Nie będzie to jedynie proste ocieplenie ścian i wykonanie nowej elewacji, ale cały proces termomodernizacji, czyli wykonania prac które pozwolą uzyskiwać znaczne oszczędności na ogrzewaniu danego budynku wraz z jego unowocześnieniem i poprawą stanu technicznego wraz z estetyką obiektu. Do takich prac poza ociepleniem ścian można zaliczyć m. in. wykonanie izolacji i ocieplenia fundamentów, wykonanie ocieplenia dachu, wymiany instalacji centralnego ogrzewania, wymiany okien, wymiany drzwi zewnętrznych, itd. Prace są planowane do wykonania w kilkudziesięciu obiektach miejskich szkół i przedszkoli, które nie przechodziły remontów od kilkudziesięciu lat.
Wybór Partnerstwa Publiczno-Prywatnego spowodowany jest brakiem funduszy w miejskiej kasie na przeprowadzenie wszystkich niezbędnych prac. Proces ten w skrócie sprowadza się do tego, że prywatny inwestor przeprowadzi termomodernizację miejskich obiektów, a miasto następnie będzie mu spłacało poniesiony koszt z uzyskanych na ogrzewaniu oszczędności.
Szerzej o szczegółach związanych z tą inwestycją w ramach PPP mówi Beata Krzyżanowska, rzecznik prasowy prezydenta miasta Lublin:
W ramach PPP przyjęte jest podzielenie zadania na dwa etapy. Pierwszym z nich jest ogłoszenie o zamówieniu, gdzie zamawiający określa ramy zamówienia bez precyzowania jak w przypadku tradycyjnych przetargów szczegółów zamówienia w zakresie m.in. technologii użytej przy inwestycji i technicznych rozwiązań. Następnie z zakwalifikowanymi podmiotami przeprowadzany jest tzw. dialog konkurencyjny, w którym doprecyzuje się szczegóły zamówienia w oparciu o proponowane przez podmioty prywatne rozwiązania. Etap drugi polega na ogłoszeniu zaproszenia do składania ofert wraz z SIWZ i następnie ocenie ofert. Podmioty prywatne na etapie ostatecznej oferty przedstawiają tzw. „gwarancję oszczędności”, która później w ramach eksploatacji budynków stanowi minimalne oszczędności do osiągnięcia, a w przypadku nie osiągnięcia gwarantowanych oszczędności różnica jest potrącana z wynagrodzenia partnera prywatnego (wynagrodzenie jest rozłożone na kres do 15 lat).
Przed pierwszym ogłoszeniem samorząd musi dokonać inwentaryzacji budynków oświatowych, aby być w stanie określić ramowy zakres wymaganych prac. Pierwsze ogłoszenie jest zależne od czasu potrzebnego na przygotowanie m.in. inwentaryzacji i stosownej dokumentacji.
Ponadto Ministerstwo Gospodarki przygotowuje projekt zmian prawnych dot. PPP, po przyjęciu których zniknie część wątpliwości i obaw samorządów w zakresie przystępowania do PPP. – informuje Krzyżanowska
Okazuje się również, że prac termomodernizacyjnych w ramach takiej formuły nie można przeprowadzić na wszystkich miejskich obiektach, jakie tego potrzebują. Specyfika tej formuly polega bowiem na przygotowaniu przez samorząd szerszej listy obiektów, z której po analizach prowadzonych przez prywatnych inwestorów wykluczane są te obiekty, w których wykonanie termomodernizacji przyniosłoby zbyt małą poprawę efektywności, a zatem czas zwrotu inwestycji byłby zbyt długi.
Nadal nie wiadomo jeszcze kiedy miasto przystąpi do pierwszego etapu szukania inwestora do przeprowadzenia omawianych w artykule prac modernizacyjnych w budynkach lubelskich placówek oświatowych.
Terminy zależne są od wielu czynników i dziś za wcześnie jest deklarować konkretne daty. – dodaje Krzyżanowska
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?