Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy sezon Lubelskiego Roweru Miejskiego rozpoczęty (ZDJĘCIA)

Leszek Mikrut
Nowy sezon Lubelskiego Roweru Miejskiego rozpoczęty
Nowy sezon Lubelskiego Roweru Miejskiego rozpoczęty Leszek Mikrut
Jeszcze na początku września ubiegłego roku ogłoszona została lista 42 miejsc, w których do końca kwietnia 2016 roku miały stanąć nowe stacje Lubelskiego Roweru Miejskiego. Radni zabezpieczyli wtedy pieniądze na ich zakup. Ratusz zaś wywiązał się ze swej obietnicy przed czasem.

Do końca 2015 roku Lublin dysponował 41 wypożyczalniami z 415 rowerami. Nowe zlecenie obejmowało zaś łącznie aż 400 rowerów rozmieszczonych w 40 stacjach na terenie Lublina. Dodatkowo zaplanowano również 2 stacje dziecięce z 20 małymi rowerkami, które zlokalizowano przy Ogrodzie Saskim po stronie al. Długosza i Al. Racławickich. Liczba więc stacji i rowerów miała ulec podwojeniu. I tak też się stało. A jedynie 3 stacje zostały ufundowane przez prywatne firmy.

Bądź na bieżąco. Polub nas na Facebooku!

Wprawdzie rozbudowa systemu miała nastąpić jeszcze w 2015 roku, ale ratusz unieważnił wtedy przetarg, tłumacząc, że jedyna firma, która się zgłosiła, chciała 3 mln zł. Miasto zaś dysponowało na ten cel kwotę o milion zł. mniejszą. Na tej zwłoce czasowej jednak zyskali mieszkańcy Koziego Grodu, gdyż przetarg, który zakończył się fiaskiem, miał dać Lublinowi tylko 20 stacji i 200 rowerów.

Prezydent Lublina dr Krzysztof Żuk zapowiedział, że postawi dwa razy więcej stacji i wyposaży je, ale na wiosnę. I słowa dotrzymał! Należy pamiętać jednocześnie, że budowa jednej stacji to wydatek rzędu 60-66 tysięcy złotych. Do tego dochodzą jeszcze nakłady na zakup rowerów. Koszt 1 jednośladu to ok. 2000 złotych. W ciągu kilku tygodni ratusz zbierał od mieszkańców propozycje lokalizacji nowych stacji. W ramach tej akcji wpłynęło ponad 350 zgłoszeń, które podzielone zostały na trzy kategorie.

Priorytetem stało się zwiększenie liczby stacji w centrum, umiejscowienie wypożyczalni w rejonie uczeni oraz lokalizacje na terenie poszczególnych dzielnic. W bieżącym roku uliczne wypożyczalnie rowerów, które ruszyły od 21 marca, czyli pierwszego dnia kalendarzowej wiosny, będą działały co najmniej przez pół roku.

Doświadczenie ubiegłych miesięcy wskazuje jednak, że wszystko uzależnione jest od pogody i okres ten może być wydłużony o wiele dni. Tegoroczne prace nad rozbudową sieci wypożyczalni rozpoczęły się 10 lutego. W tym to właśnie dniu robotnicy zaczęli przygotowywać grunt pod pierwsze, nowe lokalizacje.

- Można powiedzieć, że rozbudowa systemu rowerowego jest naszą pierwszą zintegrowaną inwestycją terytorialną, bo zrealizowaliśmy ją wspólnie z partnerami ze Świdnika - zauważa Prezydent dr Krzysztof Żuk. - Każdej dzielnicy zapewniliśmy dostęp do miejskiego jednośladu. Nieprzypadkowo sezon 2016 rozpoczynamy przy stacji z rowerami dziecięcymi.

Jesteśmy krajowym liderem w edukacji rowerowej i jednocześnie miastem, które konsekwentnie stawia na ekologiczny transport. Wspólnie z naszymi partnerami społecznymi z Porozumienia Rowerowego chcemy przekonywać do dobrych praktyk już najmłodsze pokolenia mieszkańców naszego - dodaje.

Jak informuje ratusz, pierwsze 2 sezony funkcjonowania systemu przyniosły ponad 41 tysięcy zarejestrowanych użytkowników i 550 tysięcy wypożyczeń przy 43 stacjach i 430 rowerach. Natomiast powiększenie systemu ma znacząco zwiększy dostępność rowerów dla tysięcy mieszkańców, co uczyni ten środek lokomocji jeszcze bardziej atrakcyjnym i konkurencyjnym dla komunikacji indywidualnej.

Lubelski Rower Miejski dzięki tegorocznej rozbudowie stał się drugim co do wielkości tego rodzaju systemem w kraju. Na pierwszym miejscu plasuje się Warszawa. Obecnie dalsza rozbudowa lubelskiego systemu nie jest planowana. Ale miasto dba jednocześnie o stały rozwój infrastruktury rowerowej, rozbudowuj ścieżki rowerowe, a te już działające są remontowane.

Ale i pod innym względem Lubelski Rower Miejski zajmuje zaszczytną, bo drugą pozycję, i to na świecie - pod względem posiadania sieci rowerów, w której obrębie wprowadzono wypożyczalnie „małych” rowerów dla dzieci w wieku powyżej sześciu lat. Pod tym względem lubelski "Nextbike" wyprzedza również jedynie warszawski "Veturilo".

W ramach tegorocznego rozwoju sieci zadebiutowały pierwsze wypożyczalnie na terenie Świdnika. Mieszkańcy mają tam do dyspozycji 5 punktów, których budowę oraz wyposażenie sfinansowały władze powiatu i gminy Świdnik. Tym samym System Roweru Miejskiego połączył Lublin ze Świdnikiem, a jesienią zostanie podjęta decyzja o jego ewentualnej rozbudowie.

Ostatnie tygodnie, zarówno w Lublinie, jak i w Świdniku, były czasem wytężonej pracy, gdyż budowano nowe stacje, montowano stojaki, instalowano elektronikę i zasilanie stacji.

Firma "Nexbike", będąca operatorem lubelskiego systemu, zachęca użytkowników, by sprawdzili stan swoich kont rowerzysty miejskiego i dokonali doładowań, jeśli jest taka konieczność. Przypomina jednocześnie, że konto LRM jest aktywne, czyli umożliwia wypożyczenia, gdy znajduje się na nim minimum 10 zł.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto