Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ekspozycja plakatów Leszka Hołdanowicza w Galerii Saskiej (ZDJĘCIA)

Lesze Mikrut
Kolejna wystawa "pod chmurką" prezentuje 65 prac grafika, plakacisty i pedagoga - Leszka Hołdanowicza, który urodził się w dniu swoich imienin, 3 czerwca 1937 r. w Dmytrowie na Kresach Wschodnich, a mieszka i pracuje w Warszawie.

Wybrane prace profesora zwyczajnego warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, jednego z czołowych twórców tzw. polskiej szkoły plakatu, można oglądać na ogrodzeniu okalającym Ogród Saski, podążając wzdłuż Al. Racławickich. Tu bowiem usytuowana jest niebanalna Galeria Saska, która w tej scenerii funkcjonuje już czwarty rok.

Dziś zajmujący się projektowaniem graficznym i informacją wizualną autor znaków, okładek płytowych, grafiki książkowej - student krakowskiej i absolwent warszawskiej ASP Leszek Hołdanowicz - uprawia grafikę w kategoriach figuralnych, symbolicznych, semantycznych. Swe prace posiada w sbiorach muzeów europejskich, amerykańskich i azjatyckich, jak również w wielu kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Obecnie artysta z powodzeniem zajmuje się dydaktyką akademicką, prowadzi Pracownię Projektowania Graficznego na Wydziale ASP w Warszawie. Jest wykładowcą budzącym respekt, ale wspominanym ciepło i z szacunkiem.

Wkład Leszka Hołdanowicza w rozwój plakatu polskiego jest bardzo duży. Fachowcy i krytycy wskazują go jako twórcę, który przełamał tendencje malarskie w plakacie i skierował tę dziedzinę na drogę znaku, lapidarności, geometrii. Plakaty artysty najczęściej ocierają się o tematykę społeczną, kulturalną i sportową, a on sam wielki nacisk kładzie na zagadnienia związane z powtarzalnością elementów, z rytmem, z modułem. Właśnie takie powielanie elementów podobnych odpowiada za napięcie w kompozycji, muzyczność plakatu, za jego przestrzenność, to znaczy za zagadnienia, które twórca wnikliwie bada w swojej pracy z grafiką warsztatową.

- Trójwymiarowość plakatu Hołdanowicza - pisze w swej recenzji dotyczącej twórczości artysty Sylwia Giżka - oparta jest na grze płaszczyzn, odwracaniu rytmicznych elementów względem powierzchni plakatu (…), zabawach optycznych (…). Hołdanowicz wielką uwagę przykłada do usytuowania układów typograficznych. Tekst wspomaga rytmiczność (…) równoważy kompozycję (…) lub stanowi jej podstawę (ukośny, odważnie skadrowany, lecz dobitny i czytelny)… Dzieło projektowe Hołdanowicza jest konsekwentne i spójne. Z identyczną pieczołowitością, umiejętnością oddziaływania na wrażliwość muzyczną odbiorcy realizuje okładki płyt gramofonowych (…). Rozbrzmiewają muzyką smyczkową, fortepianową, organową, ale i rozrywkową (…). Daje w nich znać o sobie umiejętność komponowania melodii plastycznych za pomocą powtarzających się elementów, asceza kolorystyczna.

Niezwykle ciepło przyjęta zarówno mieszkańców miasta, jak i odwiedzających je turystów, Galeria Saska funkcjonuje w tym miejscu od 2014 roku. Kontynuuje tym samym działalność swej poprzedniczki Galerii na Płocie. Od roku 2015 organizatorem wszystkich wystaw jest Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, a wydarzenia współfinansuje Urzędu Miasta Lublin. Ta otwarta przestrzeń wystawiennicza w jednoznacznie pozytywny sposób wpływa na wizerunek miasta, demonstruje jego stałe ukierunkowanie nie tylko na kulturę oraz na dialog, ale na dialog kultur.

ZOBACZ TEŻ:

Wybory 2018. Przedstawiamy nowo wybranych radnych Sejmiku Województwa Lubelskiego (ZDJĘCIA)
Budżet obywatelski 2019. Znamy wyniki. Będzie kasa na stadion żużlowy
Kultowe polskie marki, które przetrwały do dzisiaj
WYBIERAMY SUPERKLASĘ 2018. Zgłoś klasę! Zwycięzcy pojadą do Strasburga!

od 7 lat
Wideo

echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto