Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec metropolitalny w Lublinie powoli ujawnia swój przyszły kształt. Zobacz fotorelację i wideo z placu budowy

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Wideo
od 16 lat
Osiem metrów wysokości będzie miał budynek autobusowego dworca metropolitalnego budowanego przy ul. Dworcowej w Lublinie. Główna konstrukcja będzie opierać się na 22 słupach. Na dwóch z nich umieszczono już wieńczące je korony, a cztery kolejne czekają na montaż. Inwestycja ma być zakończona do 29 lipca, czyli za pół roku.

Budowa dworca metropolitalnego to największa z trwających miejskich inwestycji. Na powstanie samego gmachu wraz z przebudową sąsiadujących z nim ulic ratusz wyda ok. 237 mln zł. To więcej niż kosztowały np. stadion piłkarski Arena Lublin - 189,1 mln zł, Centrum Spotkania Kultur – 171,9 mln zł czy Aqua Lublin – 106,8 mln zł.

Rok na budowie

Prace przy budowie dworca trwają od końca stycznia 2021 r.

- Na budynku głównym zakończono wykonywanie płyty fundamentowej, ścian bocznych i słupów żelbetowych. Wykonano w całości strop oraz betonowanie w hali głównej do wysokości parteru, a teraz trwa zbrojenie i betonowanie pierwszego piętra – wylicza Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Montowane są słupy podtrzymujące przyszłą konstrukcję. Łącznie jest ich 22. Na dwóch z nich pojawiły się już koron.

- Cztery czekają na montaż na słupach – informuje Góźdź.

Budynek będzie miał 51 metrów długości i 25 szerokości. Nad ziemią będą dwie kondygnacje (8 metrów wysokości), trzecia została zlokalizowana pod ziemia. To parking dla samochodów osobowych. Pomieści 174 auta.

Perony dla autobusów

Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. metrów kwadratowych (prawie dwa hektary).

- Trwa montaż elementów stalowych konstrukcji wiat - do wykonania pozostało około pięciu kompletów fundamentów. Powstały już trzy ciągi wiat peronowych, dwa ukończone, a jeden środkowy jest jeszcze w trakcie montażu – opisuje Góźdź.

Filary podtrzymujące wiaty powstają – podobnie jak słupy dla budynku głównego – na specjalne zamówienie w Ostrowcu Świętokrzyskim. Takich filarów łącznie będzie 89.

Inwestycja obejmuje jeszcze dwa dodatkowe elementy: zmianę układu komunikacyjnego w rejonie Targów Lublin (13,1 mln zł) oraz przebudowa ul. Krochmalnej (20,7 mln zł).

Gmach dworca ma być gotowy – taki termin określa umowa - do 29 lipca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto