Certyfikat bezpieczeństwa dla projektu zrealizowanego w katedrze prof. Wendekera wystawiła Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego.
– Chodzi o zastosowanie systemu wtrysku paliwa w tłokowych silnikach lotniczych o dużej mocy – tłumaczy prof. dr hab. inż. Mirosław Wendeker.
W tego rodzaju silnikach obecnie używane są gaźniki i benzyna ołowiowa. – Nasze rozwiązanie pozwala zastosować benzynę bezołowiową. Mało tego, oszczędności paliwa wynoszą nawet do 18 proc. Przy zużyciu 300 litrów na godzinę pracy samolotu daje to olbrzymie oszczędności – dodaje prof. Wendeker.
PZL Kalisz, producent takich silników już w tej chwili ma kilkaset zamówień na jednostki napędowe z wtryskiem. – Certyfikat agencji pozwoli nam na sprawdzenie tego systemu w powietrzu – dodaje prof. Wendeker.
Ale to nie jedyny powód do zadowolenia. W miniony piątek doktorant Adam Majczak odebrał nagrodę w konkursie „Student –Wynalazca” za projekt pod nazwą „Sposób wodorowego wspomagania spalania w tłokowym silniku spalinowym”. Współtwórcami tego projektu byli także dr inż. Piotr Jakliński, dr inż. Marcin Szlachetka.
– Zamontowaliśmy w samochodzie wytwornicę wodoru. Do silnika była dostarczana mieszanka tlenu, wodoru i benzyny. W efekcie silnik wydziela o minimalne ilości szkodliwych substancji: dwutlenku węgla i węglowodorów – tłumaczy Majczak.
Wyróżnienie w tym samym konkursie otrzymał też student Zbigniew Czyż za rozwiązanie „Wirnik o regulowanym położeniu łopat roboczych, zwłaszcza do turbiny wiatrowej”.
(p.p.)
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?