Lublin. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji rozmawia o dzieciach wysoko wrażliwych. Jak je rozpoznać?

Joanna Jastrzębska
Joanna Jastrzębska
www.pixabay.com/zdjęcie ilustracyjne
Udostępnij:
Choć może przypominać zaburzenie, wcale nim nie jest. Wysoka wrażliwość pomaga opisać międzyludzkie różnice. Jak rozpoznać wysoko wrażliwe dziecko?

Jak twierdzą naukowcy, ta cecha temperamentu jest dziedziczna. - Jeśli mamy przyjemność czy też wyzwanie opiekowania się takim dzieckiem, to znaczy, że ono po kimś takie jest. Zazwyczaj ktoś w rodzinie posiada określone nasilenie tej cechy. Ale wysoka wrażliwość nie jest zaburzeniem – twierdzi dr Monika Baryła-Matejczuk z Pracowni Psychoprofilaktyki i Pomocy Psychologicznej Wydziału Nauk o Człowieku Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Właśnie na tej uczelni trwa Tydzień wysokiej wrażliwości, podczas którego naukowcy skupiają się na zagadnieniu wysokiej wrażliwości u dzieci.

Warto pamiętać, że ludzie – tak jak i zwierzęta – różnią się sposobem reagowania na bodźce ze świata zewnętrznego. Nie ma jednego „właściwego” modelu reakcji, bo każdy człowiek jest inny i posiada inną wrażliwość. Za stopień naszej wrażliwości jest odpowiedzialna budowa układu nerwowego.

To, na co reaguje większość z nas, to trudności. Jak pokazują badania, osoby wysoko wrażliwe są na nie bardziej odporne niż osoby o standardowej wrażliwości. Wysoko wrażliwi głębiej przeżywają to, co ich spotyka. – To nie jest tak: „wpadło, wypadło”, tylko „wpadło, zostało”, a dopiero później są wyciągane wnioski – zaznacza Baryła-Matejczuk. Ich drugą cechą charakterystyczną jest duża uważność na detale, którą niektórzy nazywają intuicją. Zarówno głębsze przeżywanie rzeczywistości, jak i większe skupienie na niuansach prowadzą do przeciążenia.

Jak rozpoznać, że dziecko jest wysoko wrażliwe?

Pomoże w tym język. Cecha wysokiej wrażliwości jest najczęściej ukryta za konkretnymi wyrazami. – O takich dzieciach często mówi się, że są nadwrażliwe, co by wskazywało na to, że zachowuje się nieadekwatnie. Mówi się o nich również „przewrażliwione”, czyli tak jak by coś im się wydawało, a one widzą więcej i rozumieją więcej. Możemy także usłyszeć, że są płaczliwe, niezaradne, nieśmiałe i marudne – wylicza Baryła Matejczuk.

Dotychczasowe badania wskazują, że dzieci wysoko wrażliwe najczęściej mają bardzo dobre wyniki w nauce. Często także sprawdzają się w roli lidera.

Kobiety i niepodległość - cz. I

Wideo

Materiał oryginalny: Lublin. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji rozmawia o dzieciach wysoko wrażliwych. Jak je rozpoznać? - Kurier Lubelski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie