Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy służby naprawdę chcą być mniej widoczne?

Leszek Mikrut
Takie właśnie wrażenie można odnieść, gdy widzimy przejeżdżające samochody Policji lub Straży Miejskiej, wyposażone w nowe oznakowanie na dachach.

Niby nic wielkiego. Zmieniła się jedynie wielkość właściwych napisów informujących o przynależności resortowej pojazdów. Ale zmiana ta ukierunkowana została na zmniejszenie gabarytów podświetlanego elementu, tzw. "belki", mocowanego do dachów aut.

- Gdy widzę z daleka taki samochód, nie wiem, czy to jakaś służba jedzie, czy taksówka. Jeśli zacznę zatrzymywać, to może się okazać, że… mnie zatrzymają - uśmiecha się komentujący tę kwestię Kamil z Wieniawy.

Sprawę dość enigmatycznie wyjaśnia Anna Kamola z Zespołu Komunikacji Społecznej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Lublinie:

- Warunki dotyczące tego rodzaju oznakowania reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury z 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W rozdziale 8 par. 31 powyższego dokumentu  czytamy: ".... Na dachu pojazdu może być umieszczony świetlny napis "Policja" barwy niebieskiej na białym tle.....". Ponadto warunki techniczne pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych m.in. Policji oraz innych służb reguluje Rozporządzenie Ministrów: Spraw Wewnętrznych, Obrony Narodowej, Finansów oraz Sprawiedliwości z 17 października 2014 r.

Nieco większego rąbka tajemnicy uchyla natomiast rzecznik prasowy Straży Miejskiej Miasta Lublin Robert Gogola:

- Nie ma przepisów, które by określały wielkość belki sygnalizacyjnej na pojazdach Straży Miejskiej. Obecnie produkuje się belki z oświetleniem LED, które są mniejsze niż tradycyjne, co wiąże się z oszczędnością i mniejszym zużyciem energii. Nowe pojazdy wyposażone są już w belki LED, natomiast starsze pojazdy Straży Miejskiej posiadają tradycyjne belki sygnalizacyjne, które nie będą zmieniane. 

Z odległości rzeczywiście trudno rozpoznać, jaki pojazd przejeżdża. A wieczorem, gdy belka jest podświetlona , stopień utrudnienia zwiększa się. Trudno więc oprzeć się wrażeniu, że choć racjonalizatorom może i chodziło o oszczędność energii i materiału oraz o lepszą widoczność elementu oznakowania dachowego, to jednak udało im się osiągnąć… trudniejszą identyfikację zbliżającego się auta interwencyjnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto