W czwartek ratusz zaprezentował koncepcję dworca. To już trzeci – i finalny - wariant nowego kompleksu komunikacyjnego obsługujący transportu zbiorowy zarówno miejski jak i regionalny. Budynek dworca ma mieć 12 metrów wysokości (o 3 m mniej niż dworzec PKP). Będzie miał dwie kondygnacje. To co ma go wyróżniać to m.in. „zielony dach”. Z jego części będą mogli korzystać mieszkańcy i podróżni.
- Zdecydowaliśmy się też przykryć dachem część peronową, gdzie przyjeżdżają autobusy zamiejskie i kumulują pojazdy komunikacji miejskiej. To jedna z różnic w stosunku do pierwotnej koncepcji – wskazuje architekt Katarzyna Jakuć z D+M Architects.
Dworzec będzie się składał z 43 peronów komunikacji zamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Autobusy miejskie będą podjeżdżały do niego od strony Gazowej i wyjeżdżały w ul. Młyńską. - Pod dworcem zlokalizowany będzie parking podziemny z 220-232 miejscami dla samochodów i 8 postojami taxi – wylicza Jakuć.
Duże zmiany czekają układ drogowy
Ul. Dworcowa zostanie zawężona do 7 metrów. Będzie miała nawierzchnię z ozdobnej kostki betonowej korespondującej z nawierzchnią pl. Dworcowego. Na Dworcowej, na wysokości 1 Maja, powstanie rondo. Zachowany zostanie przejazd między Pocztową a Dworcową. Ul. 1-go Maja i ul. Młyńska (na odcinku od Dworcowej do pl. Bychawskiego) zamienią się w woonerfy, czyli ciągi pieszo-jezdne, na których ruch pieszy ma pierwszeństwo nad ruchem kołowym.
Na wiadukcie na Lubelskiego Lipca ‘80 powstanie łącznik, który umożliwi zjazd na teren Targów Lublin. – Zjazd został przesunięty na wschód dzięki temu budowa dworca metropolitalnego nie będzie kolidowała rewitalizacją Parku Ludowego. W efekcie uda się uchronić trochę drzew przed wycinką – opisuje Michał Freder, projektant z D+M Architects.
Rondo Sportowców zmieni się w turbinowe. – Będzie to rondo czterowlotowe z możliwością budowy piątego wlotu – precyzuje Freder.
Ratusz zakłada, że pełna dokumentacja powinna być gotowa do przełomy lutego i marca przyszłego roku. Później ruszy przetarg. – Z tym, że inwestycja zostanie podzielona na kilka części. Łącznie będzie ich osiem – wskazuje Marzena Szczepańska, z-ca dyrektora Wydz. Inwestycji i Remontów UM Lublin.
Budowa może ruszyć na przełomie 2019 i 2020 r. - Musi być zrealizowana w ciągu dwóch lat od podpisania umowy z wykonawcą – dodaje Żuk.
Ratusz szacuje koszt inwestycji na 190 mln zł z czego ok. 140 mln zł ma stanowić wsparcie z funduszy UE.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?