Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Serwis Rowerowy MM: Jaki wybrać rower do miasta (porady, ceny, modele)

freelancer
freelancer
Jakie warunki powinien spełniać rower do poruszania się w ...
Jakie warunki powinien spełniać rower do poruszania się w ... Archiwum
Jakie warunki powinien spełniać rower do poruszania się w mieście? W jaki sposób wybrać odpowiedni bicykl dla siebie? Czym się kierować?

Rower jako środek lokomocji w mieście posiada szereg zalet: niestraszne mu korki, brak miejsc parkingowych, w najgorszym wypadku zawsze można go przeprowadzić lub przenieść, a jego utrzymanie to minimalne kwoty. Gdy już nauczyć się dostosowywać tempo do warunków jazdy, latem, podczas upałów, można dotrzeć do miejsca przeznaczenia mniej zmęczonym i spoconym, niż gdyby odbywać analogiczną trasę pieszo. Natomiast zimą odwrotnie - można skutecznie rozgrzać się samą jazdą podczas największych mrozów.

Dla niektórych istotną informacją może być to, że wbrew powszechnemu przekonaniu, rowerzyści w mieście nie są bardziej niż inni narażeni na spaliny. Badania wykazały, że mają oni we krwi 3-4 razy mniej trujących związków niż kierowcy (trujące związki opadają ku gruntowi, większe ich stężenie występuje w zamkniętych przestrzeniach kabin niż na zewnątrz) – tak przynajmniej wykazały badania Environmental Transport Association z Wielkiej Brytanii, według którego najmniej narażeni w mieście na wdychanie szkodliwych środków są piesi i rowerzyści, najbardziej kierowcy aut osobowych.

Oczywiście stosowanie roweru do poruszania się w mieście ma także swoje wady, w szczególności w kraju takim jak Polska, gdzie choć sytuacja poprawia się z roku na rok, jednak kultura jazdy wszystkich uczestników ruchu, jak i rozwiązania proponowane rowerzystom pozostawiają wiele do życzenia

Wybierając rower mający służyć do poruszania się po mieście, należy najpierw zastanowić się do czego on ma służyć.

Czy do szybkiego i sprawnego poruszania się po mieście, czy też ma być przede wszystkim wygodnym środkiem lokomocji? A może, bojąc się kradzieży, nie chcąc się martwić o swój sprzęt, potrzebujemy roweru, z którym wejdziemy wszędzie?
**Wygodny rower dla każdego.

Rower taki oczywiście można kupić nowy, używany, można też pokusić się o przerobienie na rower miejski jakiegoś starego, już niepotrzebnego bicykla. Ma to być z założenia rower do pokonywania dystansów około 10–12km w jedną stronę. Może to być jednobiegowy single speed, ale w warunkach lubelskich lepszym rozwiązaniem będzie rower o większej ilości biegów. Powinien to być rower niedrogi i nieatrakcyjny dla złodzieja, jako że z pewnością będzie zostawiamy na zewnątrz – warto przy tym przypinać go dobrym zapięciem w rodzaju łańcucha lub u-locka, a unikać tanich, zwłaszcza hipermarketowych linek.

W takim rowerze raczej zbędny będzie amortyzator, czy zbyt wymyślny osprzęt, tym bardziej że będzie niepotrzebnie podnosić wartość sprzętu. Sposobem na amortyzację (szczególnie może być przydatne na odcinkach ścieżki rowerowej wyłożonej kostką) może być spuszczenie części powietrza z opon, aczkolwiek należy pamiętać, że oznacza to zwiększone opory toczenia.

Na rynku jest sporo rowerów o przeznaczeniu czysto komunikacyjnym.
Obecnie nawet polscy producenci mają w swej ofercie tego typu rowery. Aby jazda takim rowerem była wygodna i względnie komfortowa, rower taki powinien:

  • umożliwiać jazdę we w miarę wyprostowanej pozycji

  • posiadać osłonę przedniego blatu (zębatek) i osłonę łańcucha, aby zabezpieczyć ubranie przed zabrudzeniem smarem;

  • błotniki do jazdy miejskiej, najlepiej z chlapaczami, osłaniające większą część opony

  • bagażnik z tyłu, mile widziany jest też koszyk z przodu lub przedni bagażnik;

  • oświetlenie na dynamo zamontowane na stałe, choć warto posiadać na zapas dodatkowe, tanie światełka na wypadek awarii tych pierwszych;
  • opony typu slick, bądź półslick.

Szybki rower do miasta Taki rower można złożyć samemu stosunkowo niewielkim kosztem, kupić używany za niewielką cenę, bądź przerobić niepotrzebny już stary rower. Może to być rower typu single speed, „ostre koło” albo wielobiegowy – to już zależy od osobistych preferencji. Oczywiście tego typu jednoślady są dostępne w ofercie niektórych producentów rowerów, ale ich ceny mogą być zaskakująco wysokie.

Rower do szybkiego przemieszczania powinien umożliwiać przyjęcie niskiej, pochylonej sylwetki przez rowerzystę, aby zminimalizować opór powietrza. Powinien posiadać koła z wąskimi oponami typu slick, przy czym zawsze powinny być one odpowiednio mocno napompowane – wszystko to dla zmniejszenia oporów toczenia. Aby zmniejszyć wagę, można zlikwidować wszelkie zbędne elementy (poza rzecz jasna wymaganymi przez PoRD), typu błotniki czy bagażnik. Amortyzator zamienić na sztywny widelec, jako że podczas jazdy część energii pedałującego rowerzysty jest tracona na uginanie tego pierwszego. W wypadku przerabiania „górala” można dodatkowo zmienić przełożenia poprzez założenie z przodu korby z większym blatem (na przykład w „góralu” mamy przedni blat 44-32-22, a zatem wymieniamy go na 48-32-22 lub nawet na większy).

Można też oczywiście pokusić się o wymianę tylnych zębatek, jeśli jest możliwość założenia mniejszych od tych, które są zamontowane aktualnie – z tym że wymiana tylnych zębatek, zwykle oznacza też konieczność wymiany łańcucha.

Należy pamiętać, że taki rower będzie umożliwiał szybkie przemieszczanie się, ale przewóz przy jego pomocy większego bagażu może być utrudniony.

Rower składany "składak" do miasta

Są to rowery w naszym kraju rzadko spotykane, ale stosunkowo popularne na Zachodzie. Niestety, nie jest to najtańszy sprzęt. Fabrycznie nowy rower składany polskiego producenta kosztuje około 1000 pln. Rowery zagranicznych marek tego typu mogą być nawet dwu- trzykrotnie droższe. Za tą cenę (oczywiście można taniej kupić używany) zyskujemy rower, z którym – po jego złożeniu – możemy pojechać niemal wszędzie.

Rower taki zwykle ma koła 20-calowe (nie jest to reguła), bagażnik, błotniki, oświetlenie na dynamo, a przede wszystkim daje się łatwo składać. Niektóre modele mogą dodatkowo posiadać amortyzator. Waga takiego roweru to zwykle 12 – 14 kg.

Jest to dobre rozwiązanie dla każdego, kto bądź nie ma za bardzo miejsca na rower czy to w mieszkaniu, czy to w miejscu pracy, bądź po prostu nie chce ryzykować zostawiania swojego jednośladu w miejscu, z którego ten może zostać skradziony.


Zobacz także:

Serwis rowerowy MM: Prorowerowe zmiany w prawie drogowym
Serwis rowerowy: Rowerem po Lublinie i okolicach
Serwis Rowerowy MM: Imprezy rowerowe w Lublinie (terminy)
Serwis rowerowy MM: Jak naprawić rower na poczekaniu
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto