Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stacje i pasy rowerowe pojawiają się w Lublinie jak grzyby po deszczu

Redakcja
Coraz bliższy jest już moment, gdy Lubelski System Roweru Miejskiego, liczący 40 stacji i 400 rowerów, zacznie już działać w Lublinie.

Aktualnie w wielu punktach miasta trwa montaż stacji i znakowanie pasów dla rowerów. Otwarcie projektu przesunęło się w czasie, ale najprawdopodobniej do 30 września wszystkie przygotowania zostaną sfinalizowane.

Cały system roweru miejskiego powinien działać już we wrześniu tego roku. Realizowany jest on – jak zapewnia lubelski Ratusz - przy wsparciu unijnym w wysokości ok. 2,3 mln zł.

- Głównym celem projektu jest poprawa atrakcyjności turystycznej Lublina poprzez stworzenie bezobsługowej sieci stacji rowerowych – informuje Karol Kieliszek z Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin. - Zwiększy to dostępność do infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej naszego miasta, przyczyni się do promocji aktywnej turystyki rowerowej. Realizacja projektu wpłynie także pozytywnie na aspekty związane z ochroną środowiska poprzez zwiększenie udziału rowerów w strukturze komunikacyjnej miasta i regionu - uzupełnia.

- W ramach lubelskiej inwestycji powstaje sieć bezobsługowych wypożyczalni rowerów, których miasto zakupiło 400 sztuk, w tym także i tandemy – informuje przedstawiciel firmy Nextbike, instalującej stacje rowerowe z terminalami. – Obecnie montujemy w różnych miejscach na terenie Lublina 40 bezobsługowych wypożyczalni rowerowych, zwanych stacjami. Łączna ilość słupków przy tych stacjach wyraża się okrągłą liczbą 600 sztuk. Ponadto przy każdej stacji przygotowanych zostanie kilka dodatkowych miejsc rowerowych na rowery prywatne, nie objęte systemem - precyzuje.

W toku realizacji projektu powstanie także system informatyczny obsługujący wypożyczalnię, stanowisko Biura Obsługi Klienta, system zarządzający monitoringiem. Wybudowana zostanie również ścieżka rowerowa między Zalewem Zemborzyckim a Bike Parkiem, wytyczone będą ścieżki i pasy rowerowe w ruchu miejskim.

- Wszystkie stacje rowerów miejskich wyposażone zostaną w komputer rejestrujący użytkowników oraz ilość rowerów na stacji – deklaruje Karol Kieliszek. - Transmisja danych odbywać się będzie bezprzewodowo - GPRS, telefonia komórkowa. Stacje będą również zasilane z własnego źródła w postaci akumulatorów oraz baterii słonecznych. Rozwiązanie to pozwoli na oszczędność energii oraz zminimalizowanie obsługi zasilania stacji. Standardowo na każdej stacji znajdować się będzie 10 rowerów, przy czym każdy roweromat będzie posiadał 15 miejsc umożliwiających pozostawienie lub wypożyczenie roweru w systemie bez-obsługowej wypożyczalni. Każda stacja bazowa będzie monitorowana, co zapobiegnie aktom wandalizmu i kradzieży. Stacje i roweromaty, dzięki konstrukcji ze stali nierdzewnej, będą trwałym elementem systemu - dodaje.

Jak zapewniają władze miejskie, rowery udostępnione w wypożyczalni będą charakteryzować się uniwersalną ramą z niskim przekrokiem, wewnętrznymi przerzutkami w piaście, grubymi oponami z wkładką antyprzebiciową. Ponadto będą one wyposażone w koszyki na kierownicy, dzięki czemu będzie możliwe przewożenie podręcznego bagażu. Ukłonem w stronę turystów jest opracowanie menu stacji rowerowej w kilku językach europejskich oraz umieszczenie na stacjach mapek z atrakcjami turystycznymi Lublina oraz audioprzewodników.

- W efekcie realizacji projektu powiązane zostaną ze sobą interesujące pod względem turystycznym i kulturowym punkty miasta – wyjaśnia Karol Kieliszek. - Użytkownicy stacji rowerowych będą mogli zwiedzać Lublin na rowerze. Realizacja projektu przyczyni się do promocji aktywnego wypoczynku, ochrony środowiska, a także potencjału turystycznego Lublina, wpływając pozytywnie zarówno na wizerunek miasta, jak i jego rozwój ekonomiczny.

W końcowym efekcie - blisko 70 km istniejących już dróg rowerowych na terenie Lublina wraz z 30 km tras, zrealizowanych w ramach projektu Lubelskiego Systemu Roweru Miejskiego, stworzy niedługo już spójną 100-kilometrową sieć atrakcyjnych dróg dla rowerzystów. Będzie to układ komunikacyjny zarówno dla jazdy rekreacyjnej, jak i użytkowej, którą może być podróż do pracy, na zakupy, do obiektów kulturalnych, centrów komunikacyjnych.

A oto jak ma przedstawiać się cennik rowerowy w Lublinie:
1 min. -20 min. - 0 zł.
21 min.- 60 min. – 1 zł.
Druga godzina – 3 zł.
Trzecia godzina i każda następna – 4 zł.
Opłata inicjalna – 10 zł.

Oznacza to, że jeśli wypożyczymy rower ze stacji bezobsługowej i zdążymy go zwrócić w ciągu 20 minut, to usługa ta będzie dla nas darmowa.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto