Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak będzie wyglądać nowy dworzec metropolitalny w Lublinie. Koncepcja obiektu jest gotowa

jaxa
wizualizacja dworca/materiał UM
- To kolejna kluczowa inwestycja dla estetycznego zagospodarowania przestrzeni Lublina. Zdegradowany obszar zyska zupełnie nowe oblicze i mam nadzieję, że spełni oczekiwania mieszkańców zarówno jeśli chodzi o funkcjonalność jak i estetykę - mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. Chodzi o nowy dworzec metropolitalny dla komunikacji autobusowej. Stanie przy ul. Dworcowej (w rejonie dworca PKP) i zastąpi ten funkcjonujący obecnie przy al. Tysiąclecia.

W czwartek ratusz zaprezentował koncepcję dworca. To już trzeci – i finalny - wariant nowego kompleksu komunikacyjnego obsługujący transportu zbiorowy zarówno miejski jak i regionalny. Budynek dworca ma mieć 12 metrów wysokości (o 3 m mniej niż dworzec PKP). Będzie miał dwie kondygnacje. To co ma go wyróżniać to m.in. „zielony dach”. Z jego części będą mogli korzystać mieszkańcy i podróżni.

- Zdecydowaliśmy się też przykryć dachem część peronową, gdzie przyjeżdżają autobusy zamiejskie i kumulują pojazdy komunikacji miejskiej. To jedna z różnic w stosunku do pierwotnej koncepcji – wskazuje architekt Katarzyna Jakuć z D+M Architects.

Dworzec będzie się składał z 43 peronów komunikacji zamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Autobusy miejskie będą podjeżdżały do niego od strony Gazowej i wyjeżdżały w ul. Młyńską. - Pod dworcem zlokalizowany będzie parking podziemny z 220-232 miejscami dla samochodów i 8 postojami taxi – wylicza Jakuć.

Duże zmiany czekają układ drogowy

Ul. Dworcowa zostanie zawężona do 7 metrów. Będzie miała nawierzchnię z ozdobnej kostki betonowej korespondującej z nawierzchnią pl. Dworcowego. Na Dworcowej, na wysokości 1 Maja, powstanie rondo. Zachowany zostanie przejazd między Pocztową a Dworcową. Ul. 1-go Maja i ul. Młyńska (na odcinku od Dworcowej do pl. Bychawskiego) zamienią się w woonerfy, czyli ciągi pieszo-jezdne, na których ruch pieszy ma pierwszeństwo nad ruchem kołowym.

Na wiadukcie na Lubelskiego Lipca ‘80 powstanie łącznik, który umożliwi zjazd na teren Targów Lublin. – Zjazd został przesunięty na wschód dzięki temu budowa dworca metropolitalnego nie będzie kolidowała rewitalizacją Parku Ludowego. W efekcie uda się uchronić trochę drzew przed wycinką – opisuje Michał Freder, projektant z D+M Architects.

Rondo Sportowców zmieni się w turbinowe. – Będzie to rondo czterowlotowe z możliwością budowy piątego wlotu – precyzuje Freder.

Ratusz zakłada, że pełna dokumentacja powinna być gotowa do przełomy lutego i marca przyszłego roku. Później ruszy przetarg. – Z tym, że inwestycja zostanie podzielona na kilka części. Łącznie będzie ich osiem – wskazuje Marzena Szczepańska, z-ca dyrektora Wydz. Inwestycji i Remontów UM Lublin.

Budowa może ruszyć na przełomie 2019 i 2020 r. - Musi być zrealizowana w ciągu dwóch lat od podpisania umowy z wykonawcą – dodaje Żuk.

Ratusz szacuje koszt inwestycji na 190 mln zł z czego ok. 140 mln zł ma stanowić wsparcie z funduszy UE.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto