Kościół pobernardyński pw. Nawrócenia św. Pawła w Lublinie po renowacji odzyska historyczne barwy. Odkryto zapomnianą polichromię

OPRAC.: RAG.
W kościół pobernardyńskim pw. Nawrócenia św. Pawła w Lublinie trwają prace badawcze. Lada moment ruszą prace konserwatorskie przy sklepieniu
W kościół pobernardyńskim pw. Nawrócenia św. Pawła w Lublinie trwają prace badawcze. Lada moment ruszą prace konserwatorskie przy sklepieniu Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków (facebook.com)
Trwają prace badawcze przy sklepieniu kościoła tzw. „pobernardyńskiego”. Na jednym z wysklepków odkryta została zabytkowa polichromia.

Pierwszy halowy kościół gotycki z lat 1470-1497 uległ zniszczeniu i został przebudowany w latach 1557-1569 (po pożarze w 1557 roku). Odbudowę kościoła ukończono w 1569 roku.

„Zygmunt August ukończywszy obrady nad przedmiotem unii Litwy z Koroną, wybiera ten kościół jako największy z lubelskich i w nim w otoczeniu senatu i posłów z Polski, Litwy, Prus itd. oraz licznego tłumu szlachty i ludu, śpiewa hymn dziękczynny Te Deum Laudamus” – pisał o wydarzeniach z 29 czerwca 1569 r. ks. J.A. Wadowski).

Kolejny pożar zniszczył kościół w 1602 roku. Także tym razem kościół szybko odbudowano przy udziale R. Negroniego oraz J. Balina i już w 1607 roku został konsekrowany.

– Warto zauważyć, że w tym samym czasie (1586-1625) realizowano budowę kościoła klasztornego oo. jezuitów (obecna Archikatedra), który w zamyśle projektowym Włochów: Jana Marii Bernardoniego i Józefa Briccia, miał powstać w stylu barokowym, ale zapewne renesansowa przebudowa kościoła klasztornego oo. bernardynów (realizacja niemalże po sąsiedzku, a Balin i Negroni byli z pochodzenia Włochami) zainspirowała do uwzględniania elementów renesansowych w bryle i elewacjach obecnej Archikatedry (np. zamknięte półkoliście prezbiterium, z konsolkowym gzymsem oraz detal na elewacji, widoczny od strony ul. Prymasa Wyszyńskiego) – twierdzi Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Z czasów ww. renesansowej przebudowy świątyni pochodzi m.in. wystrój sztukatorski sklepienia naw i prezbiterium kościoła. Sondażowe rozpoznanie warstw malarskich na styku z ołtarzem głównym było możliwe dzięki rusztowaniu ustawionemu przy ołtarzu głównym, który jest także poddawany jest pracom konserwatorskim.

Obecnie rusztowanie ustawione jest na całej powierzchni prezbiterium. Wykonane rozpoznanie potwierdziło, że sztukaterie były malowane i imitowały „czerwony piaskowiec”. Malowane były także rozety (gdzie stwierdzono m.in. występowanie złoceń i koloru granatowego), aniołki i części wysklepek.

Rozpoznanie stanu zachowania pokazało także spękania na fragmentach sklepienia i ubytki w listwach sztukateryjnych. Po oczyszczeniu całości z wtórnych nawarstwień, wykonane zostaną prace związane z naprawą uszkodzeń i w dalszej kolejności z przywróceniem pierwotnej kolorystyki.

Prace mają zakończyć się jeszcze w tym roku. Są dofinansowywane z budżetu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie