PWSZ Legnica. Nowe kierunki na Wydziale Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej
COACHING ZDROWEGO STYLU ŻYCIA
- studia licencjackie o profilu praktycznym
W związku z coraz większym zapotrzebowaniem na specjalistów zajmujących się szeroko pojętym zdrowiem publicznym PWSZ im. Witelona w Legnicy podjęła starania o utworzenie na Wydziale Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej studiów pierwszego stopnia na kierunku Coaching zdrowego stylu życia.
Program kształcenia obejmuje szerokie spektrum wiedzy i umiejętności w zakresie promowania zróżnicowanych form prozdrowotnego stylu życia osób w różnym wieku i stanie zdrowia.
Treści programowe mieścić się będą głównie w obszarze kształcenia z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej. Akcentuje się w nich funkcje aktywności fizycznej i właściwego żywienia dla uzyskania korzyści zdrowotnych. Społeczny charakter interakcji w procesie budowania nawyków zdrowego stylu życia, wymagają wyposażenia absolwenta w niezbędne kompetencje również z zakresu nauk społecznych (relacje interpersonalne oraz wewnątrzgrupowe).
Realizowane treści kształcenia znacząco wpływają na rozwój osobisty. Nabyte umiejętności komunikacyjne i interpersonalne pomogą stosować efektywną komunikację podczas sesji coachingowych, zadawać pytania świadczące o aktywnym słuchaniu i rozumieniu klienta oraz budować atmosferę wzajemnego szacunku i zaufania w relacji z klientem.
Wybrane przedmioty:
* Anatomia, fizjologia człowieka i biomechanika aktywności fizycznej,
* Dydaktyka pracy w szkole,
* Treningi zdrowotny, sportowy, relaksacyjny,
* Diet Coaching,
* Fitoterapia i ziołolecznictwo,
* Marketing sportowy,
* Zarządzanie w sporcie,
* Psychologia zdrowia,
* Psychoterapia,
* Life Coaching,
* Coaching w sporcie,
* Coaching grupowy w uzdrowiskach,
* Public relations w ochronie zdrowia,
* Ergonomia pracy i wypoczynku,
* Aerial joga,
* Turystyka aktywna w okresie zimowym,
* Turystyka i rekreacja w okresie letnim.
Praktyki
Studenci kierunku Coaching Zdrowego stylu życia odbywają praktyki zawodowe w wymiarze 605 godzin.
Praktyki zawodowe realizowane są w ośrodkach, stowarzyszeniach, organizacjach państwowych i społecznych oraz zakładach pracy posiadających wydziały lub komórki organizacyjne działające w obszarze promocji zdrowia i zdrowia publicznego.
Wśród nich znajdują się: instytucje oświatowe i opiekuńcze realizujące podstawę programową w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, centra i kluby rekreacyjno –sportowe, ośrodki terapii ruchowej, baseny, stowarzyszenia osób aktywnych fizycznie, zakłady pracy, hotele, domy pomocy społecznej, domy spokojnej starości, uzdrowiska i sanatoria, centra leczenia nadwagi i otyłości, stowarzyszenia ludzi otyłych lub przewlekle chorych, kluby seniorów, poradnie dietetyczne i terapeutyczne, przychodnie lekarskie.
Po studiach
Absolwenci po ukończeniu studiów licencjackich będą mogli kontynuować kształcenie na studiach II stopnia, zwłaszcza na innych kierunkach z obszaru nauk medycznych o zdrowiu i kulturze fizycznej. Realizacja programu studiów na kierunku Coaching zdrowego stylu życia daje również możliwość zdobycia uprawnień nauczyciela wychowania fizycznego w systemie uzupełniających studiów podyplomowych.
Absolwenci nowotworzonego kierunku uzyskają kompetencje i formalne kwalifikacje w zakresie wspierania drugiego człowieka w rozwoju i osiąganiu jego własnych celów - celów związanych ze zmianą stylu życia. Staną się jednocześnie twórcami i wdrożeniowcami modelu opieki prozdrowotnej na poziomie regionalnym, a docelowo także na poziomie krajowym. Coach zdrowego stylu życia będzie niejako trenerem, kreatorem i animatorem zdrowego stylu życia.
PIELĘGNIARSTWO
- studia magisterskie o profilu praktycznym
Realizowanie studiów na kierunku Pielęgniarstwo daje możliwość przygotowania kadr medycznych, niezbędnych do rozwoju edukacji społeczeństwa, poprawy bezpieczeństwa socjalnego oraz długości i jakości życia, co jest niezmiernie istotne w konfrontacji z ciągle zwiększającą się liczbą zachorowań na choroby cywilizacyjne, o których mówi się, że są epidemią XXI wieku.
Celem studiów magisterskich II stopnia na kierunku Pielęgniarstwo jest dostarczenie wiedzy oraz umiejętności praktycznych przygotowujących absolwentów do sprawowania opieki nad chorymi, niepełnosprawnymi i umierającymi.
Nacisk położony jest nie tylko na kształcenie w zakresie medycyny, ale także filozofii i etyki zawodu pielęgniarskiego czy psychologii i socjologii.
Wybrane przedmioty:
* pielęgniarstwo operacyjne,
* dydaktyka medyczna,
* kardiologia i pielęgniarstwo kardiologiczne,
* podstawy transplantologii,
* nefrologia i dializoterapia,
* zarządzanie w pielęgniarstwie.
Po studiach
Absolwent studiów magisterskich drugiego stopnia na kierunku Pielęgniarstwo:
* będzie posiadał umiejętność posługiwania się zaawansowaną wiedzą z obszaru nauk medycznych i pielęgniarstwa,
* będzie posiadał umiejętności świadczenia zindywidualizowanej opieki zdrowotnej w zakresie pielęgniarstwa,
* zdolność organizowania i zarządzania opieką pielęgniarską oraz umiejętność współpracy z członkami zespołu w zakresie doskonalenia jakości opieki
* będzie przygotowany do samodzielnego pełnienia zadań w ramach funkcji pielęgniarskich obejmujących promocję i edukację zdrowotną
* będzie posiadał umiejętność wdrażania nowych metod, technik opieki i rozwiązań organizacyjnych,
* będzie przygotowany do pracy w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, np. w szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych, ośrodkach opieki paliatywno-hospicyjnej, domach pomocy społecznej oraz placówkach świadczących opiekę nad ludźmi w podeszłym wieku. Może pracować także w administracji państwowej i samorządowej oraz w szkolnictwie (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych).
Kwalifikacje, które nabywa absolwent z tytułem magistra pielęgniarstwa są uznawane w krajach Unii Europejskiej.
Dzięki specjalności o szerokim profilu wiedzy teoretycznej oraz dużych umiejętnościach praktyczno - zawodowych, absolwenci studiów magisterskich drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo w PWSZ im. Witelona w Legnicy będą mogli podjąć pracę w różnych ośrodkach świadczących usługi lecznicze.
Praktyki zawodowe trwają 160 godzin i mają na celu ukształtować więź emocjonalną z przyszłym zawodem oraz środowiskiem zawodowym. Studenci doskonalą umiejętności praktyczne w bezpośrednim kontakcie z pacjentem w podmiotach zewnętrznych.
Przełomem w dydaktyce na Wydziale Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej będzie możliwość rozwijania umiejętności praktycznych w oparciu o nauczanie na symulatorach w ramach wdrażanego Wieloprofilowego Centrum Symulacji Medycznej.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?