Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

RAPORT: Ukraińska Wieża Babel. Jak uczniowie zza wschodniej granicy radzą sobie w polskich szkołach?

Anna Chlebus
Anna Chlebus
Małgorzata Genca
Już ponad pół roku minęło od wybuchu wojny w Ukrainie. Skończył się spontaniczny czas pospolitego ruszenia, nadeszła codzienność – również ta oświatowa. W tym czasie do polskich szkół trafiło ponad 180 tysięcy nowych uczniów przynosząc ze sobą z zupełnie nowe wyzwania i potrzeby wymuszające błyskawiczne zmiany organizacyjne całych placówek.

Zjawisku przyjrzała się Fundacja Szkoła z Klasą do swoich badań zapraszając ponad 800 nauczycieli i dyrektorów z całej Polski. Okazało się, że przeszło 41% nauczycieli nie miało nigdy wcześniej do czynienia z pracą z dziećmi z innych krajów, a tylko 1 na 10 mówi płynnie po ukraińsku. Jedna trzecia z nich nie uczestniczyła też w żadnym szkoleniu dotyczącym metodyki pracy z tą grupą dzieci i była w tej kwestii zdana sama na siebie. Prawdopodobnie dlatego ponad połowa ma duże trudności z ocenianiem i wyznaczaniem realnych celów edukacyjnych.

Jeśli zaś chodzi o ukraińskich uczniów, 90% procent placówek ulokowało ich w zwykłych klasach, 40% uruchomiło oddziały przygotowawcze. Ponadto ponad połowa dyrektorów nawiązała w tej sprawie pogłębioną współpracę z psychologami, pedagogami i ośrodkami pomocy społecznej. Objawy stresu pourazowego u połowy lub więcej uczniów dostrzega 15% przebadanych nauczycieli.

- Kilka dni po wybuchu wojny do mojej klasy dołączyły dzieci z Kijowa i Winnicy, które dosłownie kilka dni wcześniej uciekały z rodzicami przed bombardowaniem. Przyjechały tu w jednym ubraniu, były przerażone, nie rozumiały co się dzieje i dlaczego muszą tutaj być – opowiada pani Zofia, nauczycielka klas początkujących w jednej z lubelskich szkół podstawowych. - Polskie dzieci przyjęły je bardzo serdecznie, rodzice od razu zapewnili ubrania, jedzenie, wyprawkę szkolną.

Z relacji pani Zofii wynika, że po pierwszych problemach z adaptacją wynikających głównie z bariery językowej dzieci zaczęły dogadywać się bardzo dobrze. Badania to potwierdzają. Ponad połowa nauczycieli twierdzi, że wszyscy lub większość uczniów i uczennic szuka kontaktów z dziećmi, które przybyły z Ukrainy, a prawie 60% zauważa aktywną pomoc. Z drugiej strony aż 40% uważa, że większość dzieci nie chce dzielić się informacjami o swojej kulturze, a 9% alarmuje, jakoby wielu polskich uczniów i uczennic mówiło o tym, że są niesprawiedliwie traktowani w porównaniu z dziećmi z Ukrainy. To cenna informacja wskazująca na potencjalne ryzyko wykluczenia czy przemocy rówieśniczej kierowanej przeciwko dzieciom z tej grupy.

Pełen raport dostępny tutaj.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: RAPORT: Ukraińska Wieża Babel. Jak uczniowie zza wschodniej granicy radzą sobie w polskich szkołach? - Kurier Lubelski

Wróć na lubelskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto