MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Jeśli lubisz operetki, to zobacz, jak przedstawia się kwietniowy repertuar Teatru Muzycznego. Na pewno znajdziesz coś dla siebie

Leszek Mikrut
Teatr Muzyczny w Lublinie
W tym roku jest wprawdzie pięć kwietniowych weekendów, lecz jeden z nich przypada na Święta Wielkanocne. Pomimo to Teatr Muzyczny w Lublinie (ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5) przygotował dla swych bywalców aż 7 różnych tytułów. Trzy z nich są przeznaczone dla najmłodszych widzów.

„Phantom”

Wśród propozycji na pierwszym miejscu znajduje się rewelacyjny „Phantom” w znakomitej obsadzie aktorskiej. Spektakl w reżyserii Daniela Kustosika, opowiadający o splocie pasji i namiętności, o dialektyce piękna duszy i muzyki oraz przejmującej brzydoty cielesnej powłoki będzie można obejrzeć już 1-2 kwietnia (sobota, godz. 18.00; niedziela, godz. 17.00). To nostalgiczna i dramatyczna zarazem opowieść o upiorze w operze. Perypetie bohaterów wywołujące serie napięć, które w okolicznościach fabuły nie dadzą się już rozładować, doprowadzą do tragicznego finału przy udziale mitycznej klątwy potwora zamkniętego w labiryncie.

- Christine to samorodna artystka, której wspaniałą karierę wróży Hrabia Philipp de Chandon - protektor i mecenas Opery Paryskiej - wyjaśnia dyrektor Teatru, a zarazem utalentowana sopranistka i menager kultury Kamila Lendzion.

- W tym samym czasie kierownictwo placówki przejmuje nowy zarządca, który decyzje podejmuje do spółki z divą operową wątpliwego wdzięku - Carlottą. Przysłana na przesłuchanie przez hrabiego Christine dostaje od Carlotty ledwo posadę garderobianej, jednak przyjmuje propozycję z ogromną wdzięcznością i pokorą. W zaciszu garderoby nuci swym pięknym głosem melodię, która dociera do Eryka. Ten zachwycony postanawia oszlifować ten wokalny diament. Lekcje idą tak dobrze, że po niedługim czasie Christine jest gotowa na przesłuchanie, jednak możliwe jest to – pod nowymi rządami w operze – jedynie w pobliskim bistro. Za wstawiennictwem Hrabiego dziewczyna prezentuje swoje możliwości i z miejsca podbija serca zgromadzonej publiki. Poruszona Carlotta daje jej natychmiastowy angaż w najnowszej produkcji, zastawiając jednocześnie na nią pułapkę...

„Pinokio”

Walory edukacyjne widowiska „Pinokio” doceniają nauczyciele lubelskich szkół, którzy każdego roku powracają na nie do Teatru Muzycznego z kolejnymi rocznikami uczniów. Muzyczna wersja przedstawienia opartego na motywach powieści włoskiego pisarza i dziennikarza Carla Collodiego (Lorenziniego) - to magiczne widowisko, które w tym miesiącu zaprezentowane zostanie trzykrotnie - dwa razy 12 kwietnia (środa, godz. 9.00 i 12.00) i raz nazajutrz, 13 kwietnia (czwartek, godz. 10.00).

- Drewniany pajac podczas wędrówki po ucieczce od swojego kreatora - cieśli Dżepetta - spotyka parę zachłannych cwaniaków - lisa i kota - przypomina Kamila Lendzion. - Następnie zostaje on pochwycony i wzięty na smycz przez krewkiego chłopa, a później zatrudniony w teatrze mistrza Ogniojada i ląduje w przepastnym brzuchu ogromnego wieloryba, by w końcu wrócić do domu i zmienić się w prawdziwego chłopca. Barwność i różnorodność scenografii, dynamika, piękne melodie i wymyślne kostiumy sprawiają, że każdorazowo młodzi widzowie zachwycają się bajką i żywiołowo reagują na kolejne przygody małego Pinokia.

„Na bis – jubileuszowy koncert sylwestrowy”

Kolejny raz na specjalne życzenie lubelskich wielbicieli sztuki operetkowej powrócimy do klimatu pożegnania starego roku. Artyści Teatru Muzycznego ponownie zaprezentują „Na bis – jubileuszowy koncert sylwestrowy”, którym wraz z publicznością witali oni Nowy 2023 Rok. 15 i 16 kwietnia (sobota-niedziela) o godz. odpowiednio 18.00 oraz 17.00 na scenie teatru zabrzmią utwory, które kochają widzowie i przy których świetnie bawią się nie tylko w trakcie spektakli. Podczas tego wyjątkowego koncertu wystąpi cały Zespół Teatru Muzycznego w Lublinie: soliści, balet, chór i orkiestra, a także goście specjalni!

W koncercie „Na bis…” Wystąpią soliści (Kamila Lendzion, Anna Barska, Paulina Janczaruk-Czarnecka, Dorota Szostak-Gąska, Jakub Gąska, Patryk Pawlak, Patrycjusz Sokołowski i gościnnie Wiktoria Franciszka Trynkiewicz), balet (w choreografiach przygotowanych przez solistów baletu – Agata Grabałowska i Filip Krzyżelewski), chór oraz kameralna orkiestra Teatru Muzycznego w Lublinie pod dyrekcją maestra Vincenta Kozlovskyego. Koncepcja i reżyseria koncertu: Kamila Lendzion.

„O krasnoludkach i sierotce Marysi”.

20 kwietnia dwukrotnie (czwartek, godz. 9.00 i 12.00) artyści Teatru Muzycznego wystawią widowisko dla dzieci „O krasnoludkach i sierotce Marysi”.

- Jest to bajka, która przygotowana została na podstawie baśni literackiej Marii Konopnickiej pod tym samym tytułem - zauważa dyrektor Teatru. - Jerzy Turowicz, autor scenariusza i jednocześnie reżyser, wprowadził do spektaklu nowe postaci, uwspółcześnił bajkę. Młodziutka publiczność będzie więc mogła śledzić nieznane dotąd historie o krasnoludkach i o sierotce Marysi. Wśród wielu przygód spotykają oni na swojej drodze gęsi, żabę która śpiewać nie potrafi, ale śpiewa, lisa Sadełko...

I znów przysłowiową wisienką na torcie stanie się z pewnością opera Giuseppe Verdiego „La Traviata”, która w 2008 roku zaprezentowana została w lubelskiej Hali Globus kilku tysiącom przybyłej publiczności. Obecnie zaś z racji Jubileuszu 75-lecia Teatru Muzycznego w Lublinie nastąpi wznowienie tej produkcji, a widzowie będą mieli okazję do obejrzenia wspaniałego spektaklu, trwającego 2 godziny i 40 minut - 22 (sobota, godz. 18.00) i 23 (niedziela, godz. 17.00) kwietnia.

"La Traviata"

Libretto opery "La Traviata", którego autorem jest Francesco Maria Piave, oparte zostało na powieści Aleksandra Dumasa "Dama Kameliowa". Stanowi ono jedną z najciekawszych i najbardziej mądrych historii w dziejach opery światowej. Powszechnie uznaje się "Traviatę" za najdoskonalsze dzieło mistrza Verdiego, w którym muzyka idealnie konweniuje z kameralnym nastrojem tworzonym przez artystów.

- Akcja utworu rozgrywa się w Paryżu i w niedalekiej odległości od stolicy Francji w 2. połowie XIX wieku – tłumaczy Kamila Lendzion, dyrektor Teatru. - Opowiada ona historię kurtyzany Violetty Valery, w której zakochuje się młody poeta Alfred Germont. Violetta skuszona wizją życia u boku przystojnego Alfreda porzuca swojego protektora Barona Douphola i z wielkiego balu trafia do wiejskiej posiadłości, gdzie zaczyna sielskie życie. Jednak cieniem na tej sytuacji kładzie się choroba Violetty oraz uszczuplające się oszczędności. Uświadomiony przez siostrę Violetty Anninę Alfred wyjeżdża do Paryża, by zdobyć pieniądze, a w tym czasie jego ojciec składa byłej kurtyzanie wizytę w celu przekonania jej do porzucenia Alfreda, gdyż mezalians jest szkodliwy dla małżeńskich planów jego siostry. Violetta ulega wreszcie namowom Giorgia i wyjeżdża do stolicy Francji, aby wrócić do poprzedniego stylu życia. W ślad za nią rusza Alfred, który na balu doprowadza do konfrontacji między nim a Baronem Douphol oraz samą kochanką. Skandaliczne zachowanie w efekcie kończy się wyzwaniem na pojedynek. Violetta umęczona i schorowana zmaga się z cierpieniem w samotności i tak zastaję ją Alfred, który po pewnym czasie wraca z dalekiej podróży. W końcu dowiaduje się o chorobie i poświęceniu kochanki, i błaganiami uzyskuje u ojca zgodę na ślub z Violettą. Na szczęśliwe zakończenie jest już za późno, Violetta umiera w ramionach ukochanego – dodaje dyrektor Teatru Muzycznego.

„Królewna Śnieżka”

W ostatnim tygodniu miesiąca (26-27 kwietnia, środa-czwartek, godz. 10.00) Teatr Muzyczny zaprasza dzieci na „Królewnę Śnieżkę” - jedną z najpiękniejszych i najbardziej znanych bajek braci Jacoba i Wilhelma Grimm. - Jej baletowa wersja - zauważa K. Lendzion - skomponowana w 1970 roku przez Bogdana Pawłowskiego na podstawie libretta Witolda Borkowskiego i Stanisława Piotrkowskiego przyniosła autorowi ogromną popularność i niesłabnącą sympatię młodych widzów, których kilka pokoleń przeżywało taneczne przygody bohaterów. Losy dobrej i pięknej, lecz niestety znienawidzonej przez złą macochę Śnieżki oraz siedmiu wesołych krasnali dostarczają dzieciom niezapomnianych emocji.

Jeśli lubisz operetki, to zobacz, jak przedstawia się kwietniowy repertuar Teatru Muzycznego. Na pewno znajdziesz coś dla siebie
Teatr Muzyczny w Lublinie

- W przeddzień majowego święta (sobota-niedziela, 29 i 30 kwietnia, odpowiednio godz. 18.00 i 17.00) będzie można obejrzeć „Barona cygańskiego” w reżyserii i inscenizacji Zbigniewa Czeskiego - zaprasza Kamila Lendzion, dyrektor Teatru Muzycznego. - To z pewnością najpopularniejsze i najbardziej lubiane dzieło Johanna Straussa (syna) - operetka w trzech aktach, której premiera miała miejsce w 1885 roku w Wiedniu. Historia pięknej Cyganki – Saffi i jej miłości do węgierskiego szlachcica - Barinkaya, stała się inspiracją dla wielu pięknych melodii oraz malowniczych scenerii. Cygański żywioł przeplata się tu z wiedeńską elegancją, humor z refleksją, wielkie sceny zbiorowe z nastrojowymi ariami i duetami, a muzyka Johanna Straussa nie wymaga rekomendacji

Akcja spektaklu rozgrywa się na pograniczu węgiersko-tureckim w połowie XVIII w. Do zrujnowanej posiadłości, na której swój obóz rozłożyli Cyganie, (a według legendy znajduje się zakopany stary turecki skarb) powraca po światowych wojażach syn dawnego wojewody Sandor Barinkay. Na dzień dobry otrzymuje od starej Cyganki Czipry wróżbę dotyczącą nieodległego wzbogacenia się i ożenku. W stosunku do jego osoby ma plany Kalman Żupan – handlarz świń, ojciec pięknej Arseny, w której jednak kocha się syn jej guwernantki Ottokar. Żupan inicjuje spotkanie z Barinkayem, podczas którego młodzieniec zakochuje się w Arsenie i deklaruje chęć zawarcia małżeństwa. Arsena stawia jednak warunek – wyjdzie tylko za barona. To uciążliwe zawarowanie jest wybiegiem, mającym na celu zablokowanie drogi do serca Arseny, które należy już do Ottokara. Barinkay podsłuchuje ich rozmowę podczas schadzki i wzburzony odchodzi w kierunku cygańskiego obozu, gdzie zostaje… cygańskim wojewodą, w dodatku po chwili zaręczonym już z cygańską pięknością Saffi. Przepowiednia Czipry wskazuje Barinkayowi położenie ukrytego skarbu. Z szykowanych mu przez Carnera kłopotów wybawia go przybycie księcia Homonaya, który werbuje ochotników na wojnę turecką – a ta, jak to wojna - przecina w mig wszystkie spory. Okazuje się również, że Saffi nie jest wcale Cyganką, a pełnej krwi księżniczką, co wprawia Barinkaya w nie lada konsternację.

Aktualności Teatru Muzycznego w Lublinie można na bieżąco śledzić na stronie internetowej teatru. Bilety mogą zostać zakupione zarówno w kasie, jak i przez Internet. Na wszystkie wydarzenia możliwa jest również telefoniczna, wstępna rezerwacja biletów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Lady Pank: rocznica debiutanckiej płyty

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jeśli lubisz operetki, to zobacz, jak przedstawia się kwietniowy repertuar Teatru Muzycznego. Na pewno znajdziesz coś dla siebie - Kurier Lubelski

Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto