Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port cargo przy lotnisku Lublin?

redakcja
redakcja
Wojciech Nieśpiałowski/ Archiwum
Zarząd Portu Lotniczego Lublin prowadzi rozmowy z dwoma podmiotami zainteresowanymi budową portu cargo.

Przy lotnisku w Świdniku może powstać terminal cargo. Trwają rozmowy z dwoma firmami, które miałyby wyłożyć pieniądze na ten cel, a później świadczyć usługi lotniczego transportu towarów.

– Buraków i pszenicy samolotem się nie wozi, więc cargo będzie dopiero wtedy, kiedy powstanie tu duży zakład produkcyjny, np. z branży nowoczesnych technologii – tak w grudniu 2012 r. na pytanie o terminal towarowy odpowiadał Grzegorz Muszyński, ówczesny prezes Portu Lotniczego Lublin.

Tymczasem obecny zarząd lotniska prowadzi rozmowy z dwoma podmiotami zainteresowanymi budową portu cargo.

– Jeden z nich to operator cargo obsługujący naszych najbliższych sąsiadów z PZL-Świdnik AgustaWestland – informuje Piotr Jankowski, rzecznik Portu Lotniczego Lublin. Drugiego inwestora nie chce jednak zdradzić.

– Nie jest jeszcze ustalony ostateczny schemat tej inwestycji. Brane są pod uwagę różne warianty, m.in. taki, że PLL dzierżawi grunt, pobiera opłaty towarowe, a pracownicy PLL obsługują tę usługę.

Pewne jest to, że miasto, które ma większość udziałów w spółce Port Lotniczy Lublin, nie chce, by wykładała ona pieniądze na budowę terminala.

– Nie zakładamy finansowego zaangażowania spółki – zastrzega Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

– Z naszego rozeznania wynika, że jest zapotrzebowanie na cargo – stwierdza Mariusz Sagan, dyrektor Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów w lubelskim Urzędzie Miasta. – To byłoby wsparcie dla lubelskich firm, choćby dla działającego w Stężycy największego w Polsce producenta kwiatów.

– Dziś jest za wcześnie by mówić, czy byłbym zainteresowany – mówi Jarosław Ptaszek, właściciel stężyckiej firmy JMP Flowers. – Niedawno otworzyliśmy spółkę w Moskwie. Możliwe, że pojawią się klienci zza Uralu i wtedy transport lotniczy mógłby się przydać. Ale to, jak będzie się rozwijał eksport na Wschód, będę wiedział dopiero za rok.

W kolejce do budowy czeka już bocznica kolejowa dla pociągów dowożących towary na lotnisko.
Jej symboliczny odcinek można oglądać już teraz: jezdnię obok portu lotniczego przecina nie jeden, ale dwa tory.

Dominik Smaga

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto