Nowe stawki za wywóz śmieci w Lublinie. Sprawdź, ile możesz zapłacić

redakcja
redakcja
Jacek Świerczyński/ Archiwum
Prezydent zaproponował nowe stawki za wywóz odpadów. Sprawdź, ile możesz płacić od lipca.

Propozycja nowych stawek za wywóz odpadów w Lublinie:

mieszkania w bloku

  • 1-osobowe – 13 zł (segregowane), 18 zł (nie segregowane)
  • 2-osobowe – 26 zł (s), 36 zł (n)
  • 3-osobowe lub więcej – 40 zł (s), 55 zł (n)


domy jednorodzinne

  • 1-osobowe – 40 zł (s), 55 zł (n)
  • 2-osobowe lub więcej – 55 zł (s), 76 zł (n)

To drugie podejście magistratu do cennika za wywóz odpadów.

Pierwsze stawki zaproponowane przez prezydenta Rada Miasta uchwaliła w grudniu, bo ustawa nakazywała przyjąć je samorządom do końca 2012 r. W Lublinie opłata miała być równa dla wszystkich i liczona od gospodarstwa. Wynosiłaby 32 zł miesięcznie od tych, którzy segregują odpady i 44 zł od tych, którzy będą wyrzucać wszystko razem. Magistrat przekonywał, że chętnie wymyśliłby mechanizm mieszany, ale nie pozwala na to ustawa.

Tę Parlament ostatecznie zmienił. – Zgodnie z zapowiedzią wróciliśmy do nowelizacji uchwały. Jej projekt skierujemy do radnych w tym tygodniu (będą nad nim głosować 28 lutego, jednocześnie unieważniając grudniową uchwałę – red.) – zapowiada prezydent Lublina Krzysztof Żuk

W porównaniu z grudniową propozycją mniej zapłacą osoby mieszkające w blokach – samotnie lub we dwoje.

Większe opłaty czekają za to rodziny 3-osobowe lub większe z bloków, a także mieszkańców domów jednorodzinnych. Jak tłumaczy Ratusz, w zabudowie jednorodzinnej powstaje więcej odpadów, a ich wywóz jest kosztowniejszy.

Dla części mieszkańców nowe stawki oznaczają podwyżkę.

– Nie mamy do czynienia z podwyżkami, tylko z ustaleniem opłat na nowo, w zupełnie nowym systemie prawnym – zastrzega Żuk. – Do tej pory liczona była tylko cena wywozu. Teraz prawo nakłada na nas obowiązek wywozu, segregacji i utylizacji odpadów.

Ratusz skalkulował, że rocznie cały system wywozu odpadów w mieście będzie pochłaniał ok. 50 mln zł.

W to wliczony jest także koszt jego obsługi, kampania informacyjna (którą miasto ma obowiązek przeprowadzić) i przygotowanie co najmniej jednego punktu segregacji odpadów. Reszta kosztów została podzielona na mieszkańców – wyszło średnio po 8 zł za osobę. Magistrat założył też rezerwę za dłużników, którzy nie będą płacić (10 proc.).

Teraz nowe stawki muszą przyjąć radni. Co dalej?

– Przygotowaliśmy wzór deklaracji, która będzie wysyłana do poszczególnych podmiotów, które mają ją wypełnić i zwrócić. Przewidujemy to na maj – mówi Strycharz. Za osoby mieszkające w blokach, zrobią to spółdzielnie (które teraz zbierają od lokatorów dane, ile osób mieszka w poszczególnych lokalach). Mieszkańcy domów jednorodzinnych będą musieli zrobić to sami.

Miłosz Bednarczyk

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie