- W przyszłości decyzję o wprowadzeniu strefy lub stref w Lublinie należy skonsultować przede wszystkim z zainteresowanymi mieszkańcami danego obszaru – zastrzega Arkadiusz Niezgoda, z-ca dyrektora Wydz. Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością UM Lublin.
Chodzi o tzw. „strefy czystego transportu”. To obszary m.in. w centrach aglomeracji, gdzie nie wszystkie auta będą mogły wjechać. „Przepustką” ma być niska - lub zerowa – emisja spalin.
W Polsce prawo od czterech lat dopuszcza tworzenie takich obszarów. Na razie nie działa on w żadnym z miast. Najbliższy wprowadzenia strefy jest Kraków. Ma ona tam zacząć działać od początku 2023 r., na razie sprawa jest na etapie konsultacji z mieszkańcami. Projekt uchwały rozstrzygający szczegóły powinien trafić pod obrady radnych w czerwcu. Kraków chce w pierwszej kolejności wyeliminować z dróg auta spełniające normy Euro1 i Euro 2. Co oznacza w praktyce pojazdy wyprodukowane przed 2000 r. W kolejnych latach kryteria byłby zaostrzane.
Lublin na razie nie zdradza szczegółów dotyczących „swojej” strefy. Mają je określić konsultacje z mieszkańcami. - Jako podstawową zasadę należy uznać konieczność wprowadzania stref dla mieszkańców i za ich zgodą. Autorytarne podejście do tego tematu jest nieuzasadnione – zastrzega Niezgoda. I dodaje: - Zarówno obszar strefy czystego transportu jak i rodzaje pojazdów, które będą mogły z niej korzystać, będą ustalane na poziomie opracowywania już szczegółowych rozwiązań.
Strefy czystego transportu mogą tworzyć tylko miasta, które mają powyżej 100 tys. mieszkańców. Oznacza to, że w przypadku woj. lubelskiego może się ona pojawić tylko w stolicy regionu. Na początku maja Ministerstwo Klimatu i Środowiska określiło wzór naklejki umożliwiającej autu wjazd do strefy. Bez niej kierowca zapłaci 500 zł mandatu.
- W dzisiejszych czasach bardzo ważnym aspektem życia codziennego jest dbałość o środowisko naturalne i stosowanie technologii opartych na ekologicznych rozwiązaniach wykorzystujących odnawialne źródła energii – podkreśla Monika Fisz z ZTM Lublin. I zapewnia, że komunikacja miejska jest gotowa na wprowadzenie takiej strefy. - W lubelskim taborze poza pojazdami zeroemisyjnym (trolejbusy i autobusy elektryczne stanowiące ponad 30 procent udziału) zdecydowana większość spełnia normy emisji spalin Euro V i VI. Wśród wszystkich pojazdów jedynie ok. 17 procent taboru to pojazdy spełniające normę emisji spalin poniżej Euro V (w głównej mierze są to autobusy z Euro IV) – wylicza Fisz.
Na koniec 2021 r w Lublinie zarejestrowanych było 294 425 pojazdów z czego 215 846 to samochody osobowe.
- Narodowy Dzień Zwycięstwa w Lublinie. Obchody na pl. Litewskim [ZDJĘCIA]
- Mamy więcej zdjęć kibiców Motoru! Znajdziecie się?
- MotocykLove Powitanie Sezonu w Lublinie. Zobacz zdjęcia!
- Wielki Motor! Demonstracja siły w meczu z „Bykami" (ZDJĘCIA)
- Zarządzają miliardami z kasy Lublina. A jaki mają własny majątek?
- „Odmień być”. Czas na maturę z angielskiego! Zobacz zdjęcia z V LO
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?