Rozmowy dotyczące pakietu socjalnego strona chińska i związkowcy prowadzili od wielu miesięcy. Po trudnych negocjacjach w sobotę, 12 października, podpisano dokument.
- Zapisy nie zadowalają nas w 100 %. Na pewno chciałoby się więcej, ale negocjacje polegają na tym, że poszukuje się kompromisu - przyznaje Ryszard Bodziuch, przewodniczący zakładowej "Solidarności".
Pakiet socjalny zakłada gwarancję zatrudnienia pracowników obowiązującą przez 52 miesiące, czyli 4 lata i 3 miesiące (związkowcy chcieli 5 lat). - Są też zapisy o programie dobrowolnych odejść, bonusie prywatyzacyjnym i wzroście płac - wylicza Ryszard Bodziuch.
Na mocy podpisanego porozumienia pracownicy fabryki mają otrzymać po 1000 zł bonusu prywatyzacyjnego (będzie wypłacony najpóźniej w styczniu 2014r.). Od stycznia załogę zakładu czeka wzrost płac. To średnio naliczeniowo 120 zł na każdego pracownika. W fazie rozmów związkowcy domagali się kwoty na poziomie 250 zł, a Chińczycy pierwotnie proponowali 84 zł. Z kolei wzrost wynagrodzeń w następnych latach będzie uzależniony od wyników finansowych spółki.
Rozmowy były niezwykle trudne i do końca nie wiadomo było czy planowane sobotnie podpisanie umowy znajdzie swój finał. Jeszcze w piątek podczas rozmów toczących się w kraśnickiej fabryce Chińczycy niespodziewanie nie zgodzili się na 54-miesięczną gwarancję zatrudnienia dla załogi fabryki skracając ten okres o dwa miesiące.
FŁT to pierwsza firma, która rozpoczęła produkcję łożysk w Polsce. Obecnie pracuje tam ok. 2 tys. osób. W tym roku większościowy udziałowiec fabryki – Agencja Rozwoju Przemysłu – zbyła 89,15 % swoich akcji na rzecz chińskiego inwestora - ZXY Luxembourg Inwestment S.a r.l. z siedzibą w Luksemburgu. 2,53% akcji jest w posiadaniu Skarbu Państwa reprezentowanego przez ministra skarbu państwa, a pozostałe 8,32% akcji należy do pracowników.
Nowy właściciel fabryki - firma ZXY Luxembourg Investment - należy do kontrolowanej przez władze Chińskiej Republiki Ludowej grupy kapitałowej Tri-Ring Group Corporation, która działa w przemyśle motoryzacyjnym, m.in. produkując części samochodowe.
FŁT w Kraśniku przechodzi w ręce Chińczyków. Umowa podpisana ZDJĘCIA
**
FŁT w Kraśniku: Nie ma kompromisu między związkowcami i Chińczykami**
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?