Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Kukła. Księga Blasku”. Mistyczny spektakl Pawła Passiniego

Redakcja
izabelllka
22 kwietnia w sali widowiskowej przy ul. Popiełuszki 5 lubelska widownia miała okazję uczestniczyć w spektaklu wyreżyserowanym przez Pawła Passiniego ”Kukła. Księga blasku”.
Materiał Dziennikarza Obywatelskiego

Sztuka została zrealizowana w koprodukcji neTTheatre – Teatr w Sieci Powiązań (Lublin) i Fabryki Sztuki w Łodzi. Jej światowa premiera miała miejsce 3 sierpnia 2012 na Edinburgh Festival Fringe.

W spektaklu wyraźnie zauważalne są inspiracje pracami Tadeusza Kantora, Księgą Hioba, Żydowską Kabałą oraz mickiewiczowskimi Dziadami. Passini nawiązuje do Drzewa Życia, które w tradycji judaistycznej było centralnym diagramem kabały, który to w schematyczny sposób obrazował powstanie i budowę Wszechświata, a także atrybuty Boga. W sztuce obecne są także ludowe obrzędy rodem z cyklu romantycznych dramatów autorstwa polskiego wieszcza, a także próby dostrzeżenia boskiego planu w cierpieniu ludzkim, zaczerpnięte z Biblii.

Tadeusz Kantor, którego twórczość również stanowiła inspirację dla twórców spektaklu w wielu przedstawieniach uczestniczył bezpośrednio jako obecny na scenie „mistrz ceremonii”. Przyglądał się przebiegowi akcji i interweniował, kiedy uznał to za konieczne. Passini jest również obecny na sali. Przewodniczy wydarzeniom scenicznym. Wprowadza widzów w akcję, interpretuje, objaśnia, komentuje, czasami nawet prowokuje. Zabieg ten jest niewątpliwie korzystny dla spektaklu. Czynny udział reżysera w sztuce pozwala bowiem na wprowadzenie widza w kreowaną przez niego rzeczywistość.

Spektaklowi towarzyszy muzyka grana na żywo oraz projekcje wideo. Chór który tworzą aktorzy wystylizowani na aniołki wyśpiewuje pieśni, stanowiące komentarz dla wydarzeń scenicznych.

„Kukła. Księga Blasku” nie jest sztuką łatwą w odbiorze. Bogate nasycenie symboliką uniemożliwia jednorodność interpretacji. Przekaz nie jest prosty i bezpośredni. Wymaga od widza skupienia oraz wysiłku intelektualnego. Spektakl jest przy tym bezsprzecznie wartościowy i zasługujący na obejrzenie. Warto jednak poświęcić odrobinę czasu na przygotowanie merytoryczne. Pozwoli nam to trafnie i sprawnie interpretować liczne symbole ulokowane w sztuce, co jest warunkiem koniecznym dla odczytania i zrozumienia przekazywanych w niej treści oraz dla docenienia koncepcji reżysera.

scenariusz i reżyseria: Paweł Passini
muzyka: Łukasz Wójcik, Paweł Passini
projekcje: Maria Porzyc
scenografia: Zuzanna Srebrna
kostiumy: El Bruzda
światło: Grzegorz Polak
dźwięk: Tomasz Kraśkiewicz
występują: Justyna Antoniak, Igor Aronov, Elżbieta Rojek, Katarzyna Tadeusz, Iga Załęczna, Adam Biedrzycki, Tomasz Leszczyński, Marek Oleksy, Paweł Passsini, Łukasz Wójcik, Maciej Wyczański, Borys Wysocki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto