Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Serwis rowerowy MM: Prorowerowe zmiany w prawie drogowym

freelancer
freelancer
Posłowie z komisji infrastruktury dążą do likwidacji sprzeczności między polskim Prawie o Ruchu Drogowym, a Wiedeńską Konwencją o Ruchu Drogowym.

W środę, 2 lutego, odbyło się kolejne posiedzenie sejmowej komisji infrastruktury, podczas którego pracowano nad poselskim projektem nowelizacji Kodeksu Drogowego.

Założeniami projektu są: określenie jasnych zasad dotyczących relacji pomiędzy rowerzystami a pozostałymi uczestnikami ruchu drogowego, likwidacja sprzeczności przepisów z Konwencją Wiedeńską (będącą nadrzędną wobec polskich przepisów) oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu drogowym.

W proponowanych przepisach znalazła się między innymi definicja roweru i wózka rowerowego. Zgodnie z tym rower będzie to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 90 cm, poruszany siłą mięśni, ale może być też wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny. Natomiast, zgodnie z proponowanym przepisem wózek rowerowy jest szerszy niż 90 cm i może też służyć do przewozu rzeczy.

Poprawienie definicji roweru eliminuje problemy ze zdefiniowaniem do którego z powyższych typów w świetle przepisów kwalifikują się na przekład niektóre typy rowerów poziomych oraz rowery dla niepełnosprawnych. Niestety, nie uniknięto tu pewnego zgrzytu, a mianowicie na skutek takiego a nie innego zdefiniowania roweru i wózka rowerowego, stosowanie w tym ostatnim zimowych opon z kolcami będzie nadal nielegalne.

Zgodnie z proponowanymi w nowelizacji przepisami rowerzysta będzie teraz mógł wyprzedzać wolno jadące samochody z prawej strony, podobnie jak to ma miejsce w Niemczech lub Danii.
W jasno określonych przypadkach będzie mógł też teraz korzystać z drogi dla pieszych; między innymi podczas trudnych warunków pogodowych, typu zamieć, gołoledź, silna mgła – oczywiście z poszanowaniem pierwszeństwa pieszych. Cyklista będzie mógł się też poruszać po chodniku, gdy opiekuje się dzieckiem poniżej lat 10.

Zaproponowano również definicje drogi dla rowerów, pasa ruchu dla rowerów i śluzy dla rowerów.
Istnienie tej ostatniej w połączeniu z pasem rowerowym ma za zadanie wyeliminować ryzyko konfliktu na linii rower-samochód podczas wykonywania lewoskrętu, oraz zlikwidować konieczność zmiany pasa, które to manewry są statystycznie mało bezpiecznymi manewrami wykonywanych przez rowerzystów.

Burzliwą dyskusję komisji wywołała propozycja ze strony MSWiA, zgodnie z którą dzieci i młodzież do lat 15 miałyby obowiązek zakładania kasków, niezależnie od tego czy jest kierującym rowerem, czy jest na nim przewożone.
Posłowie wykazywali, że taka zmiana nie była przedmiotem analiz i prac podkomisji, a zatem nie może zostać zaaprobowana.

Marcin Hyła, koordynator sieci miasta dla rowerów, podsumowuje:
- Przyjęto sprawozdanie podkomisji, z pewnym zamotaniem. Został art. 33 ust. 4 - ale będziemy jeszcze walczyć, poza tym i tak będzie niestosowalny z powodu Konwencji Wiedeńskiej, ale poza tym wszystkie ważne ważności zostały.

Teraz projekt nowelizacji trafi pod obrady Sejmu.

Serwis rowerowy MM - czytaj więcej
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto