241,3 tys. samochodów było na koniec ubiegłego roku zarejestrowanych w Lublinie. Do tego dochodzą jeszcze pojazdy spoza miasta, które codziennie do niego wjeżdżają. Ratusz chce ograniczyć liczbę prywatnych aut na lubelskich ulicach.
Ma do tego zachęcać system „parkuj i jedź” (Park&Ride), w ramach którego na obrzeżach miasta powstaną buforowe parkingi, gdzie będzie można zostawić auto i przesiąść się do komunikacji zbiorowej. Urzędnicy zaczęli właśnie szukać firmy, która je zaprojektuje.
- Chcemy, aby transport zbiorowy zyskał przewagę, a kierowcy spoza Lublina nie wjeżdżali swoimi autami do miasta - podkreślał Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
Magistrat jest w stanie wydać na to dużo pieniędzy. Wartość projektu „Budowa, modernizacja przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego” - w uproszczeniu systemu Park&Ride - jest szacowana na 49,6 mln zł.
Ma powstać siedem „węzłów przesiadkowych”. - Czyli miejsc, gdzie z prywatnych pojazdów, np. aut czy busów, będzie można się przesiąść do komunikacji zbiorowej. Powstaną przy kluczowych trasach, którymi wjeżdża się do Lublina - zapowiada Kieliszek.
Na liście są ulice: Żeglarska, Droga Męczenników Majdanka, Józefa Franczaka, Kraśnicka, Granitowa (os. Poręba), Zbożowa i Osmolicka. Aby powstał taki węzeł, niezbędna jest pętla nawrotowa komunikacji miejskiej.
- Duże parkingi, na 30 - 50 aut, pojawią się przy Drodze Męczenników Majdanka w rejonie ul. Grenadierów, al. Kraśnickiej, Żeglarskiej - wyliczał Kieliszek.
Mniejsze - dla 5 - 10 pojazdów - mają być wybudowane np. przy Osmolickiej. Tam też będzie parking Kiss&Ride, czyli „całuj i jedź”. - Będzie on służył kierowcom, którzy podwożą pasażera do autobusu czy trolejbusu - informuje Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego.
Przetarg obejmuje też zaprojektowanie „zespołów przystanków”. Będą one funkcjonowały w sześciu miejscach: przy Związkowej, na Poczekajce, w rejonie ronda Dmowskiego, Mickiewicza, dworcu PKP, Turystycznej.
- Mają tam być nowe wiaty, nowe perony, stojaki na rowery, biletomaty. Przy ul. Lwowskiej powstanie też nowy przystanek, zlokalizowany na wysokości pl. Singera - zapowiada Kieliszek.
Dokumentacja projektowa węzłów przesiadkowych, zespołów przystanków, parkingów ma być gotowa do początku grudnia 2018 roku. - Same roboty budowlane mogą potrwać nawet do 2021 roku - ocenia Kieliszek.
Parkingi Park&Ride powstaną też przy ul. Choiny (dla 54 pojazdów) oraz Abramowickiej (ok. 20). Mogą być gotowe już w 2019 roku, bo będą realizowane w ramach odrębnych inwestycji.
W ub. roku z komunikacji miejskiej w Lublinie skorzystało 125,3 mln pasażerów. O 400 tys. więcej niż rok wcześniej. W 2010 roku autobusy i trolejbusy przewiozły 86,3 mln osób.
ZOBACZ TEŻ:
Przez Lublin przeszła pierwsza w historii miasta Manifa (ZDJĘCIA, WIDEO)
CBŚP Lublin: gang handlował sterydami. Miał milionowe obroty
MKS Selgros Lublin przegrał w Koszalinie z Energą AZS
„Dzień bezpiecznej kobiety” w Fight Gym (ZDJĘCIA)
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?