Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samochody o napędzie elektrycznym w Lublinie będą mile widziane

Piotr Nowak
Elektryczny autobus z lubelskiego Ursusa
Elektryczny autobus z lubelskiego Ursusa
Lublin znalazł się w gronie 10 miast, w których będzie wdrażany rządowy, pilotażowy program rozwoju elektromobilności. W skrócie, chodzi o tworzenie warunków do upowszechniania w Polsce elektrycznego transportu.

– To jeden z pięciu filarów programu odpowiedzialnego rozwoju – wyjaśnia Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski. 20 lutego przedstawiciele miasta i władz państwowych podpiszą w tej sprawie list intencyjny.

– Lublin idealnie wpasowuje się w plany rządu – zaznacza Beata Jędrzejewska-Kozłowska, dyrektor biura zarządzania energią w Urzędzie Miasta.

Ratusz zabiega o pieniądze z międzynarodowego programu na zakup sześciu samochodów elektrycznych i budowę stacji ładowania pojazdów. – Skupiamy się na transporcie zbiorowym: autobusach elektrycznych i trolejbusach, ale planujemy też budowę infrastruktury – przyznaje Artur Szymczyk, zastępca prezydenta miasta. Już dziś Lublin ma największy system trolejbusowy w Polsce. Do 2020 roku Zarząd Transportu Miejskiego planuje zakup 32 autobusów elektrycznych (dziś ma jeden), 40 trolejbusów (obecnie 111) oraz dalszą rozbudowę trakcji (aktualnie ma 61 km).

Ratusz zapowiada też budowę punktów, w których właściciele samochodów elektrycznych będą mogli naładować baterie aut. – W centrum miasta powinna powstać przynajmniej jedna taka stacja, która byłaby w stanie obsłużyć cztery samochody jednocześnie. Do tego kilka stacji wolnego ładowania warto rozmieścić także w innych punktach miastach – tłumaczy dr inż. Arkadiusz Małek z Wydziału Transportu i Informatyki WSEI w Lublinie.

Gdzie mają powstać stacje? Miasto chce połączyć to rozwiązanie z planowanym systemem parkingów przy ulicach: Choiny, Abramowickiej, Kraśnickiej, Warszawskiej i Zemborzyckiej. Kierowcy mają zostawiać tam swoje samochody i przesiadać się na rowery lub do komunikacji miejskiej. Budowa w tych miejscach punktów ładowania może zachęcić właścicieli elektrycznych aut do korzystania też z innych rodzajów transportu. Żeby to było możliwe, potrzebna jest zmiana prawa. – Sprawa rozliczenia sprzedaży energii elektrycznej z takich stacji nie jest uregulowana – przyznaje Małek.

Zasady sprzedaży usługi ładowania pojazdów mają się znaleźć w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Rząd planuje przyjąć projekt jeszcze w tym kwartale.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto