, częśc humanistyczna**
**
Pytania i odpowiedzi z testu humanistycznego z egzaminu gimnazjalnego 2009.
Zadanie 1. (0-1)
Jaką rolę w życiu Marka Kamińskiego odegrały książki, które czytał w dzieciństwie?
- Obudziły w nim ciekawość świata
Zadanie 2. (0-1)
Co studiował Marek Kamiński?
- Filozofię
Zadanie 3. (0-1)
Zdaniem Marka Kamińskiego wyprawy
- Pozwalają realizować marzenia i odkrywać prawdę o człowieku
Zadanie 4. (0-1)
Wyrażenie "białe plamy” w kontekście wypowiedzi Marka Kamińskiego oznacza.
- Nowe, niezbadane jeszcze miejsca
Zadanie 5. (0-1)
Ogólną myśl o charakterze filozoficznym Marek Kamiński zawarł w zdaniu:
- Każdy człowiek może bardzo wiele dokonać, jeśli tylko chce
Zadanie 6. (0-1)
W centrum obrazu artysta umieścił
- Mężczyznę z cyrklem
Zadanie 7. (0-1)
Światło padające przez okno
- Oświetla głównie sylwetkę mężczyzny i rozłożoną mapę
Zadanie 8. (0-1)
Wyraz twarzy i postawa postaci przedstawionej na obrazie świadczą
- O zadumie
Zadanie 9. (0-1)
Obraz jest przykładem malarstwa
- Rodzajowego
Zadanie 10. (0-1)
W którym z zacytowanych wersów bezpośrednio ujawnia się podmiot liryczny?
- Dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul
Zadanie 11. (0-1)
Osoba mówiąca w wierszu
- Marzy o szczęściu w miłości.
Zadanie 12. (0-1)
Nastrój, w jakim podmiot liryczny, najtrafniej wyraża określenia:
- Ukojenie i nadzieja
Zadanie 13. (0-1)
Jakie środki poetyckie występują w wersie: rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych?
- przenośnia i epitet
Zadanie 14. (0-1)
O tym, że wiersz ma charakter prośby świadczy wielokrotne użycie:
- trybu rozkazującego czasowników
Zadanie 15. (0-1)
Z wiersza wynika, że
- bliskość ukochanej osoby może być źródłem szczęścia
Zadanie 16. (0-1)
Powstanie listopadowe wybuchło w roku
- 1830
Zadanie 17. (0-1)
Emigracje polistopadową nazwano wielką, ponieważ jej przedstawiciele
- odegrali ogromna rolę polityczną i kulturalną w dziejach Polski
Zadanie 18. (0-1)
Z tekstu III wynika, że emigranci marzyli
- o odzyskaniu przez Polske niepodległości
Zadanie 19. (0-1)
Związek przyczynowo-skutkowy został poprawnie przedstawiony w szeregu:
- klęska powst. listopadowego- Wielka Emigracja- rozwój kultury polskiej na obczyźnie
Zadanie 20. (0-1)
Tekst III jest przykładem:
- literatury popularnonaukowej
Zadanie 21. (0-1)
O czym marzyli Karolina i Marcin?
- Karolina i Marcin marzyli o wyjeździe do Anglii (podróży, zwiedzaniu) i spotkaniu z Jerzym Dudkiem.
Zadanie 22. (0-1)
W jakim celu została powołana Fundacja Dziecięca Fantazja?
- Powstała, aby spełniać marzenia nieuleczalnie chorych dzieci.
Zadanie 23. (0-1)
Napisz, co zrobili Marcin i Karolina, aby dobrze przygotować się do "podróży życia”.
- Doskonalili znajomość języka angielskiego (intensywnie uczyli się języka angielskiego).
Zadanie 24. (0-1)
Jaki rodzaj narracji przeważa w tekście IV?
- Przeważa narracja 3 - osobowa.
Zadanie 25. (0-1)
Wypisz z tekstu IV pierwsze zdanie tego akapitu, w którym jest najwięcej elementów sprawozdania.
- Miasto powitało ich piękną pogodą.
Zadanie 26. (0-1)
Przekształć podane wypowiedzenia tak, by uniknąć występujących w nich potocznym sformułowań.
- Marcin (...) wkuwał jak wściekły angielskie słówka. Nie zrobi z siebie głupka przed Angolami.
Marcin uczył się intensywnie (zapamiętale) angielskiego słownictwa. Nie ośmieszy się (nie skompromituje) przed Anglikami.
Zadanie 27. (0-3)
Na podstawie tekstu IV odtwórz program wycieczki Karoliny i Marcina.
Dzień 1.
1. Wyjazd z Lublina do Warszawy.
2. Nocleg w hotelu Gordon.
Dzień 2.
1. Przelot samolotem do Londynu.
2. Zakwaterowanie w hotelu, obiad.
3. Wycieczka pod Big Bena.
4. Zwiedzanie Buckingham Palace i Westminster Abbey.
5. Podziwianie panoramy miasta z Londyńskiego Oka.
Dzień 3.
1. Spacer nad Tamizą
2. Zwiedzanie Muzeum Figur Woskowych przez karolinę i przejażdżka Marcina ferrari
Dzień 4.
1.Przyjazd policjantek pod hotel.
Podajemy nieoficjalne pytania:
Na teście było 29 pytań, 20 zamkniętych, 9 otwartych
- Podaj datę powstania listopadowego
- Napisać podanie, w którym uczniowie z samorządu szkolnego mieli poprosić dyrektora o wyrażenie zgody na zbiórkę pieniędzy na cel charytatywny
- Na podstawie tekstu opracuj plan wycieczki do Londynu
- Napisz rozprawkę nt. "Podróż nie jedno ma imię: Wędrówka tułaczka – literackie, historyczne przykłady.
- Napisz plan wydarzeń na podstawie tekstu
a także:
- Jaką rolę w życiu Marka Kamińskiego odegrały książki, które czytał w dzieciństwie:
- Obudziły w nim ciekawość świata
- Co studiował Marek Kamiński: Filozofię
- Zdaniem M. Kamińskiego wyprawy: pozwalają realizować marzenia i odkrywać prawdę o człowieku
- "Wyrażenie białe plamy" w kontekście wypowiedzi M. K oznacza: Nowe, niezbadane jeszcze miejsca
- Ogólna myśl op charakterze filozoficznym Marka Kamińskiego, którą zawarł w zdaniu: Każdy człowiek może bardzo wiele dokonać jeśli tylko chce
- W centrum obrazu artysta umieścił: Mężczyznę z cyrklem
- Świat oglądający przez okno: Oświetla głównie sylwetkę mężczyzny i rozłożoną mapę
- Wyraz twarzy i postawa postaci przedstawionej na obrazie świadczą: o zadumie
- Obraz jest przykładem malarstwa: rodzajowego
- W którym z zacytowanych wersów bezpośrednio ujawnia się podmiot liryczny: Dużo motyli mi pokaż, serce motyli przybliż i przytul.
- Osoba mówiąca w wierszu: marzy o szczęściu w miłości
- Nastrój, w jakim jest podmiot liryczny najtrafniej wyrażają określenia: ukojenie i nadzieja
- Jakie środki poetyckie występują w wersie: rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych- przenośnia i epitet
- O tym, że wiersz ma charakter prośby świadczy wielokrotne użycie: trybu rozkazującego czasowników
- Z wiersza wynika, że: bliskość ukochanej osoby może być źródłem szczęścia
- Powstanie listopadowe wybuchło w roku: 1830
- Emigrację polistopadową nazywana "Wielką”, ponieważ jej przedstawiciele odegrali ogromna rolę polityczną i kulturalną
- Z tekstu III wynika, że emigranci marzyli: o odzyskaniu przez Polskę niepodległości
- Związek przyczynowo- skutkowy został poprawnie przedstawiony w szeregu: klęska powstania listopadowego, Wielka Emigracja- rozwój kultury polskiej na obczyźnie
- Tekst III jest przykładem: literatury popularno naukowej
Zachęcamy do dopisywania reszty pytań w komentarzach, a dodamy je do tekstu.
22.04.2009 |Depesze Egzaminy gimnazjalne 2009: Test humanistyczny O 9.00 gimnazjaliści zasiedli do pisania testu humanistycznego. Gra toczy się o wysoką stawkę, bo od wyników sprawdzianu zależy, czy uczniowie dostaną się do wymarzonego liceum. |
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?