Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ekspresówka po nowym śladzie. Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem

Bogdan Nowak
Bogdan Nowak
- Z S17 wiążemy z wielkie nadzieje – zapewnia Piotr Kuter, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Zamościu. -  Na pewno ekspresówka odciąży drogi Zamościa i powiatu z ruchu ciężkich samochodów. Trudno to przecenić. Usprawni się także podróż m.in. do Lublina
- Z S17 wiążemy z wielkie nadzieje – zapewnia Piotr Kuter, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Zamościu. - Na pewno ekspresówka odciąży drogi Zamościa i powiatu z ruchu ciężkich samochodów. Trudno to przecenić. Usprawni się także podróż m.in. do Lublina Bogdan Nowak
Do wojewody lubelskiego trafił właśnie wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej wartej 440,6 mln zł. Chodzi o budowę części obwodnicy Zamościa. Jeśli taka decyzja zostanie wydana, wykonanych zostanie około 12,5 km ekspresówki. A to zaledwie część planowanych i już realizowanych inwestycji drogowych związanych z S17. Ich zakres jest olbrzymi.

- Z S17 wiążemy z wielkie nadzieje – zapewnia Piotr Kuter, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Zamościu. - Na pewno ekspresówka odciąży drogi Zamościa i powiatu z ruchu ciężkich samochodów. Trudno to przecenić. Usprawni się także podróż m.in. do Lublina.

- Jeżeli mówimy o inwestycjach i rozwoju turystyki, to właśnie ta inwestycja jest kolosalnie ważna – mówił Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa podczas jednej z sesji miejscowej RM. - Na tej sali pan prezydent Marcin Zamoyski (poprzedni prezydent Zamościa) wielokrotnie powtarzał, że dopóki nie będzie tutaj drogi szybkiego ruchu, jakiekolwiek inwestowanie w turystykę będzie jedynie połowicznie celowe. Teraz okazuje się, że to światełko w tunelu jest bardzo blisko.

Pozwolenia i nitki

Jak to będzie wyglądało? Początek planowanego odcinka obwodnicy Zamościa wytyczono „na węźle” z drogą krajową nr 74 w okolicach Jarosławca (gm. Zamość). Potem trasa zostanie poprowadzona na wschód od drogi krajowej nr 17 (ominie jednak Barchaczów i Łabunie) aż do kolejnego węzła w okolicach Wólki Łabuńskiej. W ramach inwestycji odnowiony będzie również odcinek drogi krajowej nr 74 na trasie z Zamościa do Miączyna.

Przetarg na wykonanie prac wygrała firma Budimex. Budowa pochłonie ponad 440,6 mln zł. Umowę na realizację inwestycji podpisano w październiku ub. roku. Budimex ma od tego czasu 36 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) na wykonanie planów i robót. Potrzebne są jednak niezbędne pozwolenia. Właśnie wniosek w tej sprawie trafił do wojewody lubelskiego. Na jego decyzję trzeba będzie poczekać zapewne kilka miesięcy. Jeśli wszystko się powiedzie, budowa ruszy na początku przyszłego roku.

To tylko część zaplanowanych i już wykonanych prac. W 2021 r. oddano do użytku pierwszą nitkę obwodnicy Tomaszowa Lub. Wykonawca (firma Mota Engil Central Europe) zamierza zakończyć wykonanie drugiej jezdni jesienią 2023 r. W planach jest także budowa kolejnych części S17. Chodzi o ponad 18-kilometrowy odcinek S17: Zamość Południe- Tomaszów Lub. oraz ponad 17-kilometrowy odcinek Tomaszów Lub. - Hrebenne.

Bez większych trudności

Odbyły się także postępowania przetargowe na realizację odcinków S17 pomiędzy Piaskami a Zamościem. Pierwszy będzie przebiegać z Piask do Łopiennika (16,6 km), drugi z Krasnegostawu do Izbica (o długości 18,8 km), a trzeci z Izbicy do węzła Zamość (ok 10 km). Będą gotowe prawdopodobnie na przełomie 2026 i 2027 r.

- Na etapie prac przygotowawczych są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem: Łopiennik - Krasnystaw (ok. 9,5 km – przyp. red) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (to kolejna część obwodnicy Zamościa o długości ok. 12 km) – mówi Mirosław Czech, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie. - W obu przypadkach czekamy jeszcze na wydanie decyzji środowiskowych.

I dodaje: - Na razie nie napotkaliśmy większych trudności jeśli chodzi o wszystkie, wykonywane inwestycje. Odbywają się one zgodnie z założonym harmonogramem – zapewnia dyrektor Mirosław Czech.

Droga ekspresowa S17 między Lublinem a Hrebennem będzie liczyć w sumie ok. 130 km. Pojedziemy nią w całości, co należy podkreślić – „po nowym śladzie” w 2028 roku. Natomiast niektóre odcinki będą gotowe w 2026 r.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ekspresówka po nowym śladzie. Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem - Zamość Nasze Miasto

Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto