Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sprawa górek czechowskich. Czy umowa z Echo to na pewno sukces? (list Czytelnika)

olaaff
olaaff
Czy proponowana przebudowa skrzyżowania ul. gen. Ducha, al. ...
Czy proponowana przebudowa skrzyżowania ul. gen. Ducha, al. ... Archiwum
Czy proponowana przebudowa skrzyżowania ul. gen. Ducha, al. Sikorskiego i al. Solidarności rozwiąże istniejący problem? - zastanawia się nasz Czytelnik.

Niedawno cieszyliśmy się z rozwiązania problemu górek czechowskich, a w szczególności z coraz bliższej perspektywy usprawnienia ruchu na skrzyżowaniu ulic Sikorskiego-gen. Ducha-Solidarności. Oto za pieniądze uzyskane w zamian za zmianę planu zagospodarowania przestrzennego ma zostać wybudowane skrzyżowanie, które, w deklaracjach, ma rozwiązać problem wyjazdu z powiększającego się Sławina.

Bliższe pochylenie się na uchwałą Rady Miasta i jej załącznikami wzbudza jednak niepokój.

I nie chodzi tu o ten lub inny kształt centrum handlowego ale o sposób rozwiązania problemu komunikacyjnego. Aktualna sytuacja jest katastrofalna, ale czy proponowane rozwiązanie nie będzie wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Mimo że nie znamy szczegółów a jedynie ogólny zarys, to nie napawa on optymizmem.

Kilkanaście lat temu inwestorzy budowlani odkryli tereny, które obecnie nazywane są osiedlem Botanik. Rosnąca liczba bloków i mieszkańców skutkowała tym, że nic nieznacząca ulica Wyrwasa (obecnie gen. Ducha) stała się palącym problemem. Tu jawi się pierwsze pytanie. Czy ktoś z włodarzy miasta zastanowił się nad tym jak mieszkańcy rosnących jak na drożdżach bloków dojadą do pracy, szkoły, przedszkola? Problem jest teraz, a co będzie za chwilę, kiedy do mieszkań w aktualnie budowanych blokach wprowadzą się lokatorzy, którzy najprawdopodobniej będą usiłowali codziennie dojechać do pracy lub szkoły. A dla porządku należy dodać, że pnie ich tyle, ile jest aktualnie zasiedlonych.

Słuszna skądinąd koncepcja połączenia ulicy Willowej z ul. Sławinkowską skutkowała tym, że mieszkańcy domków jednorodzinnych z okolic ul. Zbożowej ale także Natalina i Marysina skorzystali z okazji i skrócili sobie dojazd do centrum Lublina wybierając ul. gen. Ducha.

Jeszcze bardziej godna pochwały koncepcja przebudowy ul. Poligonowej i połączenia jej węzłem z północną obwodnicą Lublina wygeneruje kolejną masę pojazdów, które zjawią się na ul. gen. Ducha.

W dającej się przewidzieć przyszłości nie powstanie zachodnia część obwodnicy Lublina (odciążająca al. Sikorskiego i Kraśnicką), zaś powstanie do 2013 roku jej część północna. Co robi więc kierowca jadący od strony Warszawy lub Białegostoku w kierunku Rzeszowa? Na węźle Poligonowa skręci w ul. o tej samej nazwie, aby al. Sikorskiego i Kraśnicką wyjechać z miasta.

W podobnej perspektywie czasowej powstanie także centrum handlowe. Nie można wykluczyć więc i takiej ewentualności, że zmotoryzowani klienci będą się chcieli do niego dostać a później wyjechać. Jedyna możliwość to ul. gen. Ducha.

Nic nie wskazuje na to, aby mieszkańcy zachodniej części Czechowa zaprzestali korzystania z możliwości wyjechania z niego poprzez ul. gen. Ducha.

Kierowcy z wszystkich tych kierunków spotkają się na ul. gen. Ducha, którą zapragną poprzez skrzyżowanie z al. Solidarności i Sikorskiego dostać się do pracy, szkoły, przedszkola lub na zakupy. Czy będący rekompensatą za zmianę planu zagospodarowania przestrzennego projekt przebudowy tego skrzyżowania daje rękojmię rozwiązania opisanego problemu komunikacyjnego?

Zamysł jest taki (vide: niejasne plany dołączone do uchwały Rady Miasta), że al. Solidarności zostanie połączona estakadą a ruch z pozostałych kierunków skierowany na rondo poniżej. Niestety rozwiązanie to jest błędne i de facto skomplikuje i tak tragiczną sytuację.

Po pierwsze liczba pojazdów, jakie teraz poruszają się na tym kierunku jest nieporównanie mniejsza niż na kierunku al. Solidarności – al. Sikorskiego oraz pragnących wyjechać z ul. gen. Ducha.

Po drugie ulegnie ona drastycznemu zmniejszeniu z chwilą (nie tak odległą) oddania do użycia północnej i północno-wschodniej obwodnicy Lublina. Tą bowiem trasą pojadą kierowcy od strony Warszawy w kierunku Zamościa/Chełma. Ilość pojazdów, których kierowcy będą chcieli się wydostać z ul. gen. Ducha będzie zaś rosła. Czy ruch ten zostanie sprawnie obsłużony przez rondo z sygnalizacją świetlną? Jedynie rzut oka na mapę dezawuuje ul. Zelwerowicza jaką istotną alternatywę dla ul. gen. Ducha.

Brak szczegółów uniemożliwia rzeczową ocenę projektu przebudowy skrzyżowania.

Nie wiadomo dokładnie czy w zamian za zmianę planu zagospodarowania przestrzennego miasto zyska rzeczywiste rozwiązanie palącego problemu wyjazdu z ul. gen. Ducha? Decyzja radnych tego nie przesądza, bo jest to dopiero pierwszy krok. Dobrze by jednak było przed wykonaniem drugiego poznać szczegółową propozycję przebudowy przedmiotowego skrzyżowania. Koncepcję, która będzie poparta liczbami i rzeczywiście a nie pozornie załatwi problem.

Oby za jakiś czas okazało się, że podpisane porozumienie było sukcesem a nie jego zaprzeczeniem. Rolą radnych, prezydenta i opinii publicznej jest dopilnowanie tej sprawy. Także inwestor centrum handlowego powinien być tym zainteresowany. W jego bowiem interesie jest umożliwienie sprawnego dojazdu i wyjazdu. Jeśli będzie z tym problem klienci wybiorą mniej uciążliwe centra.

Więcej o sprawie górek czechowskich
Górki czechowskie. Powstanie galeria z kinem

A co Wy sądzicie o tej sprawie? Zapraszamy do komentowania!
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto