Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pięć lat na rewolucję komunikacji

Redakcja
W ciągu dwóch najbliższych lat w Lublinie pojawi się 30 nowych niskopodłogowych trolejbusów. Do 2014 r. będzie ich już siedemdziesiąt. Część z nich będzie wyposażona w napęd pomocniczy, który pozwoli na jazdę w razie awarii sieci trakcyjnej. Do końca 2015 r. zostanie również zakupionych 100 niskopodłogowych autobusów. To tylko część zmian, które czekają miejską komunikację w najbliższym pięcioleciu.

Na dzisiejszej sesji Rady Miasta ma zostać przyjęty Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego. To dokument, który kształtuje wszystkie zmiany w miejskiej komunikacji. Początek działań przypada na ten rok. Na pierwszy ogień idą miejskie przystanki. - Do 2012 r. zakupimy 130 wiat przystankowych i 364 słupki przystankowe. Część będzie wyposażonych w informację pasażerską w postaci wyświetlacza - mówi Justyna Góźdź, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego.

W tym roku ZTM rozpocznie również realizację projektu dotyczącego rozbudowy trakcji trolejbusowej. A do końca 2013 r. w okolicach ulic Pancerniaków i Grygowej stanie nowa zajezdnia dla zakupionych trolejbusów. Do 2014 r. ma być ich łącznie 70. W ciągu pięciu lat na ulicach będziemy mogli zaobserwować trzy razy więcej takich pojazdów niż jeździ obecnie.

- Poprawiony i dostosowany do obecnych potrzeb plan jest bardzo dobrze przygotowany - ocenia Michał Widomski, przewodniczący Komisji Budżetowo--Ekonomicznej Rady Miasta.

Koszty całego przedsięwzięcia są olbrzymie. Wartość projektu to 522 mln 367 tys. zł. Z czego środki zewnętrzne pokryją więcej niż połowę. Dokładnie 274 mln 660 tys. zł. Część środków ma pochodzić z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Kiedy czekają nas zmiany?

* 2010 - 2012 r.
Zakup 130 wiat przystankowych i 364 szt. słupków przystankowych. Oprócz tego, zakup 30 niskopodłogowych trolejbusów, modernizacja urządzeń sieci trakcyjnych na istniejących już odcinkach

* 2010 - 2013 r.
Budowa nowych odcinków trakcji trolejbusowej, wraz z systemem jej zasilania oraz nowej zajezdni dla zakupionych trolejbusów w pobliżu ul. Pancerniaków i Antoniny Grygowej

* 2011 - 2012 r.
Budowa systemu zarządzania transportem publicznym, dzięki któremu pasażerowie będą widzieli na tablicach umieszczonych na przystankach, o której godzinie odjeżdża ich autobus albo trolejbus.

* 2012 - 2015 r.
Zakup 40 niskopodłogowych trolejbusów. Część z nich będzie wyposażona w napęd awaryjny, umożliwiający jazdę pomimo awarii sieci trakcyjnej, co pozwoli w razie usterki uniknąć zatarasowania ruchu i korków. Dzięki wcześniejszej budowie trakcji, w tych latach trzykrotnie zwiększy się na ulicach liczba trolejbusów.

* 2013 - 2015 r.
Zakup 100 niskopodłogowych autobusów, tak krótkich, jak i średnich 12-metrowych, oraz długich 18-metrowych przegubowców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto