Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z tym smogiem w Lublinie?

Leszek Mikrut
Już nie tylko tradycyjnie Śląsk i Kraków walczą ze skutkami zadymienia i ze smogiem. Bardzo złej jakości powietrze, którego zanieczyszczenie trującymi substancjami nawet kilkaset razy przekracza dopuszczalne normy, daje się we znaki zarówno dużym aglomeracjom, ośrodkom uprzemysłowionym, jak i całym obszarom naszego kraju.

Nie inaczej jest także na Lubelszczyźnie i w Lublinie.

W tym roku stężenia pyłów PM10 i PM2,5 są wyższe w porównaniu do lat poprzednich ze względu choćby na dłuższą zimę i stosunkowo duże mrozy. To zaś powoduje większe spalanie w piecach. Nie bez znaczenia są również niekorzystne warunki atmosferyczne - wysokie ciśnienie, brak wiatru, stojące powietrze przyciskające pyły i dymy do ziemi. A to z kolei nie pozwala na szybką wymianę powietrza i na zwiększenie stopnia jego czystości.

- Pomiary jakości powietrza prowadzi i na bieżąco monitoruje Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska - zauważa Olga Mazurek-Podleśna z biura prasowego w kancelarii Prezydenta Miasta Lublin. - Zgodnie z artykułem 93 Ustawy o ochronie środowiska "Wojewódzki zespół zarządzania kryzysowego (...) niezwłocznie powiadamia społeczeństwo oraz podmioty (...) w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie, o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego, dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu oraz o wystąpieniu przekroczenia poziomu alarmowego, dopuszczalnego lub docelowego substancji." Informacje te są oczywiście udostępniane przez Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego wszystkimi dostępnymi kanałami, jeśli tylko napływają one do MCZK. Jednakże do tej pory takie ostrzeżenia, alerty czy komunikaty nie zostały skierowane do Centrum - dodaje.

Bardzo ważna jest jednakże profilaktyka, całokształt działań zmierzających do niewystępowania niebezpieczeństwa zagrożeń smogowych lub przynajmniej do ich zminimalizowania.

- Lublin - jako jedno z niewielu miast w Polsce - organizuje działania długofalowe, takie jak dopłaty do wymiany starych pieców i kotłów, stawia na rozwój transportu niskoemisyjnego i trolejbusowego, którego tabor jest sukcesywnie wymieniany i unowocześniany, a Straż Miejska na bieżąco już od trzech lat kontroluje kwestię spalania w domowych piecach i kotłach - informuje Olga Mazurek-Podleśna.

- W roku 2014 przeprowadzono 123 kontrole pod kątem spalania niedozwolonych materiałów - informuje rzecznik prasowy Straży Miejskiej Miasta Lublin Robert Gogola - z czego 37 kontroli dotyczyło pieców. Nałożono 19 mandatów karnych za spalanie odpadów, z czego 2 mandaty karne za palenie w piecach niedozwolonymi materiałami. W roku 2015 kontroli takich było już 310, w tym 96 dotyczyło pieców. Wypisano wtedy 48 mandatów karnych, w tym 8 za palenie w piecach niedozwolonymi materiałami. W roku 2016 zaś odbyło się już 720 kontroli spalania, w tym 476 pieców. Ukarano właścicieli 128 mandatami karnymi, a w tym 54 za palenie w piecach niedozwolonymi materiałami - uzupełnia.

W ciągu zaś jednego tylko miesiąca stycznia bieżącego roku przeprowadzono aż 327 kontroli spalania, w tym 213 kontroli pieców. Nałożono 18 mandatów karnych - wszystkie za palenie w piecach niedozwolonymi materiałami.

- Kontrole przeprowadzamy zarówno po zgłoszeniach mieszkańców, jak i z własnej inicjatywy w ramach codziennej służby - doprecyzowuje Robert Gogola. - Około 1/3 interwencji - to zgłoszenia od mieszkańców, pozostałe to interwencje własne SM. Strażnicy dysponują pompką do poboru próbek gazowych, za pomocą której można wyselekcjonować próbkę powietrza znad komina nieruchomości. Próbka taka jest następnie przekazywana do badania w laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Oprócz tego często w trakcie kontroli strażnicy stwierdzają naocznie, że w piecu spalane są niedozwolone materiały, jak np. lakierowane drewno, odpadki ze sklejki i płyt wiórowych i temu podobne materiały - dodaje.

Lubelski Ratusz podejmuje działania dotyczące poprawy jakości powietrza w mieście. Władze samorządowe na poziomie województwa opracowują Program ochrony powietrza dla Aglomeracji Lubelskiej.

- Miasto Lublin od 2013 roku realizuje Plan ograniczenia niskiej emisji, polegający na dofinansowaniu działań w formie dotacji, prowadzących do wymiany ogrzewania opartego na paliwie stałym w kotłach i piecach na jego inny rodzaj, bardziej ekologiczny - podkreśla przedstawicielka biura prasowego w kancelarii Prezydenta Miasta. - W tym okresie zlikwidowano 228 pieców oraz kotłów i zamieniono je na bardziej ekologiczne formy ogrzewania, zaś akcja będzie kontynuowana również w roku bieżącym. Także wymiana taboru autobusowego i trolejbusowego na ekologiczny i niskoemisyjny ma na celu zmniejszenie ilości spalin, ale i poprawę komfortu podróżujących, a w konsekwencji zachęcenie mieszkańców do podróżowania komunikacją miejską. Promocja transportu zbiorowego przyczynia się też do mniejszego ruchu samochodów i mniejszej ilości spalin dzięki nowszemu, ekologicznemu taborowi - dodaje.

Po ulicach Lublina, jako jednego z trzech tylko polskich miast, kursują trolejbusy. Rozwój takiego środka transportu jest kluczowy w zakresie przyszłych działań miasta.

- Miasto nasze sukcesywnie rozbudowuje trasy rowerowe i system Lubelskiego Roweru Miejskiego, jednego z największych w kraju, którego wprowadzenie w 2014 r. okazało się wielkim sukcesem i spotkało się z zainteresowaniem i aprobatą mieszkańców - zaznacza Olga Mazurek-Podleśna. - Walczymy o niską emisję zanieczyszczeń również poprzez prowadzenie działań edukacyjnych, rozpowszechniamy ulotki, emitujemy audycje w celu uświadamiania mieszkańcom wpływu zanieczyszczeń na zdrowie. W ubiegłym roku nasz projekt kampanijny „Nie truj powietrza” obejmował emisję w październiku spotów na antenach radiowych i umieszczenie baneru reklamowego na stronach internetowych wybranych stacji radiowych.

Nie bez znaczenia pozostają również kontrole gospodarstw domowych w zakresie przestrzegania zakazu spalania odpadów dokonywane przez Eko Patrol Straży Miejskiej. W ramach działań proekologicznych miasto użycza także Wojewódzkiemu Inspektoratowi Transportu Drogowego dymomierz DGS-2. Urządzenie służy do pomiaru stopnia zadymienia spalin emitowanych przez silniki Diesla. Gdy jego wskazania wykazują przekroczenie norm spalin, wtedy na kierowcę nakładany jest mandat karny, a nawet możne być mu zatrzymany dowód rejestracyjny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lublin.naszemiasto.pl Nasze Miasto